Samfund

Skatteminister lover færre betting-reklamer, men vil ikke forbyde dem helt

Et forbud mod reklamer vil gøre det sværere at hjælpe spilafhængige, fordi de så vil benytte sig af udenlandske tjenester, mener skatteministeren.

Snart vil der være længere mellem reklamer for sportsvæddemål på dansk tv.

Til efteråret skal Folketingets partier nemlig forhandle om nye retningslinjer for reklamer for betting - og ifølge skatteminister Morten Bødskov (S) kommer det uden tvivl til at munde ud i en strammere regulering. Det siger han til TV 2:

- På mange måder er det her reklamemarked for spillebranchen stukket af. Der er alt for mange reklamer, de er blevet meget mere aggressive, og der er ingen tvivl om, at der skal gøres noget ved det.

Skatteministerens udmelding kommer samme dag, som herrelandsholdets nye træner, Kasper Hjulmand, i Radio4's sportsprogram ’Fremkaldt’ fortalte, at betting-reklamer efter hans mening burde forbydes helt.

Selvom det måske ikke direkte slår ihjel, så kan det ødelægge et liv

Michael Bay Jørsel, leder ved Center for Ludomani

'Forvis reklamer til en fjern galakse'

Men så langt er skatteministeren ikke villig til at gå. Og det er ifølge centerlederen hos Center for Ludomani, Michael Bay Jørsel, ikke godt nok.

Selvom han glæder sig over udsigten til færre reklamer, er han nemlig enig med landsholdstræneren i, at et forbud er nødvendigt for at forhindre, at både unge og voksne bliver afhængige af at satse penge på sport.

- Stort set alle, der kommer i behandling på Center For Ludomani, mener, at spilreklamer skal forvises til en fjern galakse, siger han til TV 2.

Skatteministeren understreger, at mange sportskampe sendes på udenlandske kanaler – og derfor frygter han, at danske spillere vil skifte til et 'sort' betting-marked uden for de danske grænser, hvis man indfører et forbud.

- Det kan have den konsekvens, at vi skubber de sårbare grupper længere væk fra os og misser den mulighed, vi jo har for at få fat i dem ved styrede reklamer og tilbud om behandling, siger Morten Bødskov.

Reklamer firedoblet på få år

Ifølge en rapport fra Sundheds- og Ældreministeriet lider cirka 10.000 danskere af ludomani, hvoraf langt størstedelen er unge mænd, som vædder på udfaldet af for eksempel fodboldkampe.

Samtidig viser en opgørelse fra Kantar Gallup Adfacts, at antallet af reklamer for betting på tv og i radioen næsten er firedoblet siden 2014. På trods af et fald under coronakrisen er der i 2020 i gennemsnit blevet vist 1187 reklamer hver eneste dag.

- Reklamerne har kun det formål at få flere til at spille mere. De er med til hele tiden at booste, at det kunne jo være dig, der vinder, og det er svært at se sig igennem, hvis man har et spillemæssigt problem, siger Michael Bay Jørsel.

Derudover fortæller centerlederen, at de færre betting-reklamer under coronakrisens nedlukning af verdens sportsligaer har betydet, at ni ud af ti spilafhængige på Center For Ludomani ikke følte trang til at satse penge på sport.

Ødelægger liv ligesom tobak

Derfor mener Michael Bay Jørsel ligesom landstræneren også, at reklamer for betting-sider bør forbydes helt.

Kommer man ud i et spillemisbrug, opbygger man nemlig hurtigt en spillegæld, som særligt for unge kan være næsten umulig at komme af med igen – også selvom de lægger tipkuponerne på hylden, fortæller centerlederen.

- Man har lavet et forbud mod tobaksreklamer, fordi det er afhængighedsskabende og dræber. Det er det samme, der gør sig gældende ved betting. For selvom det måske ikke direkte slår ihjel, så kan det ødelægge et liv.