Dansk Instagram-stjerne anklages for casino-reklamer for børn: - Det er som kokain det her
Forening vil have stoppet reklamer som den, influencer Boris Laursen står bag. Han afviser dog kritikken.
- Det er som kokain det her. Heroin! Amfeta ... Ej, jeg ved det ikke. Nu er jeg aggressiv.
Sådan lyder det fra influencer Boris Laursen i en video af en livestream udgivet på Twitch - et website med livestreaming fra computerspil - inden han afbryder sig selv.
På videoen ser man den 25-årige influencer spille på et online-casino, mens han jubler over gevinsten, og guldmønterne drysser ned over skærmen.
- Stop, Boris, det er for meget. Der er børn med på chatten, fortsætter Boris Laursen.
Og spørger man foreningen Alliancen mod Spilafhængighed, der aktivt arbejder mod spilreklamer og ludomani, er Boris Laursens video for meget.
Videoen, der er en reklame for online-casinoet Slotty Vegas, er ikke bare ulovlig. Den er også et symptom på et stort problem i Danmark, lyder det fra foreningens formand, Sune Røper, i 'Go' morgen Danmark'.
- Den skal i princippet bare pilles ned, siger han.
Influencer: Jeg har ikke reklameret ulovligt
Ifølge dansk lovgivning må man ikke reklamere målrettet til børn under 18 år eller reklamere for spiludbydere, der ikke har licens til spil i Danmark.
Alligevel får reklamen lov til at blive liggende, og det er kritisabelt, lyder det fra Alliancen mod Spilafhængighed.
- Problemet er, at myndighederne ikke har beføjelserne og måske heller ikke en kultur for at gå ind og tage sådan en reklame ned, siger Sune Røper, der efterlyser politisk handling.
Selv afviser Boris Laursen kritikken.
- Der har været kæmpe støj om, at jeg har reklameret for et casino, og det har jeg overhovedet ikke gjort på mine sociale medier, siger Boris Laursen.
Han har 707.000 følgere på Instagram og 116.000 på Youtube, og selvom han har delt videoen med sine følgere og et link til sin profil på Twitch, har han på intet tidspunkt opfordret dem eller nogen andre til at spille, siger han.
Ifølge Boris Laursen spiller han udelukkende på streamingtjenesten Twitch, hvor brugerne aktivt skal vælge at se andre spille casinospil. Her står der også, at man bør være over 18 år for at se ham spille.
- Det er ikke fordi, jeg råber højt om det og siger: "Gå ind og game, gå ind og game". Det gør jeg langtfra, siger Boris Laursen.
Den forklaring giver Sune Røper dog ikke meget for.
"Boris er ikke problemet"
Alliancen mod Spilafhængighed har delt en skærmoptagelse af Boris Laursens Instagram story, hvor den 25-årige selv har vist et klip fra hans livesending på Twitch.
De mener, at reklamen også er målrettet de børn og unge, der følger Boris Laursen.
- Boris, han har hele pladen fuld. For det første sidder han og spiller på nogle maskiner, der er designet til at skabe afhængighed. Og så er det målrettet et meget ungt publikum, og han sidder oven i købet og spiller på et casinosite, der ikke har nogen dansk licens, siger Sune Røper.
Sidstnævnte betyder, at de unge, der følger Boris Laursen, kan oprette sig som brugere og spille på casinoet, selvom de ikke er fyldt 18 år, tilføjer han.
Når det så er sagt, så er det ikke Boris Laursen, der er problemet. Han er symptomet på en dansk lovgivning, der ikke virker, mener Sune Røper.
- Hvis det var sket i udlandet, så var det blevet fjernet øjeblikkeligt. I Danmark har vi ikke en kontrolinstans, der kan gøre noget ved det her problem øjeblikkeligt. Det er jo også en tendens, vi ser, at flere og flere influencere sponsoreres af et casino og lokker flere ind, lyder det fra Sune Røper.
Hen mener derfor, at politikerne bør stramme lovgivningen på området hurtigst muligt.
- Politikerne er nødt til at ændre på de her ting. Det her er bare en af en uendelig række af ulovlige spilreklamer, siger Sune Røper.
Minister: Spilreklamer er for aggressive
Ifølge skatteminister Morten Bødskov (S) gør Spillemyndigheden alt, hvad de kan for at håndhæve lovgivningen, og den seneste tid er et stort antal sager anmeldt til politiet.
Forhandlinger om netop reglerne for betting- og kviklånsreklamer er allerede i kalenderen, lyder det i et skriftligt svar fra ministeren til 'Go' morgen Danmark'.
- Min holdning er, at spilreklamer i dag fylder alt for meget og er for aggressive i deres indhold, lyder det fra ministeren.
Branchen har selv udarbejdet et adfærdskodeks og netop oprettet et spilreklamenævn, men politikerne skal også sætte ind med regulering for at støtte spilbranchens egne initiativer og sætte nogle grænser for markedsføringen, tilføjer Morten Bødskov.
Sune Røper mener dog ikke, det er godt nok.
I dag har Spillemyndigheden ikke beføjelsen til at stoppe reklamerne uden om domstolene. Det skal anmeldes til politiet, og processen tager ifølge Alliancen mod Spilafhængighed for lang tid.
- Alle de ulovlige reklamer får lov til at køre og køre og køre, men de bliver ikke stoppet, og så kommer der en sag ud af det om et par år. Det er jo ikke godt nok, at Spillemyndigheden gør, hvad de kan, fordi de gør ingenting, siger Sune Røper i 'Go' morgen Danmark'.
Se hele indslaget om Boris Laursens reklame i 'Go' morgen Danmark' på TV 2 PLAY