Samfund

Danske Bank sætter 17.000 kunders inkassosager i bero

Danske Bank oplyser, at ændringerne vil træde i kraft til september, og alle berørte kunder vil blive kontaktet direkte.

Danske Bank sætter 17.000 kunders inkassosager i bero, indtil banken har gennemgået sagerne.

Det skriver Danske Bank i en pressemeddelelse.

Det sker, efter TV 2 og Berlingske har afdækket en række fejl i bankens inddrivelsessystem. Fejlene betyder, at banken i årevis har opkrævet for meget gæld fra bankens mest gældsplagede kunder.

Banken har tidligere afvist at standse inddrivelsen for de berørte kunder. I den forbindelse henviste underdirektør i Danske Bank, Rob De Ridder, til hensynet til kunderne. Den melding har dog mødt kritik fra flere eksperter, da banken risikerer fortsat at opkræve for mange penge fra kunderne, mens deres sager bliver undersøgt.

Meldingen om at banken nu trækker stikket på 17.000 kunders inkassosager kommer få timer før, at banken skal aflevere en hasteredegørelse til Finanstilsynet.

I forlængelse af TV 2 og Berlingskes afsløringer har Finanstilsynet afkrævet svar på en række spørgsmål til banken. Herunder spørgsmålet om, hvad banken vil gøre for at sikre, at der ikke fortsat opkræves for mange penge fra bankens kunder. Denne redegørelse skal være afleveret inden midnat i aften.

Direktør: Kunder vil blive kompenseret fuldt ud

Danske Bank oplyser, at de inkassosager, der bliver sat i bero, er dem, hvor der er betalt mere end 60 procent eller mere af gældsbeløbet. Yderligere 35.000 kunder, hvor banken vurderer at risikoen for overbetaling er mindre, kan selv beslutte, om de også vil have deres sager sat i bero.

- Inddrivelsen genoptages, når den enkelte sag er gennemgået og eventuelle fejl er rettet. Herudover vil der desuden ikke blive tilskrevet renter i den periode, hvor sagen er sat i bero, lyder det i pressemeddelelsen.

Chris Vogelzang, der er administrerende direktør i Danske Bank, siger i pressemeddelelsen, at banken har taget en lang række initiativer for at rette op på de fejl, som fejlen i inkassosystemet har medført.

Han oplyser, at de kunder, der har betalt for meget, vil blive kompenseret fuldt ud.

- Men jeg kan godt forstå, hvis situationen har skabt usikkerhed hos kunderne. Derfor sætter vi nu de sager, hvor der er højest risiko for overopkrævning, i bero og giver også de kunder, hvor risikoen er lav, samme mulighed, samtidig med at vi stopper tilskrivning af renter på sager, der ikke er gennemgået, siger han.

Underdirektør i Danske Bank, Rob De Ridder, har tidligere oplyst i et interview med TV 2, at banken selv vurderer, at mellem 10.000 og 15.000 kunder skal have penge tilbage.

Konsulenthus har gransket problemerne

Siden efteråret 2019 har konsulenthuset Ernst & Young gransket problemerne for banken.

Undersøgelsen blev indledt i forlængelse af, at en eller flere whistleblowers internt i banken gjorde opmærksom på problemerne.

Af konsulenthusets undersøgelse fremgår det, at flere af fejlene har eksisteret siden 1979. Omfanget af fejlene eksploderede, da banken i 2004 indførte et digitalt inddrivelsessystem.

Systemet skulle hjælpe bankens inkasso-afdeling med at opkræve flere penge ind fra kunder i økonomiske vanskeligheder. Udadtil tegnede banken et billede af en afdeling, der effektivt hentede penge hjem til banken. Interne dokumenter fra banken fortæller en anden historie.

De data, banken hældte ind i systemet, var ifølge de interne dokumenter så behæftede med alvorlige fejl, at over 100.000 kunder nu skal undersøges for, om de har betalt for meget tilbage til banken.

Danske Bank oplyser, at ændringerne vil træde i kraft til september, og alle berørte kunder vil blive kontaktet direkte.