Samfund

Danske Bank vil give millioner retur efter vildledning

Der er "helt tydeligt" tale om en tilståelsessag fra Danske Banks side, siger TV 2s erhvervskommentator Ole Krohn.

900 kunder i Danske Bank kan se frem til en klækkelig kompensation.

Banken oplyser i en pressemeddelelse fredag, at den forventer at skulle betale mellem 80 og 100 millioner i kompensation til kunderne som en del af den såkaldte Flexinvest Fri-sag.

Danske Bank har opdaget sagen i forbindelse med deres gennemgang af investeringsprodukterne som følge af Flexinvest Fri-sagen.

- Vores gennemgang viser, at omkring 900 kunder ikke modtog tilstrækkelig information om de forventede negative nettoafkast i de berørte lavrisikostrategier, udtaler Danske Banks direktør for Private Banking i Danmark, Bente Nielsen.

Hun undskylder også over for de berørte kunder.

Kunder stod til at tabe penge

I sagen om Flexinvest Fri var der tale om, at banken valgte en investeringsprofil for kunderne med så lavt et afkast, at det ifølge bankens prognoser ville blive mere end spist af andre udgifter for kunderne.

Dermed stod kunderne til at tabe penge.

Selv om Danske Bank var klar over det, blev det ikke oplyst til kunderne.

Ifølge Danske Bank har der været en "lignende udfordring" for de 900 kunder, der har haft penge placeret i den såkaldte pasningsløsning Danske Porteføljepleje.

Her laves en prognose over, hvilket afkast kunderne kan forvente af produktet baseret på en udvikling i markedet. I en periode fra 2017 til 2018 betød markedets udvikling, at produktet stod til at give negativt afkast - og altså koste kunderne penge.

Men det fremgik ikke af den gennemgang af produktet, som banken lavede i juli 2018, oplyser Danske Bank.

Ifølge banken blev den manglende oplysning opdaget, da man gennemgik sine investeringsprodukter efter Flexinvest Fri-sagen kom frem sidste år.

Ole Krohn: En ren tilståelsessag

Ifølge TV 2s erhvervskommentator Ole Krohn er der "helt tydeligt" tale om en tilståelsessag fra Danske Banks side.

Efter Finanstilsynet meldte Danske Bank til politiet sidste år, har banken været under et gevaldigt pres.

Derfor er der heller ingen vej udenom, at den skandaleramte bank må kompensere de berørte kunder.

Derudover er Danske Bank i forvejen presset på sit omdømme, fortæller erhvervskommentatoren.

-Vi har altså endnu en hale i en række sager, hvor Danske Bank står uheldigt i offentligheden, siger Ole Krohn.

Vil kontakte kunder fredag

Danske Bank vil fra fredag begynde at kontakte de berørte kunder. Samtidig går banken i gang med at udregne, hvor meget de enkelte præcist bliver kompenseret.

Banken er i gang med at udregne, hvor mange kunder der reelt har lidt et tab, og hvor store de tab har været.

Ved Flexinvest Fri var der tale om 87.000 kunder, og her forventer banken at skulle betale kompensation for 400 millioner kroner.

I Danske Banks pressemeddelelse betragtes de 900 kunder fra Danske Porteføljepleje som en del af Flexinvest Fri-sagen.

- Danske Bank er i fortsat dialog med relevante myndigheder om denne sag, skriver banken.