Samfund

Bent Fabricius-Bjerre er død: - Hvis man stiller sig tilfreds, står man stille

Som lige dele komponist og forretningsmand til fingerspidserne formåede Bent Fabricius at sætte aftryk på dansk kultur, så længe nogen kan huske.

Det ville være fristende at skrive det oplagte. At Bent Fabricius er død, 95 år gammel, efter et langt liv i musikkens tjeneste.

Men så igen: Det ville ikke være rigtigt fyldestgørende. Ikke for manden, der blev kendt verden over som Bent Fabric med gennembrudshittet 'Alley Cat' tilbage i 1962.

Med Bent Fabricius-Bjerre var det nærmest omvendt. At det var musikken, der var i hans tjeneste. At det var ham, der vidste bedst, hvordan klaveret spillede.

Så suverænt formåede Bent Fabricius at sætte sit aftryk på sin musik. Med et ejerskab, der igennem et langt og produktivt liv var præget af hans egen diskrete elegance og elskværdighed.

Han virkede som en mand, der kunne drysse evigtgrønne sange og uopslidelige lydspor ud af ærmet til danskernes mest elskede film i en grad, så billederne nærmest kommer springende af sig selv, hver eneste gang, vi hører dem. Det være sig det muntert rapfodede tema til 'Olsen-Banden', den smukt melankolske grundtone i 'Matador' eller endda 'Klovn - the movie'.

46-årige Bent Fabricius-Bjerre med sine noder og sit klaver i 1970.

Og Bent Fabricius kunne skrive sange med så lang en efterklang, at udødelighed er et ord, der falder lige for. 'Forelsket i København', 'Jeg sætter min hat som jeg vil' eller 'Nattens sidste cigaret'. Sange, som har overlevet mere end én ungdomsrevolution eller musikalske modeluner. Fordi de holder. Og er holdbare.

Voksede op i ingeniørhjem

Anderledes kunne det måske ikke være for en mand med en rækkevidde som den alsidige pianist og komponist, der voksede op i et solidt og velbjærget ingeniørhjem. Bent Fabricius nåede både at spille med den danske jazz-legende Leo Mathisen i efterkrigstiden og ramme rapperen Clemens for mindre end et årti siden.

Det vidner om både styrke og spændvidde. Og samtidig en nysgerrighed, der aldrig lod sig bremse af hverken alder eller fordomme.

- Musikken er med til at holde mig i live, sagde Bent Fabricius, når han blev spurgt. Og det bliver man tit, når man når så langt op i årene som han.

Han ville gerne skrives i nutid, som han understregede i et interview med DSB's blad 'Ud & Se' i 2014, kort før sin 90-års fødselsdag.

Bent Fabricius Bjerre (th.) vandt Radiolytternes Jazzkonkurrence sammen med Arne Petersen i 1930'erne.

For Bent Fabricius betød det at leve livet i fremadgående retning. Og med antennerne ude. Mod musikken, den daglige omgang tennis, som han spillede igennem mange år med prins Henrik som makker, forretningen og kvinderne.

- Hvis man læner sig op ad fortiden, kommer man jo ikke videre. Hvis man stiller sig tilfreds, står man stille, sagde han ved den lejlighed.

Det var et dogme, Bent Fabricius formåede at efterleve. Til det sidste.

Afhændede det hele

Efter det store folkelige gennembrud i begyndelsen af 1960'erne, hvor Bent Fabricius blev en slags folkeeje i programmet 'Omkring et flygel' og den internationale anerkendelse med en amerikansk versionering af programmet og den efterfølgende Grammy for 'Alley Cat', begyndte han at markere sig som foretagsom forretningsmand.

Pladeselskabet Metronome var blevet grundlagt i en sidegade til Nyhavn allerede i 1950, men voksede sig stort op igennem de efterfølgende årtier. Det samme gjorde formuen, som også blev investeret i både hoteller og ejendomme og i det københavnske forlystelsespalads Scala overfor Tivoli.

I 1997 afhændede han det hele. Tilbage var klaveret. Og musikken.

Bent Fabricius-Bjerre præsenterer Scala-projektet for Kai Ginsborg samt Jørgen og Ole Strecker.

Som forretningsmand til fingerspidserne kunne Bent Fabricius være både snu og hård. Alligevel satte han en ære i at kunne se folk i øjnene.

Da Bent Fabricius i 2014 blev genstand for en biografi, opfordrede han forfatteren Danni Travn til at finde nogen, som kunne sige noget ufordelagtigt om ham.

- Kan du finde en, der siger, jeg er idiot, skal du være velkommen til det, lød det fra hovedpersonen selv.

Bent Fabricius-Bjerre dirigerer i 1976.

Far til fire

Det viste sig at være en slags umulighed.

- Han har så mange forsonende træk, lød det fra filminstruktør Morten Arnfred, som selv havde afhændet nogle rettigheder alt for billigt.

Redelig og høflig. Charmerende og ordentlig er nogle af nøgleordene.

Kultiveret og venlig. Mild og drillende kunne være andre.

Den amerikanske sangerinde Bette Midler gav koncert i København ii 1978, hvor hun mødte Bent Fabricius-Bjerre.

Med adgang til både Kongehuset og de bonede gulve. Men klar til at spille på en ydmyg scene, hvis det skulle være. Eller til at skrive en frisk sang til Højskolesangbogen, som det skete samme med Lisbeth Smedegaard Andersen sidste år.

Bent Fabricius-Bjerre er far til fire børn fra sit første ægteskab med Henriette Frederikke Dessau. Han var igennem 27 år gift med Anne Mechlenburg, som han blev skilt fra i 2004.

Han efterlader sig hustruen Camilla Pacilla Arndt, som han har været gift med siden 2005.

Bent Fabricius-Bjerre sammen med Jørgen Ingmann, Siv Malmkvist og Henning Moritzen i forbindelse med tv-udsendelsen 'Omkring et flygel' i 1982.
Bent Fabricius-Bjerre med sønnen Jan.
Bent Fabricius med sin hustru Camilla Padilla Arndt ved ankomsten til Musikkens Hus i Aalborg, da han blev fejret i anledningen af sin 90-års fødselsdag i 2014.
Bent Fabricius-Bjerre og skuespilleren Morten Grunwald i 2016.
Forfatter Lise Nørgaard sammen Fabricius Bjerre i 1984.
Bent Fabricius-Bjerre modtog HARPA Nordic Composers Award 2017 i Cannes.
Bent Fabricius-Bjerre sammen med sin kone Anne og deres hunde i 1978.
Bent Fabricius-Bjerre sammen med sin familie omkring spisebordet i 1970.
Den amerikanske sangerinde Brenda Lee optræder her sammen med Bent Fabricius Bjerre i fjernsynsudsendelsen 'Pladeparade' i 1970.