Gældskaos i Danske Bank

Politikere kalder Danske Bank-sag 'horribel': - Det er en stor skuffelse

Særligt det faktum, at det er de svage bankkunder, der har været udsat, er skuffende, lyder det fra Socialdemokratiet og SF.

Efter at det er kommet frem, at Danske Bank har indkrævet for meget gæld hos 15.000 kunder, har en række erhvervsordførere været ude at kritisere banken i skarpe vendinger.

Blandt dem er erhvervsordfører i SF Lisbeth Bech-Nielsen, som TV 2 har talt med mandag morgen.

- Den her sag er fuldstændig himmelråbende, og igennem mindst 16 år har man opkrævet ulovlig gæld fra helt almindelige mennesker. Man ikke har haft styr på grundlæggende ting i sin bankvirksomhed, og det har haft store konsekvenser for økonomien og livet for de mennesker, siger hun.

Hun bakkes op af Socialdemokraterne.

- Det er en stor skuffelse over, at vi ikke kan have tillid til så vigtigt et forhold som vores bankforbindelse, siger Orla Hav, erhvervsordfører i Socialdemokratiet.

Fejlene er opstået i bankens it-systemer, som har opgjort en gruppe kunders gæld til mere, end den egentlig har været.

Danske Bank er landets største bank.

Foregået over minimum 16 år

TV 2 og Berlingske har afdækket det massive rod, der har foregået i Danske Banks inkassoafdeling.

Fejlene er sket siden 2004, lyder det - men meget tyder på, at nogle af fejlene går helt tilbage til 1979.

- Jeg er helt med på, at man i perioden har skullet omlægge fra almindelig bogholderifunktion og dataopbevaring til noget digitalt, men det ændrer ikke på, at man efter så mange år bør være i stand til at gennemføre det her på en måde, så man sikrer, at kunderne får en god og rimelig behandling, siger Hans Kristian Skibby, der er erhvervsordfører hos DF, der tilføjer:

- Fejl kan ske, men 15.000 fejl over så mange år?

Henter data...

Det får også Enhedslisten til at udtrykke skuffelse over banken.

- Selvfølgelig er min tillid til banken svækket, når vi ser en it-skandale med noget så grundlæggende (som gældsindrivelse, red.) over så mange år, siger Victoria Velázquez, der er Enhedslistens erhvervsordfører.

Ekstra skuffende, at det er de svage

Dem, der har været udsat for at skulle betale mere, end hvad der egentlig var korrekt, er bankens mest sårbare kunder. Det oplyser Danske Bank.

Endnu en detalje, der vækker panderynker hos SF's erhvervsordfører, er netop den.

- Mange af de her mennesker er folk, der har udfordringer. Det er ikke en lille sag, det er en fuldstændig horribel sag, lyder det fra Lisbeth Bech-Nielsen.

Orla Hav, erhvervsordfører for Socialdemokratiet, er enig med SF om, at det er ekstra skuffende, at det er de bankkunder med den ”svageste økonomi, man har skuffet tilliden til”.

- Det afgørende for os som samfund er, at vi som borgere kan have tillid til den banksektor, vi som borgere er afhængige af i større og mindre grad, siger han.

SF: Vil tale med ministeren

Det er heller ikke første gang, at Danske Bank har haft ørerne i maskinen. I september 2018 begyndte sagen om hvidvask i bankens estiske afdeling at rulle i medierne, hvor banken havde brudt reglerne på området.

Alle fire ordførere mener, at der skal være et efterspil, så der ikke dukker flere sager op.

- Det er mærkeligt, at der ikke på nogen måde er blevet holdt øje med banken både som myndighed og tilsyn. Specielt set i lyset af at det ikke er den første skandale i banksektoren eller i Danske Bank specifikt, siger Lisbeth Bech-Nielsen og tilføjer:

- Jeg vil spørge erhvervsministeren, om det kan passe, at der i så mange år ikke har været noget tilsyn, stikprøvekontroller eller nogen, der har stillet spørgsmålstegn ved, om det her kan være rigtigt.

Orla Hav (S) vil lade Finanstilsynets undersøgelser afgøre, om der skal gøres noget politisk.

Både Enhedslistens Victoria Velázquez og Dansk Folkepartis Hans Kristian Skibby mener, at det er vigtigt at undersøge, om der har foregået lignende ting i andre banker.

- Men i første omgang må vi bede erhvervsministeren om at få en redegørelse fra Danske Bank, siger Hans Kristian Skibby.

Hvis du haft gæld i Danske Banks inkassoafdeling, vil vi på TV 2 meget gerne høre fra dig. Du kan kontakte os her.