Samfund

Elbiler er ikke den eneste løsning, siger fond - der er også 'flydende el'

Alternative brændstoffer kan være med til at reducere CO2-udledningen. TV 2 Grafik

Man kan få endnu større CO2-reduktion ved at kigge på alternative brændstoffer, mener forskere.

Den danske plan om at skabe en mere klimavenlig persontrafik gennem elbiler har overset alternative løsninger.

Det mener den erhvervsdrivende fond Hydrogen Valley samt en professor ved DTU.

Direktør for Hydrogen Valley Søren Bjerregaard Pedersen fremhæver en metode, de forsker i, der kaldes power to x, hvor man laver brændstof af overskydende grøn energi. Det kaldes også flydende el.

- Elbiler giver super god mening, eksempelvis i byerne. Men steder, hvor man har 50-60 kilometer til arbejde, så giver flydende el måske bedre mening, siger han.

Hvad er flydende el?

Flydende el er betegnelsen for en type brændstof, som består af overskydende energi fra eksempelvis vindmølleparker og solceller, der blandes med CO2.

Det bliver til et flydende brændstof, der kan blandes med normal benzin og på den måde reducerer CO2-udledningen.

Det fortæller Søren Knudsen Kær, der er professor ved Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet og bestyrelsesmedlem i Hydrogen Valley.

- Den store fordel ved det her er jo, at du går ud og bruger den eksisterende bilflåde og infrastruktur.

Flydende el - electrofuel

Kan være godt for klimaet

Brancheforeningen Drivkraft Danmark har lavet en udregning, der viser, at man ved hjælp af alternativt brændstof kan reducere CO2-udledning med yderligere tre millioner ton.

Det vil kræve, at man blander benzinen med 30 procent af et power to x-brændstof, som benzin- og dieselbiler kan køre på. Men det er ulovligt lige nu ifølge EU-lovgivning.

Til sammenligning vil Eldrup-kommissionens plan om en million elbiler, der er den dyreste løsning af de fire modeller, der blev fremlagt mandag, reducere CO2-udledningen med 1,5 millioner ton.

- Jeg vil vove at påstå, at når man kan få dansk vindenergi konverteret til flydende brændstof, der kan bruges i dansk transportsektor, så er det en god idé, siger Søren Knudsen Kær fra Hydrogen Valley.

Alternativt brændstof er for dyrt

Selvom flydende el og andre lignende alternativer kan være med til at reducere CO2-udledningen gevaldigt, er det en løsning, der har for store omkostninger for forbrugeren.

Det mener afdelingschef hos bilisternes interesseorganisation, FDM, Torben Lund Kusk.

- Det er slet ikke modent. Det er meget dyrere end benzin. Men som supplement er det jo fint, siger han.

Han mener dog, at det ikke er helt urealistisk, at flydende el på lang sigt kunne blive en mulighed for den tunge transportsektor.

- Der skal nok blive brug for flydende el til lastvogne, skibe og fly, men i FDM er konklusionen, at flydende el skal bruges steder, man ikke umiddelbart kan gøre elektriske.

Arbejder på at gøre det billigere

Niels Bjerrum er professor ved Danmarks Tekniske Universitet, og han forsker lige nu i et projekt, hvor man forsøger at finde en metode til at lave flydende el billigere.

Også han siger, at det lige nu er for dyr en løsning, hvis man sammenligner det med elbiler.

- Men hvis vi kan holde prisen nede, så vi kan konkurrere med almindeligt brændstof, så kan det muligvis blive et godt alternativ, siger han.

Han mener derfor, at man bør være åben for flere muligheder på lang sigt i stedet for kun at fokusere på elbiler.

- Det er klogt at satse på mere end elbilerne. Pludselig kan tiderne skifte, siger han og fortsætter:

- Når vi regner på det, kan vi se, at det her burde kunne lade sig gøre i større skala.