Bankdirekt√łr talte usandt om st√łrrelsen p√• ulovligt opkr√¶vet g√¶ld - √©n kunde skal have 200.000 kroner tilbage

Det er svært at have tillid til Danske Bank, siger erhvervsminister.

- Ikke mere end 2000 kroner.

Det blev n√¶vnt flere gange under interviewet med underdirekt√łr i Danske Bank Rob De Ridder.

Ordene faldt forleden, da underdirekt√łren udtalte sig til TV 2 og Berlingske og blev bedt om at fort√¶lle om √•rtier med ulovlig g√¶ldsinddrivelse i Danske Banks inkassoafdeling.

- Indtil nu er det ikke mere end 2000 kroner, som folk skal have tilbage, sagde Rob de Ridder og understregede, at der potentielt var st√łrre sager, men at de ikke var bekr√¶ftet.

Er du bekendt med st√łrre bel√łb?

- Vi var klar over potentielt st√łrre sager, som vi kigger igennem. Og fra de sager har vi hidtil ikke v√¶ret i stand til at bekr√¶fte st√łrre bel√łb, sagde Rob de Ridder fredag i sidste uge til TV 2.

Nye oplysninger dokumenterer nu, at det var forkert.

Det er jo ikke de helt rigtige oplysninger, der er lagt frem

Simon Kollerup, erhvervsminister (S)

Sagen handler om en r√¶kke alvorlige system- og datafejl i bankens inkassosystemer, der holder styr p√• bankens d√•rlige betalere. Systemerne har beregnet kunders g√¶ld for h√łjt, inddrevet g√¶ld fra de forkerte kunder og inddrevet g√¶ld, gebyrer og renter, der er for√¶ldede, og som dermed er ulovlige at opkr√¶ve.

Fejlene har if√łlge en konsulentrapport fra Ernst & Young st√•et p√• siden 1979, men accelererede ved indf√łrelsen af et nyt it-system i 2004.

Til den √łverste ledelse

Et internt notat forfattet af Rob de Ridder selv viser, at Danske Bank allerede 22. august 2019 havde fundet en r√¶kke sager, hvor kunderne skulle have mange tusinde kroner tilbage. En enkelt af kunderne stod til at have overbetalt hele 200.000 kroner, og kunden skulle if√łlge notatet have pengene tilbage allerede i september sidste √•r.

Henter data...

Modtagerne af notatet var en risiko-komit√© best√•ende af en r√¶kke h√łjtst√•ende personer i banken. Blandt dem er Carsten Rasch Egeriis, der er direkt√łr for risikostyring og sidder i den √łverste ledelse af Danske Bank.

- Fire kunder er blevet beregnet til at have overbetalt mere end 60.000 kroner med en maksimal overbetaling på 200.000 kroner. Kunderne vil blive informeret og tilbagebetalt i september 2019, skrev Rob de Ridder i notatet.

Måske ikke tydeligt nok

I dag vil Rob de Ridder ikke svare klart p√•, hvorfor han ikke omtalte de store sager, da han i f√łrste omgang blev spurgt til sagen, og om kunderne har f√•et deres penge tilbage.

Vi kan læse fra et notat, du selv har forfattet, at der var sager op mod 200.000 kroner. Hvorfor sagde du ikke det?

- Jeg henviste til, at vi nu har set p√• de f√łrste 17.000 kunder. Ud af dem har 900 overbetalt.

Hvorfor fortalte du ikke om de massive overbetalinger. Det har stor offentlig interesse?

- Det ved jeg. Lad mig gentage. Vi har identificeret, vi har nu kigget p√• 17.000 sager, vi har sagt, at typisk er overbetalingen mellem 1000 og 2000 kroner. At der er sager over det bel√łb. Der er sager, der er lavere. Der er bestemt sager. Vi vil g√• igennem dem √©n efter √©n. Vi vil sikre, at vi f√•r adresseret dem. Vi har sager, der er mere end 2000 kroner, og vi vil komme til dem en efter en, som vi g√•r igennem den store bunke sager, vi har at adressere, siger Rob de Ridder.

Hvorfor sagde du det ikke?

- Jeg refererede til de typiske sager.

Nej. Du blev spurgt mange gange om, hvorvidt du havde viden om bekræftede sager, der var identificeret, hvor overbetalingen var mere end 2000 kroner. Du sagde nej, ikke nu. Men for et år siden skrev du det her notat, hvor du beskrev sager op til 200.000 kroner?

- Jeg vil sige, at intentionen, det var måske ikke tydeligt nok, at typisk har vi sager mellem 1000 og 2000 kroner.

Men det er ikke, hvad du sagde?

- Der er bestemt sager over det niveau. Og vi vil sikre, at alle sagerne individuelt bliver identificeret og adresseret og selvf√łlgelig tilbagebetalt som de andre sager, som betyder, at vi vil kompensere for tidstabet og andre konsekvenser, der f√łlger med, siger Rob de Ridder.

- Vi sidder på kompensationen

Et notat fra kommunikationsafdelingen i Danske Bank fra 16. januar i √•r viser, at banken p√• det tidspunkt er bekendt med en r√¶kke sager, ‚Äúhvor kunder har betalt for meget, men hvor vi sidder p√• kompensationen‚ÄĚ.

- Det kan rejse kritik, står der i notatet.

- Sagen omfatter kunder, der generelt er finansielt s√•rbare, hvilket √łger omd√łmmerisikoen for banken, lyder det videre om sagerne, hvor kunderne har mellem 4000 og 100.000 til gode, men alts√• ikke har f√•et pengene tilbage.

TV 2 har efter interviewet med Rob de Ridder kontaktet Danske Banks presseafdeling og spurgt ind til, om banken har tilbagebetalt de pågældende kunder, eller om banken fortsat sidder på kompensationen.

- Vi kan ikke kommentere konkrete sager, men vi kan garantere, at de alle sammen vil blive gennemg√•et, og at de kunder, der skal have penge tilbage, vil f√• det s√• hurtigt, som det kan lade sig g√łre. Men der er tale om ret komplicerede sager, s√• derfor kan det desv√¶rre tage noget tid, udtaler Stefan Singh Kailay, pressechef i Danske Bank, i en mail.

Minister: Svært at have tillid

Erhvervsminister Simon Kollerup fra Socialdemokratiet har bedt Danske Bank om en redeg√łrelse i sagen.

- Jeg er rystet, fordi i Danmark skal alle og enhver kunne have tillid til sin bank. Historien her viser med al √łnskelig tydelighed desv√¶rre, at det er sv√¶rt at have tillid til en bank, som har beg√•et den her form for fejlopkr√¶vninger, og nu ogs√•, at det jo ikke er de helt rigtige oplysninger, der er lagt frem, siger Simon Kollerup.

Hvis du har haft g√¶ld i Danske Banks inkassoafdeling, vil vi p√• TV 2 meget gerne h√łre fra dig. Du kan kontakte os her.