Fik aflyst familietur til 64.000 kroner - bureau vil ikke betale pengene tilbage

16x9
Margareth Bloch skulle have fejret sin fødselsdag på Mallorca sammen med sin familie. Turen blev dog aflyst på grund af coronavirus. Foto: Privatfoto

Fra rejsebureauets danske direktør lyder det, at man ganske enkelt ikke har pengene til at betale kunderne tilbage.

TV 2 har gennem den seneste tid beskrevet, hvordan mange danskere har svært ved at få penge tilbage for billetter til fly, der er blevet aflyst på grund af corona.

Men det er ikke kun kunder, der har købt flybiletter, der føler, at de er strandet i en blindgyde uden mulighed for at få deres penge igen. Også mange af de, der har købt pakkerejser må stadig se langt efter deres penge. Nogle har endda fået stillet i udsigt, at de først kan få deres penge tilbage om et år.

Blandt dem er Margareth Bloch, der i sidste uge skulle have fejret sin 60-års fødselsdag på Mallorca sammen med sin mand, sine børn, svigerbørn og sit barnebarn på halvandet år. Men på grund af coronavirus blev familiens rejse aflyst tilbage i april.

- Det var jo rigtig ærgerligt. Men når vi nu alligevel alle havde fået ferie i den uge, så tænkte jeg, at jeg ville bruge pengene på at leje et luksussommerhus herhjemme, så vi alligevel kunne komme af sted, siger Margareth Bloch, som gennem flere år har sparet op til turen.

Men da Margareth Bloch kontaktede rejsebureauet Sunweb for at få sine 64.000 kroner tilbage, fik hun en besked, der fik drømmen om sommerhusturen til at briste. Fra Sunweb lød det nemlig, at det eneste, hun kunne gøre sig håb om at få, var en voucher. Og hvis den så ikke var brugt på udløbsdatoen om et år, så ville hun kunne få sine penge tilbage til den tid.

- Men hele familien har ikke muligheden for at tage af sted igen i løbet af det næste år, så det er ikke en mulighed, siger hun.

Sunweb: Vi er tvunget til at forhale processen

Ifølge både dansk lov og EU-lov skal Sunweb betale pengene tilbage for en aflyst rejse. Men ifølge firmaet hører Sunweb hjemme i Holland - og dermed gælder de hollandske regelsæt for aflyste rejser.

Men den forklaring holder ikke i retten, siger Forbrugerrådet Tænks vicedirektør, Vagn Jelsøe. Firmaet er ganske rigtigt tilmeldt en konkurssikring i Holland, men samtidig er de registreret i den danske Rejsegarantifond og har salgskontor i Danmark.

- Og det betyder altså, at de skal følge de regler, vi har i Danmark. Det er kun, hvis firmaet går konkurs, at de hollandske regler spiller ind, siger han til TV 2.

Hos Sunweb fastholder man, at firmaet hører under hollandsk lovgivning, men man kan samtidig også godt forstå, at folk er frustrerede.

- Det er nogle usædvanlige omstændigheder, der gør, at vi gennem længere tid ikke har kunnet sælge og gennemføre rejser. Situationen har tvunget os til at gøre ting, som vi ellers aldrig ville have gjort - for eksempel at forhale processen med at betale kunderne tilbage, fordi vi ganske enkelt ikke har likviditeten, siger direktør i den danske afdeling af Sunweb, Deniz Jensen.

Arbejder på højtryk for at finde en løsning

Margareth Bloch sidder nu tilbage i Danmark uden familieferie og med bekymringen om, at hun aldrig ser sine 64.000 kroner igen.

- Det kan ikke passe, at jeg skal blive holdt som gidsel. Jeg er megafrustreret over, at jeg har betalt for noget, som jeg ikke har fået. Jeg kommer i hvert fald aldrig til at handle hos Sunweb igen, siger Margareth Bloch, der nu har kontaktet sin bank for at finde ud af, om hun kan få pengene tilbage den vej.

Hos Forbrugerrådet Tænk råder man Margareth Bloch og andre, der befinder sig i samme situation, til at klage til Pakkerejseankenævnet.

- Reglerne er helt uomtvistelige - hun skal have sine penge tilbage og ikke spises af med en voucher, siger Vagn Jelsøe.

Og Deniz Jensen er enig i, at Margareth Block og firmaets andre kunder skal have deres penge tilbage.

- Indtil nu har kunderne kunnet få en voucher, men vi arbejder på højtryk for at finde en bedre løsning, som vi forhåbentlig kan præsentere om en uges tid, siger han og lover, at alle kunder, der har penge til gode, nok skal få dem tilbage på kontoen.

Deniz Jensen vil dog ikke nærmere ind på, hvad den løsning kan være.

Har du hørt eller set noget, som du mener, at TV 2 skal vide?
Tak for din henvendelse.