Lippert

Chefredaktør: Nøgne kvinder i frække annoncer kan blive fortid på Ekstra Bladet

De yngre læsere og medarbejder gider ikke Ekstra Bladets annoncer, der tilbyder sex for penge, siger Poul Madsen.

"Uforglemmelig, storbarmet pornobabe i verdensklasse."

Ekstra Bladets annoncesider bugner med tilbud om sex for penge. Men det kan være slut, lyder det fra den ansvarshavende chefredaktør på Ekstra Bladet, Poul Madsen. Det siger han i talkshowet 'Lippert' på TV 2 News.

- Det kan for eksempel være i måden, vi viser billeder af kvinder, og måden vi omtaler kvinder på, som er med til at skygge for det, som bør være kernen af Ekstra Bladet, nemlig et moderne, online medie, hvor de her annoncer ikke er.

Synes du, at annoncerne er sexistiske?

- Ja, bestemt. Det kan godt opfattes sexistisk.

Den overvejelse, som han nu står overfor, kommer efter en uge, hvor flere sager er væltet frem på Ekstra Bladet.

Først med den tidligere kreative tv-chef på Ekstra Bladet Thomas Stokholm, som stod frem i fagbladet Journalisten og fortalte, at han havde været med til at dække over sexisme, da han var en del af ledelsen på formiddagsavisen.

I mandags skrev 46 nuværende og tidligere ansatte på Ekstra Bladet et brev til ledelsen, hvor de fortæller, at de har været udsat for eller vidne til en sexisme på avisen.

Jeg har åbenbart været døv og blind

Poul Madsen, ansv. chefredaktør, Ekstra Bladet

Og onsdag kunne Politiken så fortælle om endnu en sag, hvor et kvindeligt medlem af chefredaktionen, Lisbeth Langwadt, i 2017 havde oplevet seksuel chikane fra en mandlig chef. Han modtog en advarsel, men blev forfremmet til at være hendes chef efterfølgende. Inden da havde de været ligestillede. Hun valgte på den baggrund at forlade Ekstra Bladet.

Og det interne miljø på bladet kan altså nu få konsekvenser for, hvilke produkter mediet selv mener, de kan have i avisen og på deres hjemmeside.

- Vi kan ikke have en sexistisk kultur internt og så samtidig sige, at vi kan tiltrække alle danskere. Er de billeder, som vi vælger til vores historier, i virkeligheden med til at sløre billedet af, hvem vi egentlig er, og er det, fordi Ekstra Bladet har haft eller har en sexistisk kultur internt, siger Poul Madsen.

De yngre gider det ikke

Det interne miljø på bladet kan nu få konsekvenser for, hvorvidt der også skal være sexannoncer i avisen.

Det er nemlig ikke noget, der tiltrækker de unge.

- De yngre læsere og de yngre medarbejdere, de gider ikke det sexistiske og lidt gammeldags. Lidt mandehørms-agtigt, fortæller chefredaktøren.

Derfor er det allerede noget, som har været oppe at vende på chefgangen, fortæller han i 'Lippert'.

- Vi har formuleret i vores strategiplan for 2025, at det her skal vi komme af med.

Rystet, døv og blind

Poul Madsen fortæller også i programmet, at han selv skulle have lagt mærke til flere sager før, at brevet fra de 46 tidligere og nuværende medarbejdere nåede frem til hans bord.

For havde sagerne været på hans bord, så ville de have været håndteret, siger han.

- Det ryster mig, når jeg får sådan et brev, som jeg har fået i denne uge. Jeg har været der, mens det skete, og jeg har åbenbart været døv og blind.

- Men jeg kan kun sige, at når en sag lander på mit bord, så gør jeg selvfølgelig noget, siger Poul Madsen.

Men sagen om den tidligere ansatte, Lisbeth Langwadt, der oplevede chikane fra en anden chef, endte i en advarsel. Men det ville Poul Madsen have håndteret anderledes, hvis sagen var landet på hans bord i dag.

- Jeg burde måske have set det i 2017, at manden havde ikke bare én sag, men måske flere sager. Det er jeg da enormt ærgerlig over i dag, siger han og fortsætter:

- I bagklogskabens ulideligt klare lys, så burde jeg for tre år siden have iværksat en tilbundsgående undersøgelse af denne her mand. Det havde været godt, fortæller den ansvarshavende chefredaktør.

Du kan se hele denne uges udgave af "Lippert" på TV2 Play