Politikere kalder Danske Bank-sag 'horribel': - Det er en stor skuffelse

Særligt det faktum, at det er de svage bankkunder, der har været udsat, er skuffende, lyder det fra Socialdemokratiet og SF.

Efter at det er kommet frem, at Danske Bank har indkr√¶vet for meget g√¶ld hos 15.000 kunder, har en r√¶kke erhvervsordf√łrere v√¶ret ude at kritisere banken i skarpe vendinger.

Blandt dem er erhvervsordf√łrer i SF Lisbeth Bech-Nielsen, som TV 2 har talt med mandag morgen.

- Den her sag er fuldst√¶ndig himmelr√•bende, og igennem mindst 16 √•r har man opkr√¶vet ulovlig g√¶ld fra helt almindelige mennesker. Man ikke har haft styr p√• grundl√¶ggende ting i sin bankvirksomhed, og det har haft store konsekvenser for √łkonomien og livet for de mennesker, siger hun.

Hun bakkes op af Socialdemokraterne.

- Det er en stor skuffelse over, at vi ikke kan have tillid til s√• vigtigt et forhold som vores bankforbindelse, siger Orla Hav, erhvervsordf√łrer i Socialdemokratiet.

Fejlene er opstået i bankens it-systemer, som har opgjort en gruppe kunders gæld til mere, end den egentlig har været.

Danske Bank er landets st√łrste bank.

Foregået over minimum 16 år

TV 2 og Berlingske har afdækket det massive rod, der har foregået i Danske Banks inkassoafdeling.

Fejlene er sket siden 2004, lyder det - men meget tyder på, at nogle af fejlene går helt tilbage til 1979.

- Jeg er helt med p√•, at man i perioden har skullet oml√¶gge fra almindelig bogholderifunktion og dataopbevaring til noget digitalt, men det √¶ndrer ikke p√•, at man efter s√• mange √•r b√łr v√¶re i stand til at gennemf√łre det her p√• en m√•de, s√• man sikrer, at kunderne f√•r en god og rimelig behandling, siger Hans Kristian Skibby, der er erhvervsordf√łrer hos DF, der tilf√łjer:

- Fejl kan ske, men 15.000 fejl over så mange år?

Henter data...

Det får også Enhedslisten til at udtrykke skuffelse over banken.

- Selvf√łlgelig er min tillid til banken sv√¶kket, n√•r vi ser en it-skandale med noget s√• grundl√¶ggende (som g√¶ldsindrivelse, red.) over s√• mange √•r, siger Victoria Vel√°zquez, der er Enhedslistens erhvervsordf√łrer.

Ekstra skuffende, at det er de svage

Dem, der har været udsat for at skulle betale mere, end hvad der egentlig var korrekt, er bankens mest sårbare kunder. Det oplyser Danske Bank.

Endnu en detalje, der v√¶kker panderynker hos SF's erhvervsordf√łrer, er netop den.

- Mange af de her mennesker er folk, der har udfordringer. Det er ikke en lille sag, det er en fuldstændig horribel sag, lyder det fra Lisbeth Bech-Nielsen.

Orla Hav, erhvervsordf√łrer for Socialdemokratiet, er enig med SF om, at det er ekstra skuffende, at det er de bankkunder med den ‚ÄĚsvageste √łkonomi, man har skuffet tilliden til‚ÄĚ.

- Det afg√łrende for os som samfund er, at vi som borgere kan have tillid til den banksektor, vi som borgere er afh√¶ngige af i st√łrre og mindre grad, siger han.

SF: Vil tale med ministeren

Det er heller ikke f√łrste gang, at Danske Bank har haft √łrerne i maskinen. I september 2018 begyndte sagen om hvidvask i bankens estiske afdeling at rulle i medierne, hvor banken havde brudt reglerne p√• omr√•det.

Alle fire ordf√łrere mener, at der skal v√¶re et efterspil, s√• der ikke dukker flere sager op.

- Det er m√¶rkeligt, at der ikke p√• nogen m√•de er blevet holdt √łje med banken b√•de som myndighed og tilsyn. Specielt set i lyset af at det ikke er den f√łrste skandale i banksektoren eller i Danske Bank specifikt, siger Lisbeth Bech-Nielsen og tilf√łjer:

- Jeg vil sp√łrge erhvervsministeren, om det kan passe, at der i s√• mange √•r ikke har v√¶ret noget tilsyn, stikpr√łvekontroller eller nogen, der har stillet sp√łrgsm√•lstegn ved, om det her kan v√¶re rigtigt.

Orla Hav (S) vil lade Finanstilsynets unders√łgelser afg√łre, om der skal g√łres noget politisk.

B√•de Enhedslistens Victoria Vel√°zquez og Dansk Folkepartis Hans Kristian Skibby mener, at det er vigtigt at unders√łge, om der har foreg√•et lignende ting i andre banker.

- Men i f√łrste omgang m√• vi bede erhvervsministeren om at f√• en redeg√łrelse fra Danske Bank, siger Hans Kristian Skibby.

Hvis du haft g√¶ld i Danske Banks inkassoafdeling, vil vi p√• TV 2 meget gerne h√łre fra dig. Du kan kontakte os her.