Samfund

Ny dinosaurart opdaget: Et fantastisk fund

Dinosauren er i familie med Tyrannosaurus rex og har været op mod fire meter høj, vurderer forskere.

En hidtil ukendt art af rovøgler er blevet opdaget, skriver CNN. Det sker, efter at forskere fra Southampton Universitet i flere måneder har undersøgt knoglerester, der sidste år blev fundet på stranden på den engelske ø Isle of Wight.

Den nye art er i familie med Tyrannosaurus rex og moderne fuglearter, der også betegnes som rovøgler.

Tre personer fandt uafhængigt af hinanden knoglerester, som de bragte til det lokale dinosaurmuseum på Isle of Wight. Her blev de mødt med stor begejstring fra medarbejderne, der straks kunne se, at knoglerne var helt specielle.

En af mændene bag fundet er fossiljægeren Robin Ward.

- Det var fuldstændig fantastisk at finde de knogler, og jeg havde straks en fornemmelse af, at de var specielle, fortæller Robin Ward til Southampton Universitet.

Et skrøbeligt skelet

I alt blev der fundet fire knogler, som stammer fra nakke, ryg og hale. Selvom knogleresterne blev fundet over flere uger af tre forskellige personer, er forskerne overbeviste om, at knoglerne stammer fra samme dinosaur.

Dinosauren levede for 115 millioner år siden i Kridttiden og tilhører en type af kødædende rovøgler, der gik på to ben – ligesom Tyrannosaurus rex.

Af forskerne er dinosauren blevet døbt Vectaerovenator inopinatus. Navnet refererer til store luftsække i knoglerne, som ofte ses i rovøgler. Luftsækkene gav dinosaurerne et effektivt luftvejssystem, samtidig med at de gjorde skelettet lettere. I dag ses luftsække hos flere moderne fuglearter.

- Vi var meget overraskede over, hvor hult dyret var – det var fyldt med lufthuller. Det tyder på, at dele af skelettet har været meget skrøbeligt, siger Chris Barker, PhD-studerende på Southampton Universitet, som var den ledende forsker på projektet.

Det var netop på luftsækkene, at forskerne kunne identificere, at knoglerne tilhører en rovøgle.

Øen med mange dinosaurrester

Den ene af de tre mænd, der fandt rester fra rovøglen, var meget overrasket:

- Jeg gik langs stranden, sparkede lidt til sten, og pludselig fandt jeg, hvad der lignede knogler fra en dinosaur. Jeg var meget chokeret, da jeg fandt ud af, at det kunne være en helt ny art, siger Paul Farrell, der bor på Isle of Wight.

Selvom fundet er unikt, fordi det afslører en helt ny art, er det dog ikke helt usædvanligt at finde knoglerester på den engelske ø. Øen er nemlig kendt i Europa for sine mange dinosaurrester og fossiler.

På museet er medarbejderne begejstrede for de nye fund og fortæller, at de spiller en utrolig vigtig rolle i at udbygge viden om fortidens dinosaurer.

- Der er ikke fundet mange rovøgler fra Kridttiden i Europa, så det har været utrolig spændende at få mere viden om denne type dinosaur, siger Chris Barker.