Samfund

Disney dominerer tegnefilmsbranchen - men hvorfor er de så populære?

Gennem knap et århundrede har Disney perfektioneret både sine eventyr og en benhård forretningsmodel, fortæller medieanalytiker.

Tirsdag bliver Disneys streamingtjeneste - Disney Plus - tilgængelig i Danmark, og det er et øjeblik, flere danske fans har ventet på i spænding.

En af dem er Natasja Asdal. Hun har elsket Disney, siden hun var barn, og nu deler hun den kærlighed med sin treårige datter.

- Hun er heldigvis helt vildt med prinsesser, og jeg tror ikke, jeg lyver, hvis jeg siger, at vi har set Vianna 200 gange. Det er virkelig fedt, men min kæreste synes måske, jeg er gået lidt for langt, griner hun.

Det er en urfortælling, vi også kender fra H.C. Andersens værker

Keld Reinicke, medieanalytiker

Og ifølge medieanalytiker Keld Reinicke er hun ikke alene. Gennem Disneys knap 100 år lange historie har tegnefilmsgiganten opbygget en af verdens bredeste fanskarer. Derfor gætter han også på, at Disneys Plus kommer til at træde ind på det danske streamingmarked med syvmileskridt.

- Jeg tror, vi vil se en kæmpestor og meget imponerende lancering. Indenfor kort tid vil 25 procent af danskerne nok have Disney Plus, og derefter vil det kun gå opad. Det er virkelig meget, siger han.

Men Disney er ikke kommet sovende til sit halve kongerige.

En ældgammel urfortælling

Selvom Disneys tegne- og animationsfilm primært henvender sig til børn, er de også lykkedes med at fastholde millioner af fans langt op i voksenårene.

- De er rigtig gode til at fortælle i flere lag, så man også kan få noget ud af det som voksen. Og ofte er det også netop de voksne, der græder mest til en Disney film, fortæller Keld Reinicke.

Det skyldes ifølge medieanalytikeren, at Disney stædigt har dyrket fortællinger og temaer, som i århundreder har tryllebundet sit publikum.

Siden grundlæggeren, Walt Disney, tegnede den første skitse af Mickey Mouse, har studiet nemlig søgt inspiration i sejlivede folkeeventyr som 'Askepot' og 'Tornerose' – men også perfektioneret det særlige Disney-eventyr.

- Det er den helt klassiske historie om nogen, der er blevet snydt for noget og skal grueligt meget igennem, før det hele ender godt. Det er en urfortælling, vi også kender fra H.C. Andersens værker.

 Sammen med Ub Iwerks udviklede manden bag Disney, Walt Disney, i 1928 sin første superpopulære karakter - Mickey Mouse.

Selv i moderne supersucceser som animationsfilmen 'Frost' afviger Disney ikke fra den gennemtestede skabelon. Og spørger man fans som Natasja Asdal, er det noget, som virker.

- For mig er det magien, man ikke kan få i den virkelige verden. Man lever sig ind i en verden, hvor alt kan ske, og jeg tror ikke, der er en Disney-film, jeg ikke har grædt til.

Eventyret bliver virkeligt

Men selvom kernen i de Disneys tegnefilm er blevet udviklet gennem århundreder, er Disneys succes ikke kun bygget på gode historier.

Det forklarer Kirsten Drotner, som er professor i medievidenskab og blandt andet har forsket i Disney:

- Det er en blanding af godt købmandskab og godt fortælleskab. De har skabt et katalog af virkelig mange gennemprøvede genrer, som leverer en præcist afstemt blanding af noget trygt, sikkert og sjovt.

Og mens The Walt Disney Company har udbygget sit imperium gennem opkøb af store konkurrenter som Marvel, Fox Studios og Lucasfilm, har koncernen sørget for at blive en fast del af folks hverdag.

- De har et meget stærkt og lødigt brand, som folk forbinder med slik og hygge. Danmarks Radio har jo endda helt gratis brandet en hel time hver fredag aften som 'Disney Sjov', siger Keld Reinicke.

Derudover har Disney også haft enorm succes med at flytte sine universer ind i den virkelige verden.

Med en af verdens største produktion af merchandise er mediekoncernen ifølge Keld Reinicke lykkedes med at løsrive sig fra tv-skærmene og blive en del af sine fans dagligdag.

- Tager man 'Frost', er der jo nærmest ikke en lille pige i Danmark, som ikke enten har kjolen fra filmen eller ønsker sig den. Det forlænger eventyret, så børn selv kan blive en del af det, siger han.

I 2015 forvandlede Disneyland Paris Gammeltorv til et 'Frost'-univers.

Mindre synlige men lige så populær

Selvom Disney har brugt et århundrede på at indlejre sig i børn og voksnes bevidsthed, ser det nu ud til, at Disney bliver mindre synligt i mediebilledet.

Med lanceringen af sin nye streamingplatform planlægger Disney at fjerne sit indhold fra konkurrenter som Netflix – og for nyligt blev biografpremieren på den nye genindspilning af 'Mulan' skrottet til fordel for en eksklusiv premiere på Disney Plus.

Men alligevel forventer Kirsten Drotner ikke, at deres popularitet kommer til at falme.

- Selvom det ikke bliver helt så alment tilgængeligt, har de en gylden baggrund at trække på. Så måske sidder pengene lidt mere løst for forældrene i forhold til Disney Plus, siger hun.

Hos Natasja Asdal og hendes datter er da heller ingen tvivl om, at Disney Plus kommer til at være en fast del af hverdagen.

- Man glæder sig på et helt ubevidst plan, men man ved heller ikke helt, hvordan det kommer til at fungere. Det er bare helt vildt spændende, og nærmest som juleaften, siger Natasja Asdal.