Samfund

Apple er igen verdens dyreste selskab: - De er gode til at malke loyale kunder

Med en rekordhøj aktieværdi på knap 11.500 milliarder kroner er Apple nu verdens dyreste virksomhed.  Christoffer Laursen Hald / TV 2 Grafik

Selvom Apple langsomt skruer priserne op, er forbrugerne villige til at købe dem igen og igen, siger teknologiekspert.

Efter et år i skyggen af en saudiarabisk oliegigant er amerikanske Apple tilbage på toppen af det internationale aktiemarked.

Fredag satte tech-virksomheden sig igen til rette som verdens dyreste selskab med en samlet værdi på knap 11.500 milliarder kroner - svarende til fem gange Danmarks BNP - og mandag steg den værdi med yderligere 300 milliarder.

Du kan se en liste over verdens ti mest værdifulde selskaber i bunden af artiklen.

De er begyndt at skrue priserne op, og folk er så vant til deres produkter, at de ikke kan undvære dem

Lars Skovgaard Andersen, investeringsstrateg i Danske Bank

Selskabet bag iPhonen blev ellers vippet af pinden i december, da det saudiarabiske olieselskab Aramco trådte ind på børsmarkedet med en rekordhøj værdi på 12.700 milliarder danske kroner.

Men, mens coronakrisen skubbede olieprisen - og derfor også Aramco - ud i et frit fald, har pandemien betydet kronede dage for Apple. Det forklarer Lars Skovgaard Andersen, der er investeringsstrateg i Danske Bank:

- Hvis der er noget, vi bruger penge på, når vi ikke kan gå ud, så er det teknologi. Vi har købt nyt udstyr, opgraderet vores apps og brugt det hele enormt meget, og det er noget, teknologivirksomheder tjener penge på, fortæller han.

Derfor kunne Apple torsdag præsentere et overskud for april, maj og juni, der var 11 procent højere end sidste år, og dagen efter skød selskabets aktieværdi i vejret med hele ti procent.

Malker loyale kunder

Men investorernes sult efter aktien med det ikoniske æble-logo skyldes ikke udelukkende, at der er blevet solgt flere telefoner, computere og tablets

Selvom over halvdelen af Apples overskud historisk set er blevet hevet i land af de populære iPhones, er salget stagneret. Og derfor satser selskabet ifølge Lars Skovgaard Andersen også stort på at sælge apps og tilbehør til deres produkter:

- Apple er virkelig gode til at malke deres loyale kundebasis. De er begyndt at skrue priserne op, men folk er så vant til deres produkter, at de ikke kan undvære dem. Folk vil hellere gå uden mad og drikke end skifte styresystem.

At tech-giganten har trofaste kunder skyldes ifølge John Petersen, teknologiekspert og chefredaktør på tech-mediet meremobil.dk, at Apple er kendt for pålidelige produkter med en lang levetid - og det er forbrugerne mere end villige til at betale for igen og igen.

- Når kunderne har noget, de stoler på, så tænker de, at det nok er bedst at blive hængende. De vil have en computer, som virker hver gang, og som de kan være sikre på, også virker sammen med andre enheder, siger han.

Og den tillid kan der blive brug for, hvis selskabet skal beholde sin plads på toppen.

Efterforskes for at forvride konkurrencen

Det rekordstore spring i aktieværdi kom kun to dage efter, at Apples topchef, Tim Cook, sammen med sine kolleger fra Google, Facebook og Amazon blev afhørt i den amerikanske kongres.

Gennem det seneste år er de nemlig blevet efterforsket i både USA og Europa for blandt andet at presse mindre konkurrenter ud af markedet - blandt andet ved, at Apple ifølge kritikken favoriserer egne programmer i sin App Store.

Og ifølge Lars Skovgaard Andersen er det meget sandsynligt, at de fire kæmper snart bliver nødt til at finde sig i nye konkurrenceregler, som svækker deres jerngreb om branchen:

- De har jo været totalt urørlige. Vi elsker jo Facebook og Apple, men de udgør også en større og større del af vores hverdag, mens nogle få mennesker bliver rige af det. Derfor er der også pludselig kommet stemmer i at bokse med dem, siger han.

Men det er ikke det eneste, der truer Apples plads i toppen af aktiemarkedet.

Efter krisen søger aktionærerne væk

Ifølge både investeringsstrategen og teknologieksperten vil aktionærernes interesse for Apple med al sandsynlighed falme, når de økonomiske hjul igen kommer op i fart efter coronakrisen.

