Samfund

Flere venter stadig på penge for aflyste fly - sådan kan du klage

Mange danskere venter stadig på penge for aflyste flyrejser.  TV 2

Ifølge Forbrugerrådet er det en god idé at holde sig fra at købe billetter hos rejseportalerne - det kan give mere besvær end egentlig besparelse.

Mange danskere sidder lige nu og venter på at få penge tilbage for flybilletter, de skulle have brugt under coronakrisen. Nogle har ventet siden marts, og alligevel ser det stadig ud til, at det har lange udsigter, inden pengene kommer retur på bankkontoen.

Flere er blevet overraskede over, hvor svært det egentlig kan være at få sine penge tilbage. Derfor har TV 2 samlet en række gode råd om, hvordan du kan forsøge for at få dine penge tilbage, og hvad du skal huske, næste gang du køber flybilletter i forhold til klagemuligheder.

Køb af flybilletter

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg køber billet ved et flyselskab?

Flyselskaber som SAS og Easyjet sælger selv flybilletter på deres hjemmesider. Køber du flybilletter hos et flyselskab, er det en handel mellem to parter – dig og flyselskabet. Det gør det nemt at afkode, hvem der har ansvaret, hvis der opstår problemer.

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg køber billet ved en rejseportal?

Flyportaler findes i forskellige former. Nogle portaler sælger ikke flybilletter, men sammenligner kun priser. Det gælder for eksempel momondo.dk, travelmarket.dk og skyscanner.dk. Andre portaler udbyder og sælger flybilletter til dig på vegne af flyselskaber. Portaler som expedia.dk, flybillet.dk og travellink.dk sælger flybilletter og er dermed forhandleren. Portalerne er mellemled mellem dig og flyselskabet, og derfor er det sværere at placere ansvaret, hvis noget går galt.

Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at du overvejende bruger portaler til at få inspiration, når du leder efter rejser, men køber billetten hos selve flyselskabet. Så slipper du for en masse besvær om ansvaret, hvis der opstår problemer med rejsen.

Hvordan skal jeg betale for mine billetter?

Når du betaler for dine flybilletter, er det ikke ligegyldigt, hvilket betalingskort du bruger. Betaler du med Dankort, svarer det til at betale med kontanter – og så kan banken ikke hjælpe dig med at få pengene retur, hvis flyselskabet går konkurs. Det kan den til gengæld, hvis du betaler med et internationalt kort som Visa, Mastercard American Express og Diners Club.

Du skal være opmærksom på, at selvom du betaler med et Visa/Dankort, sker betalingen med Visa-delen kun, hvis du selv aktivt kan vælge Visa som betaling, eller du køber billetten på en udenlandsk hjemmeside. På en dansk webshop vil der automatisk ske betaling med dankort-delen. Det oplyser Danske Bank

Hvis noget går galt

Hvordan og hvor skal jeg klage?

Hvis du har købt ved flyselskabet: Hvis du har købt billetter direkte ved flyselskabet, er det dem, der er ansvarlige for at betale dine penge tilbage.

Hvis du har købt via en bookingportal: Det er afgørende, om bookingportalen blot sender dig videre til flyselskabets hjemmeside, eller om du gennemfører købet direkte på portalens hjemmeside. Hvis du køber på portalens hjemmeside, så er det portalen, du indgår aftale med, og dem, du skal klage til. 

Hvis portalen sender dig videre til et flyselskab, er portalen sandsynligvis formidler, og det vil være flyselskab, som er sælgeren.

Det bør altid fremgå af aftalebetingelserne, hvem du kan klage til, hvis der opstår problemer. Det oplyser Forbruger Europa

Hvis du er i tvivl om, hvem der er sælgeren, bør du dog klage til alle parter – det vil sige både bookingportalen og flyselskabet.  

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan få penge tilbage fra billetsælgeren?

Hvis intet lader til at virke, så kan du klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som kan tage ens sag op. Alternativt kan du klage til Forbruger Europa eller lægge sag an mod flyselskabet.

Hvis du ikke selv har mod på at lægge sag an, er der selskaber, der har specialiseret sig i at skaffe kunderne deres penge tilbage for forsinkede og aflyste fly. Du skal dog være opmærksom på, at disse firmaer tager et gebyr for at skaffe dine penge tilbage – du får altså ikke det fulde beløb tilbage, hvis du vinder sagen.

Du kan også undersøge, om dit forsikringsselskab vil dække omkostningerne.

Skal jeg tage imod en voucher?

Nej. Ifølge lovgivningen har du som forbruger ret til at få dine penge tilbage, hvis dit fly er blevet aflyst. Hvis du vælger at tage imod en voucher, skal selskabet sikre sig skriftligt, at det er den mulighed, du vælger at tage imod.

En voucher er et værdibevis, som du - i dette tilfælde - kan bruge til at købe en rejse senere.