Gældskaos i Danske Bank

Danske Bank får fire påbud af Finanstilsynet efter årtier med gældskaos

Finanstilsynet går nu i offensiven efter afsløringer af, at Danske Bank i årtier har opkrævet for mange penge fra bankens svageste kunder på grund af fejl, som banken har været bekendt med i årevis. TV 2T

Bankernes vagthund langer ud efter landets største bank efter afsløring af årtier med gældskaos.

Danske Bank får en række påbud af Finanstilsynet for i årevis at have taget penge fra kunder, som banken vidste, at den ikke nødvendigvis havde ret til.

Finanstilsynet giver påbud, når banker bryder reglerne for god skik eller "undlader at handle som påkrævet".

- Kunderne skal kunne have en berettiget tillid til, at banken behandler dem ordentligt, og at banken har helt styr på sin gældsinddrivelse. Sagen er skadelig både for de berørte kunder og for den samfundstillid, som er vigtig for et velfungerende finansielt system, siger Finanstilsynets direktør, Jesper Berg, i en meddelelse.

Banken får i alt fire påbud, fordi Danske Bank undlod at "handle redeligt og loyalt over for sine kunder, da banken fortsatte med at inddrive gæld, som banken ikke havde krav på, og samtidig undlod at informere de berørte kunder om fejlen", oplyser Finanstilsynet.

Andre banker skal undersøges

Påbuddene kommer i kølvandet på TV 2 og Berlingskes afdækning af, at banken ulovligt har opkrævet for meget gæld fra bankens inkassokunder, og at banken i årevis har kendt til problemerne uden at rette op på fejlene.

Situationen er så alvorlig i Danske Bank, at Finanstilsynet - udover dagens påbud til banken - igangsætter en undersøgelse, om det også er foregået i andre af landets største banker.

Det betyder, at også Nordea, Nykredit, Jyske Bank, Sydbank og Spar Nord skal svare på en række spørgsmål fra tilsynsmyndighederne senest 25. september.

Kendt til problemerne i årtier

Fejlene har eksisteret siden 1979 og ifølge Danske Banks egen advokat været kendt på forskellige niveauer i banken siden 1992. Ifølge bankens egen redegørelse har intern revision, Danske Banks egen vagthund, talrige gange fra 2005 til 2016 advaret den øverste ledelse om problemerne.

Det var imidlertid først i 2019, at bankens ledelse, efter en eller flere whisteblowere gjorde opmærksom på problemet, besluttede at gøre noget ved problemerne.

Herefter blev myndighederne orienteret om, hvad banken havde vidst i mange år, nemlig at Danske Bank i årtier havde taget for mange penge fra bankens svageste kunder.

Risiko for fængselsstraffe

Sideløbende med påbuddet arbejder Finanstilsynet ifølge TV 2's oplysninger på flere andre mulige sanktioner, heriblandt en politianmeldelse.

Som TV 2 og Berlingske tidligere har fortalt, vurderer bankens egne advokater, at sagen kan få tunge konsekvenser for ledende medarbejdere i banken.

I værste fald kan sagen udløse fængselsstraffe til ledende medarbejdere, skriver advokaterne i interne dokumenter, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af.

Vi beklager dybt

Danske Bank afviser at stille op til interview, men koncerndirektør Carsten Egeriis siger i en mail, at banken tager påbuddene til efterretning, og at banken har "iværksat en række initiativer forud for tilsynets afgørelse".

Banken siger, at der er taget hånd om "de fleste" af tiltagene, og at der arbejdes på, at alle tilsynets påbud bliver efterlevet.

- Vi kan desværre ikke lave om på de fejl, der er begået, og som ikke tidligere er blevet håndteret ordentligt. Men vi kan – og det er det, vi er i fuld gang med – sørge for, at vi undersøger problemerne til bunds, retter fejlene og kompenserer kunderne fuldt ud. Vi beklager dybt situationen og den usikkerhed, som vores fejl og de fejlbehæftede data i bankens inkassosystem har skabt hos både kunder, medarbejdere og andre interessenter, udtaler Carsten Egeriis.

Hvis du haft gæld i Danske Banks inkassoafdeling, vil vi på TV 2 meget gerne høre fra dig. Du kan kontakte os her.