De tusinder af milliarder, som gennem de seneste måneder er blevet skudt ind i teknologiselskaber som Apple, stammer nemlig blandt andet fra salg af aktier i selskaber som Aramco, der er hårdt ramt af coronakrisen.

Når krisen er drevet over, vil store pengesummer blive ført tilbage til firmaer som Aramco, forklarer Lars Skovgaard Andersen:

- Her vil aktionærerne i højere grad lægge deres penge i selskaber indenfor industri og energi, som er dødbillige lige nu. Så sælger de ud af it-aktierne, og det vil få priserne til at falde.

Samtidig bliver Apples markedsandel ifølge John Pedersen presset af billigere kinesiske alternativer samt konkurrenter, der bliver bedre til at lave produkter af høj kvalitet.

- Men jeg tror stadigvæk, at Apple i mange år fremover vil være i stand til at sælge produkter bare på den tillid, de har skabt hos forbrugerne, siger han.

Vi har forsøgt at få en kommentar fra Apple, men virksomheden har ikke ønsket at medvirke.

Her er verdens ti dyreste selskaber

  1. Apple Inc.

    Markedsværdi: 11.479 milliarder kroner.

    Selskabet med det kendte æble-logo blev grundlagt i 1976 og producerer udover sine ikoniske Mac-computere også den populære iPhone, der anslås at blive brugt af op mod 1,5 milliarder mennesker verden over.

    Derudover laver selskabet blandt andet en række smart-ure, hovedtelefoner og tablets samt software.

  2. Saudi Aramco

    Markedsværdi: 11.160 milliarder kroner.​

    Det statslige saudiarabiske olieselskab Saudi Aramco er et af verdens førende inden for olieudvinding- og opbevaring. Udover sit hovedkontor i Dhahran har selskabet også afdelinger i Kina, Japan, Rusland, USA og Storbritannien.

  3. Amazon Inc.

    Markedsværdi: 10.013 milliarder kroner.

    Amazon kan bedst beskrives som et enormt online supermarked, som sælger alt fra bøger til tøj og teknologi.

    Det amerikanske selskab blev grundlagt i 1994 af Jeff Bezos, og har i dag gjort ham til verdens rigeste mand - for tredje år i træk.

  4. Microsoft

    Markedsværdi: 9.800 milliarder kroner.

    Microsoft, der blev grundlagt i 1975, var det første selskab, som tilbød færdige software-pakker til hjemmecomputere. Det betød, at computere pludseligt kunne bruges af almindelige mennesker.

    I dag er selskabet fortsat blandt verdens førende software-udviklere.

  5. Alphabet Inc.

    Markedsværdi: 6.381 milliarder kroner.

    Alphabet er moderselskabet for verdens mest populære søgemaskine, Google. Selskabet blev oprettet i 2015 og ejer udover søgemaskinen også en række andre populære brands som Android, Youtube og Adwords.

  6. Facebook

    Markedsværdi: 4.565 milliarder kroner.

    Det sociale medie Facebook blev startet af Mark Zuckerberg i 2004, og er gennem de seneste 16 år vokset til at have mere end 2 milliarder daglige brugere.

    Derudover opkøbte selskabet også i 2014 det populære sociale medie Instagram.

  7. Alibaba Group

    Markedsværdi: 4.254 milliarder kroner.

    Alibaba er en af verdens største online handelspladser.

    Selskabet blev grundlagt i 1999 og tilbyder udover salg af lavprisvarer blandt andet elektroniske betalingstjenester og cloud computing.

  8. Tencent

    Markedsværdi: 4.170 milliarder kroner.

    Kinesiske Tencent er et af verdens største it-selskaber.

    Virksomheden står bag blandt andet sociale medier, mobilspil, musik, web-portaler, betalingssystemer og smartphones.

  9. Berkshire Hathaway Inc.

    Markedsværdi: 3.005 milliarder kroner

    Amerikanske Berkshire Hathaway er stor indenfor bred vifte af brancher. Selskabet er særligt aktive indenfor forsikring, finans, jernbanetransport og fødevarer.

  10. Johnson & Johnson

    Markedsværdi: 2.424 milliarder kroner.

    Det multinationale Johnson & Johnson er blandt verdens førende producenter af medicin og medicinaludstyr. Selskabet er grundlagt i 1886, og producerede i sin spæde begyndelse både plastre, bandager og babypudder.

Selskabernes markedsværdi er opgjort som slutpris fredag den 31. juli 2020. Kilde: Bloomberg