Topledelsen i Danske Bank blev flere gange advaret om ulovlig inddrivelse

16x9
Underdirekt√łr i Danske Bank Rob de Ridder udtalte i forrige uge, at banken havde kendt til problemerne i g√¶ldsinddrivelsen siden for√•ret 2019. Det var forkert. Foto: TV 2

Skiftende topledelser er gentagne gange blevet advaret om de omfattende problemer i Danske Banks gældsinddrivelse.

Det fremg√•r af en 120 siders hasteredeg√łrelse, som banken sent torsdag aften afleverede til Finanstilsynet.

TV 2 og Berlingske har over de seneste uger afdækket massive problemer i Danske Banks inkassoafdeling, og at banken i årevis har kendt til problemerne med den ulovlige gældsinddrivelse.

I forl√¶ngelse af afsl√łringerne har Finanstilsynet kr√¶vet svar fra Danske Bank p√• en r√¶kke sp√łrgsm√•l, herunder p√• sp√łrgsm√•let om, hvor l√¶nge banken har kendt til problemerne.

Af bankens svar til Finanstilsynet fremgår det, at bankens interne vagthund, intern revision, i årevis har advaret skiftende topledelser om problemerne i gældsinddrivelsen.

- Bankens interne revision havde en r√¶kke bem√¶rkninger i √•rene 2005-2016, hvoraf nogle var relateret til de problemer, som banken nu st√•r overfor. Vi anerkender, at vi ikke gjorde nok for at h√•ndtere hoved√•rsagerne til revisionens bem√¶rkninger fuldt ud eller fulgte op p√• handlingsplanerne, skriver banken i redeg√łrelsen til Finanstilsynet.

Henter data...

Skiftende forklaringer fra Danske Bank

For f√• uger siden udtalte underdirekt√łr Rob De Ridder fra Danske Bank ellers, at banken f√łrst blev gjort bekendt med de systematiske fejl i for√•ret 2019. Men i redeg√łrelsen, som selv samme underdirekt√łr har lavet, fremg√•r det nu, at banken har kendt til de alvorlige problemer siden 2004.

Finanstilsynet har ingen kommentarer til redeg√łrelsen, mens Danske Banks direkt√łr Chris Vogelzang udtaler i en pressemeddelelse:

- Vi beklager dybt situationen og den usikkerhed, som vores fejl og de fejlbehæftede data i bankens inkassosystem har skabt hos både kunder, medarbejdere og andre interessenter, siger han.

Vi kan desv√¶rre ikke lave om p√• de fejl, der er beg√•et, og som ikke tidligere er blevet h√•ndteret ordentligt. Men vi kan ‚Äď og det er det, vi er i fuld gang med ‚Äď s√łrge for, at vi unders√łger problemerne til bunds, retter fejlene og kompenserer kunderne fuldt ud, tilf√łjer han i meddelelsen.

Går årtier tilbage

Sagen om g√¶ldskaos i Danske Bank handler om en r√¶kke grundl√¶ggende system- og datafejl i bankens inkassosystemer, der holder styr p√• bankens d√•rlige betalere. Systemerne har beregnet kunders g√¶ld for h√łjt, inddrevet g√¶ld fra de forkerte kunder og inddrevet g√¶ld, gebyrer og renter, der er for√¶ldede, og som dermed er ulovlige at opkr√¶ve.

Fejlene har if√łlge en konsulentrapport fra Ernst & Young st√•et p√• siden 1979, men accelererede ved indf√łrelsen af et nyt it-system i 2004. If√łlge banken er den typiske overbetaling p√• 1000 til 2000 kroner, men nogle kunder har betalt op mod 200.000 kroner for meget p√• grund af fejlene, viser interne dokumenter.

Sagen er s√• alvorlig, at det kan resultere i straffesager mod flere nuv√¶rende og tidligere ansatte i banken. Det vurderer advokathuset Plesner, som Danske Bank har hyret til at unders√łge sagen, og professor i strafferet Birgit Feldtmann fra Aalborg Universitet er enig.

Hun har læst de interne dokumenter og er rystet over, hvordan den ulovlige inddrivelse har kunnet fortsætte i så lang tid med ledelsens kendskab.

- Fra et strafferetligt perspektiv er det meget alvorligt. På baggrund af det materiale, jeg har set, er der en del, som tyder på, at der er flere områder, hvor der kunne være tale om straffeansvar i forbindelse med den her sag, siger hun.

Hvis du haft g√¶ld i Danske Banks inkasso-afdeling, vil vi p√• TV 2 meget gerne h√łre fra dig. Du kan kontakte os her.