Samfund

Nyt studie: Sms'er fik unge til at skære ned på drukture

500 studerende fra Aarhus Universitet har deltaget i et forsøg, der har bragt antallet af gange, de indtager alkohol, ned med næsten en femtedel.

Forestil dig at sidde i universitetets fredagsbar med dine studiekammerater efter en hård uge. Så vibrerer telefonen i lommen med en besked. Beskeden indeholder en myte om alkoholkultur.

Måske sms'en får dig til at tænke over dit indtag og droppe nogle af de øl, du ellers ville have drukket.

Det er i hvert fald det, forskningscenteret VIVE har forsøgt at påvirke deltagerne i en digital indsats med fokus på alkoholvaner til.

Og det har virket. Deltagerne har reduceret antallet af gange, de drak alkohol, med 17 procent om måneden.

- Det er ret store effekter af en lille indsats, siger Jane Greve, der er professor i VIVE, til TV 2.

Forsøget er lavet af VIVE med støtte fra Carlsberg og Aarhus Kommune. Deltagerne er studerende på Aarhus Universitet.

Føler, alkohol forventes

I en periode har de 500 deltagere modtaget oplysningsmateriale, hvor de skulle bruge 15 minutter på at svare på, hvordan de vil håndtere at afvise en invitation om at drikke alkohol.

Noget tyder nemlig på, at mange mangler en måde at slippe for at indtage alkohol, lyder det fra en af personerne bag forsøget.

- Der er mange unge mennesker, der udtrykker et ønske om ikke at deltage i den her meget overdrevne alkoholkultur, fortæller Jane Greve.

Hun bakkes op af en undersøgelse lavet af Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden i 2019. Den viser, at 37 procent af unge mellem 20 og 25 år nogle gange drikker mere alkohol, end de har lyst til, fordi de føler, at det forventes.

I samme undersøgelse svarer 34 procent, at de nogle gange oplever, at det er svært at sige nej tak til mere alkohol.

Modtog også sms'er

Udover oplysningsmaterialet har deltagerne modtaget beskeder med for eksempel myter om druk- og alkoholkultur og påmindelser om de svar, deltagerne gav i oplysningsmaterialet.

Det har haft positiv effekt, lyder det fra professoren.

- Ikke bare ændrer det antallet af gange, de går ud, men det gør også, at de føler, at det er okay at sige nej til alkohol, siger Jane Greve.

Den adfærdspåvirkning, som VIVE har benyttet, kaldes nudging. Det betyder, at man med mere eller mindre diskrete hints får folk til at agere på en bestemt måde. For eksempel kan oplysning om alkoholkultur få nogle til at drikke mindre.

- Med nudging føler de ikke rigtigt, at de bliver påvirket, siger Jane Greve.

Alkohol til studiestart

VIVE håber at kunne få de unge til at holde fast i de nye alkoholvaner og vil gerne arbejde videre med projektet.

Og særligt i disse dage, hvor mange universiteter påbegynder et nyt semester, mener hun, at det er tid til at stille skarpt på de studerendes måder at være sociale på.

- Vi skal kigge på, om vi ønsker, at der skal være meget alkohol til de her arrangementer, for eksempel ved arrangementer i forbindelse med studiestart, siger Jane Greve.

Det vides ikke, om forsøget er lykkes med at skære ned på mængden af alkohol generelt.