Topledelsen i Danske Bank blev flere gange advaret om ulovlig inddrivelse
Skiftende topledelser er gentagne gange blevet advaret om de omfattende problemer i Danske Banks gældsinddrivelse.
Det fremgår af en 120 siders hasteredegørelse, som banken sent torsdag aften afleverede til Finanstilsynet.
TV 2 og Berlingske har over de seneste uger afdækket massive problemer i Danske Banks inkassoafdeling, og at banken i årevis har kendt til problemerne med den ulovlige gældsinddrivelse.
I forlængelse af afsløringerne har Finanstilsynet krævet svar fra Danske Bank på en række spørgsmål, herunder på spørgsmålet om, hvor længe banken har kendt til problemerne.
Af bankens svar til Finanstilsynet fremgår det, at bankens interne vagthund, intern revision, i årevis har advaret skiftende topledelser om problemerne i gældsinddrivelsen.
- Bankens interne revision havde en række bemærkninger i årene 2005-2016, hvoraf nogle var relateret til de problemer, som banken nu står overfor. Vi anerkender, at vi ikke gjorde nok for at håndtere hovedårsagerne til revisionens bemærkninger fuldt ud eller fulgte op på handlingsplanerne, skriver banken i redegørelsen til Finanstilsynet.
Skiftende forklaringer fra Danske Bank
For få uger siden udtalte underdirektør Rob De Ridder fra Danske Bank ellers, at banken først blev gjort bekendt med de systematiske fejl i foråret 2019. Men i redegørelsen, som selv samme underdirektør har lavet, fremgår det nu, at banken har kendt til de alvorlige problemer siden 2004.
Finanstilsynet har ingen kommentarer til redegørelsen, mens Danske Banks direktør Chris Vogelzang udtaler i en pressemeddelelse:
- Vi beklager dybt situationen og den usikkerhed, som vores fejl og de fejlbehæftede data i bankens inkassosystem har skabt hos både kunder, medarbejdere og andre interessenter, siger han.
Vi kan desværre ikke lave om på de fejl, der er begået, og som ikke tidligere er blevet håndteret ordentligt. Men vi kan – og det er det, vi er i fuld gang med – sørge for, at vi undersøger problemerne til bunds, retter fejlene og kompenserer kunderne fuldt ud, tilføjer han i meddelelsen.
Går årtier tilbage
Sagen om gældskaos i Danske Bank handler om en række grundlæggende system- og datafejl i bankens inkassosystemer, der holder styr på bankens dårlige betalere. Systemerne har beregnet kunders gæld for højt, inddrevet gæld fra de forkerte kunder og inddrevet gæld, gebyrer og renter, der er forældede, og som dermed er ulovlige at opkræve.
Fejlene har ifølge en konsulentrapport fra Ernst & Young stået på siden 1979, men accelererede ved indførelsen af et nyt it-system i 2004. Ifølge banken er den typiske overbetaling på 1000 til 2000 kroner, men nogle kunder har betalt op mod 200.000 kroner for meget på grund af fejlene, viser interne dokumenter.
Sagen er så alvorlig, at det kan resultere i straffesager mod flere nuværende og tidligere ansatte i banken. Det vurderer advokathuset Plesner, som Danske Bank har hyret til at undersøge sagen, og professor i strafferet Birgit Feldtmann fra Aalborg Universitet er enig.
Hun har læst de interne dokumenter og er rystet over, hvordan den ulovlige inddrivelse har kunnet fortsætte i så lang tid med ledelsens kendskab.
- Fra et strafferetligt perspektiv er det meget alvorligt. På baggrund af det materiale, jeg har set, er der en del, som tyder på, at der er flere områder, hvor der kunne være tale om straffeansvar i forbindelse med den her sag, siger hun.
Hvis du haft gæld i Danske Banks inkasso-afdeling, vil vi på TV 2 meget gerne høre fra dig. Du kan kontakte os her.