Samfund

En million grønne biler kan koste 5.700 kroner ekstra hvert år for benzinbil-ejere

Hvert år indkasserer den danske stat i omegnen af 50 milliarder kroner på bilafgifter.

De danske bilister kan meget vel se frem til en markant omlægning af afgiftssystemet i de kommende år.

Den såkaldte Bil- eller Eldrup-kommission, opkaldt efter kommissionens formand Anders Eldrup, præsenterer mandag sin længe ventede rapport, der skal bane vejen for markant flere grønne biler på de danske veje.

Hvis politikerne følger kommissionens anbefalinger, kan det ende med at koste ejere af benzin- og dieselbiler dyrt.

Det fremgår af beregninger fra kommissionen, som TV 2 er i besiddelse af.

5700 kroner for en gennemsnitlig bilejer

Kommissionen har udarbejdet flere modeller for at øge antallet af grønne biler herhjemme.

Hvis der skal køre en million grønne biler på vejene i 2030, vil det ifølge kommissionens model komme til at koste den gennemsnitlige ejer af en benzin- eller dieselbil 5.700 kroner mere i årlig afgift.

Kommissionen har også regnet på mindre ambitiøse mål. Skal der være en halv million grønne biler på vejene i 2030, vil merudgiften i kommissionens model være 240 kroner om året for den gennemsnitlige ejer af en konventionel bil.

Kommissionen har også regnet på modeller, der skal sikre 600.000 og 750.000 grønne biler.

Kommissionen vil også præsentere en idé om at indføre en vejafgift for personbiler. Den præcise model for denne nye afgift kender TV 2 dog ikke.

Kommissionen ventes desuden også at fremlægge beregninger for, hvor stor en CO2-reduktion de forskellige modeller vil medføre.

Et bredt flertal på Christiansborg står bag en klimalov, der fastslår, at Danmarks samlede udledninger af drivhusgasser skal være nedbragt med 70 procent i 2030. En grøn omstilling af transportsektoren spiller en vigtig rolle, hvis det mål skal nås.

Ifølge oplægget til bilkommissionen udgør udledningen fra personbiltransport knap syv millioner ton CO2.

Milliarder på spil

Den danske stat indkasserer i omegnen af 50 milliarder kroner årligt i bilafgifter – penge, der går til at finansiere velfærdssamfundet.

En af de store udfordringer for politikerne bliver at sikre en grøn omstilling af danskernes bilpark uden at slå et milliardstort hul i statskassen.

Men på forhånd har flere partier meddelt, at de er klar til at bruge skattekroner for at sikre flere grønne biler på de danske veje.

De politiske forhandlinger om et nyt afgiftssystem for biler ventes at gå i gang umiddelbart efter, at kommissionen på mandag har fremlagt sin rapport.