Danske Bank har sendt forkerte oplysninger til domstolene

Der var fejl i omkring hver tiende af sagerne, da banken gennemgik bunken med verserende sager sidste vinter.

Når Danske Banks jurister og eksterne advokater har været i retten for at kradse penge ind fra kunder i bankens inkassoafdeling, kan det være sket på baggrund af forkerte tal.

Det drejer sig blandt andet om konkurser, d√łdsboer og fogedsager. Det fremg√•r af interne dokumenter fra banken, som TV 2 og Berlingske er i besiddelse af.

Fejlene udspringer af de massive problemer i Danske Banks g√¶ldsinddrivelse, som TV 2 og Berlingske i l√łbet af de seneste uger har afd√¶kket.

Advokathuset Plesner har unders√łgt sagen for banken og konkluderer, at for√¶ldede renter, udgifter og gebyrer fejlagtigt er blevet inkluderet ‚Äúi vundne sager, der blev anlagt mod kunder i retten‚ÄĚ.

Frederik Waage, der er ekspert i procesret og juraprofessor på Syddansk Universitet, betoner særligt de store konsekvenser, fejlen kan have for de ramte kunder.

- Det er en meget alvorlig sag. Fejl i foged- eller konkurssager kan have betydet, at der er gjort udl√¶g i folks aktiver, s√• fogeden - p√• et forkert grundlag - er k√łrt ud for at hente folks ting. Eller at man uberettiget er blevet erkl√¶ret personlig konkurs, eller at huset er r√łget p√• tvangsauktion, siger juraprofessor Frederik Waage.

I et skriftligt svar til TV 2 erkender Danske Bank, at der er blevet afsagt domme på baggrund af de forkerte oplysninger.

- Det betyder ikke n√łdvendigvis, at domsafsigelserne er forkerte, fordi vi altid fremsender aftalegrundlag og fysiske dokumenter til at underbygge sagen. Men det er selvf√łlgelig dybt beklageligt og noget, vi ser p√• med den allerst√łrste alvor. Man skal kunne stole p√• de dokumenter, der indsendes fra en bank, skriver banken.

Henter data...

Underdirekt√łr kendte til fejl

Det har ikke v√¶ret muligt at f√• et svar p√•, hvor mange inkassokunder Danske Bank gennem √•rene har sl√¶bt i retten, og det er uvist, hvor stor en andel af de kunder, banken gennem √•rene har sl√¶bt i retten, der er blevet d√łmt p√• baggrund af forkerte tal.

Men i l√łbet af vinteren 2019 trak banken alle verserende sager tilbage fra domstolene for at gennemg√• dem for fejl.

Bankens egen gennemgang af sagerne fra februar i √•r viser, at der var fejl i omkring hver tiende af bankens 1.559 verserende sager mod kunder omhandlende konkurser, d√łdsboer, fogedsager, g√¶ldssaneringer, betalingsp√•krav og st√¶vninger.

Tre m√•neder forinden havde Rob De Ridder, der er underdirekt√łr i banken, i et internt notat advaret om risikoen for sanktioner mod banken for at have givet forkerte oplysninger til domstolene.

Juraprofessor Frederik Waage har sv√¶rt ved at forst√•, hvordan der kunne g√• tre m√•neder, f√łr banken trak de verserende sager tilbage.

- Hvis det er tilf√¶ldet, har banken et meget stort problem. Det kan v√¶re strafbart. Banken skal selvf√łlgelig have mulighed for at komme til bunds i sagen, men hvis der er tvivl om oplysninger, der er g√•et til domstolene, skal de tr√¶kkes omg√•ende, siger han.

"Utroligt" og "forfærdeligt"

TV 2 og Berlingske har tidligere afdækket, at banken har kendt til en del af fejlene i inddrivelsen siden 1992, og at der gentagende gange siden er blevet advaret op gennem systemet.

Kendskabet til fejlene får professor emerita Eva Smith til at se med stor alvor på sagen.

- Jeg synes, at det er utroligt, at de ikke s√łrger for at f√• det rettet, n√•r de opdager, at der er et problem, siger Eva Smith og kalder sagen et ‚Äúfundamentalt tillidsbrud‚ÄĚ:

- Det er et kæmpe problem. Det er forfærdeligt, at domstolene med magt gennemtvinger krav, som i virkeligheden ikke er rigtige.

Danske Bank har afvist at stille op til interview med TV 2, men i et skriftligt svar, skriver banken:

- Der har gennem √•rene v√¶ret viden i organisationen om, at inkassosystemet har v√¶ret fejlbeh√¶ftet, men det er ikke blevet h√•ndteret tilfredsstillende. F√łrst i 2019 blev der igangsat en systematisk unders√łgelse. Vi genberegner sagerne og kompenserer samtlige kunder, der har lidt et tab som f√łlge af datafejlene i vores g√¶ldsinddrivelsessystemer, hvor det overhovedet er muligt ‚Äď det g√¶lder ogs√• sager, der er afgjort ved domstolene, skriver banken og understreger, at der er iv√¶rksat processer, der skal sikre, at der ikke fremadrettet bliver sendt forkerte oplysninger til domstolene.

Det har ikke v√¶ret muligt at f√• et svar p√•, hvorfor de verserende sager ikke blev trukket tilbage allerede i august 2019 i forl√¶ngelse af underdirekt√łr Rob De Ridders notat.

Hvis du haft g√¶ld i Danske Banks inkasso-afdeling, vil vi p√• TV 2 meget gerne h√łre fra dig. Du kan kontakte os her.