Samfund

Supercykelsti skulle have fået 1900 til at tage cyklen – men der kom næsten ingen

Der har ikke været nært så mange cyklister på supercykelstien mellem Vonsild og Taps, som Kolding Kommune havde regnet med.  Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Udvalgsformand siger, at prisen og antallet af nye cyklister på ruten ikke passer sammen. Måske pengene kunne være brugt et andet sted, lyder det.

Supercykelstien på en strækning mellem Vonsild i det sydlige Kolding og Taps nær Christiansfeld har vist sig at være langt fra så populær, som man regnede med inde på rådhuset, før den blev anlagt.

Det 5,3 kilometer lange stykke asfalt har kostet 20 millioner kroner. Ifølge JydskeVestkysten har staten betalt 8 millioner kroner af den.

Man mente, at det ville få knap 2000 til at springe i sadlen hver dag. Men det skete ikke.

Kun få ekstra cyklister er målt på strækningen efter etableringen af supercykelstien, der er en slags cykelmotorvej.

JydskeVestkysten har fået indsigt i tal, der viser, hvor mange cyklister der bruger supercykelstien. En af målingerne viste, at hvor der inden supercykelstiens etablering passerede 50 cyklister, er tallet nu 52.

Det ene sæt målinger er fra 2017, hvilket er før supercykelstien blev anlagt. Det har avisen sammenlignet med et sæt tal fra 2019 og 2020, vel at mærke før coronapandemien ramte.

- Det står slet ikke mål med pengene, der er blevet brugt på det, siger Jakob Ville (V), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Kolding Kommune, til TV 2.

Jakob Ville har selv cyklet på supercykelstien to gange, fortæller han. Den ligger på et stykke af en længere cykelrute, der går fra Kolding til Christiansfeld.

Udvalgsformand: Pengene kunne være brugt bedre

Jakob Ville sad ikke i byrådet, da aftalen om supercykelstien blev vedtaget.

Han siger, at kommunen skal blive bedre til at vurdere, hvilke strækninger der har mest potentiale til at få anlagt cykelstier, så de ikke ligger øde hen.

- Der var måske nogle andre steder, hvor man kunne have brugt pengene bedre. Man skulle muligvis have startet et andet sted end på den strækning, siger Jakob Ville.

Han fortæller, at kommunen prøver at finde ud af, hvad der kan få flere til at cykle på strækningen.

- Vi overvejer, om det handler om oplysning eller at lave pendlerparkeringspladser, hvor man kan parkere og cykle resten af turen, lyder det.

Planen var at øge antallet af daglige cyklister, sagde trafikplanlægger Gorm Baagøe, Kolding Kommune, til JydskeVestkysten i 2018.

- Borgerne skal opleve, at det er trygt og dejligt at cykle. Målsætningen med den nye supercykelsti er at øge antallet af cykelture med 1900 per dag og reducere antallet af ulykker med 30 procent. Det vil mindske presset på vejene, hvis flere vælger cyklen frem for bilen, og samtidig har cykling en sundhedsmæssig gevinst i form af frisk luft og motion, sagde Gorm Baagøe til avisen i 2017.

Ifølge byrådsmedlemmet pressede beboere i området hårdt på for at få en cykelsti.

- Borgerne var rigtig gode til at sætte bannere og skilte op med behov for cykelstien, siger Jakob Ville.

Også andre projekter mangler interesse

Der er også andre eksempler på store anlægsprojekter, der ikke helt mødte den interesse, som var forventet.

For eksempel i Svendborg. Her byggede man i 2008 en bro henover den sydfynske motorvej, som skulle gøre det sikrere for dyr – blandt andet den udryddelsestruede hasselmus – at krydse vejen uden at blive mejet ned af en bil. Broen kaldes også hasselmusbroen og kostede 18 millioner kroner.

Men fem år efter var der ikke en eneste hasselmus, der havde benyttet broen.

Det gjorde, at en tidligere amtsborgmester, Poul Weber (V), kaldte det ”fuldstændigt vanvittigt” over for TV 2 Fyn.

- Det er misbrug af offentlige midler og ren naturterrorisme, lød det fra ham.