Coronavirus

Dansk kaptajn fanget på skib i fire måneder på grund af virussen - 400 danskere er i samme situation

Det værste var uvisheden, lyder det fra den fynske kaptajn, der netop er kommet hjem.

Da Jens Holmstrøm Alexandersen gik ombord på skibet Pacific Dragon i februar, var planen, at han skulle være væk to måneder.

Men så ramte coronapandemien, og skibsrejsen blev forlænget på ubestemt tid.

Først lå skibet i havn i Egypten, senere i Odense. Besætningen kunne ikke komme af skibet, fordi landene ikke ville lade dem gå fra borde.

Nu, fire måneder senere, er den fynske søofficer kommet hjem til sin familie igen. Jens Holmstrøm Alexandersen beskriver hjemkomsten som ”en forløsning”.

- Det er ubeskriveligt dejligt, siger han i 'Go' Morgen Danmark'.

400 danskere til søs

Der er flere danske søfolk i samme situation, som Jens Holmstrøm Alexandersen var. Organisationen Lederne Søfart vurderer, at der lige nu er 400 danske søfarende, der ikke kan komme hjem på grund af coronavirussen.

- Problemet er, at landene har lukket ned og ikke vil have nye folk ind, siger Sune Blinkenberg, der er direktør i Lederne Søfart.

Jens Holmstrøm Alexandersen og en kollega iført masker ombord på Pacific Dragon.

Han fortæller, at coronapandemien har skabt problemer i den kæde, der er forudsætningen for international søfart.

For besætningen skal afløses af nyt mandskab, der har svært ved at komme ombord på grund af lukkede grænser. Og oveni det er nogle selskaber betænkelige over smitterisikoen ved at lukke nyt personale ombord, hvilket også trækker processen ud.

Det anderledes har været presset udefra. Det er der, kulleren sætter ind

Jens Holmstrøm Alexandersen, kaptajn

Der er dog ændringer på vej: En række lande – deriblandt Danmark – har besluttet at give søfolk status som 'nøglemedarbejdere'. Dermed får de lettere ved at rejse på tværs af lande, og det skal hjælpe med at få de strandende søfolk hjem og afløst af nye besætningsmedlemmer.

Den største bekymring er uden for skibet

Det at være længe på båden er noget, Jens Holmstrøm Alexandersen er vant til. Men for ham var noget af det værste ved at være afsted, at der ikke var en bagkant.

- Det anderledes har været presset udefra. Det er der, kulleren sætter ind, siger Jens Holmstrøm Alexandersen.

Samtidig var tankerne rettet mod Danmark, hvor hans kone og to døtre befandt sig tusindvis af kilometer væk. For mens ingen ombord var smittet med covid-19, frygtede besætningen smitten på land.

- Det anderledes har været presset udefra. Det er der, kulleren sætter ind – for hvordan klarer familien sig under corona?, siger Jens Holmstrøm Alexandersen.

Han og resten af besætningen holdt kontakt med familierne via internettet.

- Båndbredden blev sat op, så det var nemmere at få kontakt, fortæller Jens Holmstrøm Alexandersen.

Skibet er 92 meter langt og 12 meter bredt.

Ekstremt psykisk pres

At en af de største bekymringer er langt fra skibet, genkender man hos Ledernes Søfart. Sune Blinkenberg talte for nyligt med en dansk kaptajn, hvis hjemkomst blev udsat på ubestemt tid på grund af virussen.

- Han var godt og grundigt frustreret og turde ikke sige det til sin kone, der sad derhjemme. Familierne har særligt været under pres i det her, fordi den ene part er fanget på skibene, mens den anden er hjemme i en verden præget af virussen, siger han.

Rækken af papirer viser de daglige temperaturmålinger blandt besætningen. De blev testet for at sikre, at ingen var coronasmittede ombord.

Sune Blinkenberg har talt med flere søfolk, der både føler sig ”meget ladt alene” og ”ekstremt fanget” på skibene. Han ser det som en farlig cocktail at forlænge søfolkenes arbejdsperiode, når arbejdsdagene i forvejen er lange.

- Det skaber et ekstremt psykisk pres, for arbejdsdagen er typisk 8 til 10 timer lang. Man bliver træt, og det, ved vi, øger risikoen for ulykker, siger han.

Tre familiemedlemmer døde undervejs

En stor del af besætningen på Pacific Dragon er stadigvæk ombord på skibet, fortæller Jens Holmstrøm Alexandersen.

De tilbageværende besætningsmedlemmer er fra blandt andet fra Filippinerne, Egypten og Indien. Flere af dem har været længere tid hjemmefra end nogensinde, og tre besætningsmedlemmer har mistet familiemedlemmer, mens båden var i corona-isolation.

Jens Holmstrøm Alexandersen havde ansvaret for en international besætning, der skulle lægge flere 26 ton tunge ankre i havbunden og surre en 190 ton tung Mærsk-rig fast til dem.

- Der er store afsavn, når man er væk, siger Jens Holmstrøm Alexandersen.

Lederne Søfarer vurderer, at der i alt er omkring 200.000 internationale søfolk, der lige nu ikke kan komme hjem fra skibe på grund af virussen.

Mange af de udenlandske søfolk er dårligt stillet, fordi deres økonomi er så skrøbelig. Isolationen rammer særligt dem på land, som ikke kan gå ombord og afløse, og dermed ikke får udbetalt løn, forklarer Sune Blinkenberg.

- Det her har katastrofale følger på flere fronter, både for danskere og udenlandske søfolk – og både økonomisk, men også menneskeligt, siger han.

Se hele indslaget om Jens Holmstrøm Alexandersen i 'Go' aften LIVE' på TV 2 PLAY.