Uro efter politivold

Legos George Floyd-tiltag forvirrede fans og fik Trumps kampagnechef til tasterne

En forbryder bliver anholdt af politiet i et af de Lego-sæt, som Lego har sat et midlertidigt annoncestop for. Lego

Den danske legetøjskoncern har fjernet politifolk og en legomodel af Det Hvide Hus fra annoncer i forbindelse med urolighederne i USA.

Lego bliver nu inddraget i protesterne mod den sorte mand George Floyds død.

Det sker, efter den danske legetøjskoncern har trukket specifikke online legetøjsreklamer tilbage af hensyn til de fortsatte uroligheder i kølvandet på George Floyds død.

Det drejer sig om reklamer for Legos politisæt og andre myndighedsfolk, såsom brandfolk og brandbiler, samt en Lego-model af Det Hvide Hus, skriver flere amerikanske medier, blandt andet Fox News og International Business Times.

En lego-model model af Det Hvide Hus er også midlertidigt trukket tilbage i Legos online annoncering.

- Det her er skørt

Legos beslutning har fået USA's præsident Donald Trumps kampagneleder, Brad Parscale, til tasterne - omend det er på et misforstået grundlag, idet han fejlagtigt skriver, at Lego helt har fjernet de omdiskuterede Lego-sæt fra sit sortiment.

En Lego-butik på Manhattan blev 1. juni udsat for hærværk, hvorefter den blev tømt for varer under protesterne efter George Floyds død.

- Det her er skørt. Lego fjerner legetøjssæt med politi, brandfolk og nødberedskabsfartøjer. De dropper endda et voksensæt af Det Hvide Hus. Vi bør fremhæve det gode i ordensmagten overfor børn. Hvad mener Joe Biden om, at Lego fjerner betjente, skriver Brad Parscale på det sociale medie Twitter.

Ud over kritikken af Lego henvender kampagnelederen sig også til Joe Biden, der står til at blive demokraternes præsidentkandidat mod Donald Trump. Joe Biden har dog ikke svaret Brad Parscale på Twitter.

I sit tweet linker Brad Parscale til mediet Toybook, som 2. juni skrev en artikel om Legos fjernelse af legetøjet, men som dagen efter - 3. juni - har korrigeret artiklen, efter at have fået indsigt i en mail, som Lego har sendt til sine marketingsamarbejdspartnere.

Af mailen fremgår det, at Lego beder marketingpartnerne om at fjerne en specifik liste Lego-produkter fra hjemmesider og marketingsammenhænge hurtigst muligt. Se hvilke i bunden af artiklen.

Også det kontroversielle højreorienterede medie Breitbart News har skrevet historien om, at Lego fjerner legetøjssæt med politifolk og Det Hvide Hus. Siden har mediet dog præciseret artiklen med uddybningen fra Lego.

Legofigurer er tidligere blevet brugt politisk - her i 2014 i forbindelse med demonstrationer i Hongkong.

Forvirrede Lego-fans

Efterfølgende har Toybook indhentet en kommentar fra Lego:

- Vi anmodede om, at vores partnere afholder sig fra at vise salgsfremmende Lego-indhold, som en del af vores beslutning om at respektere #BlackOutTuesday (hashtag for protesterne mod George Floyds død red.) og midlertidigt indstille indholdet på sociale mediekanaler, som svar på de tragiske begivenheder i USA. Vi beklager enhver misforståelse og vil sikre, at vi fremover er klarere omkring vores intentioner, skriver Lego Group.

Det er ikke kun Brad Parscale, som har misforstået Legos handling. Ifølge Toybook er adskillige Lego-fans også blevet forvirret over Legos marketing-email. Flere har givet udtryk for uklarheden i budskabet fra Legos side.

Blandt andet Brick Loft, som streamer om Lego.

- Hej Lego, kan I uddybe? Er det BlackOutTuesday? Vi tror alle fast på Black Lives Matter. I årtier har Lego politi og brandfolk været de bedste eksempler på, hvordan man kan beskytte og redde med-minifigurer og børns leg. Hvilket budskab forsøger I at bringe her, spørger Brick Loft.

Reaktion på begivenheder i USA

Lego har siden følt sig nødsaget til ikke blot at klargøre initiativet overfor Toybook, men også legetøjskoncernes egen Twitterprofil:

- Vi har set ukorrekte meldinger om, at vi har fjernet visse Lego-sæt fra handelen. Vi vil gerne understrege, at det ikke er tilfældet, og at andre forlydender er falske. Vores intention var midlertidigt at sætte den digitale markedsføring på pause, som reaktion på begivenhederne i USA. Vi håber dette opklarer sagen.

Overfor The Dispact Fact Check uddyber Legos direktør for brand relations, Michael McNally:

- Vi har ikke fjernet nogle produkter fra hylderne. I forbindelse med de tragiske begivenheder i USA over de seneste 10 dage, har vi sat vores digitale marketing på pause på sæt, som kunne opfattes som ufølsomme, hvis de dukkede op på nuværende tidspunkt, siger han.

Onsdag tog Lego i lighed med flere store internationale koncerner, såsom Nike og Ben & Jerry's, aktivt del i bevægelsen mod racediskrimination efter George Floyds død. Han blev i slutningen af maj brutalt anholdt af hvide betjente. I forbindelse med anholdelsen blev han kvalt og døde.

Lego har lovet at donere fire millioner dollars til organisationer, som støtter sorte børn, samt organisationer, som fremmer børns forståelse af racelighed.

Mens Toybook og Lego således har præciseret tidligere udmeldinger, har Donald Trumps kampagneleder Brad Parscale fredag morgen dansk tid endnu ikke korrigeret sit tweet.

Her er de 31 produkter, som Lego midlertidigt har fjernet fra online annoncer:

  • Midtbyens Brandvæsen
  • Politistation
  • Åbning af doughnutbutikken
  • Luftpolitiets luftbase
  • Brandstation
  • Brandslukningsfly
  • Monstertruck-kup
  • Mobil kommandocentral
  • Politihelikoptertransport
  • Brand på burgerbaren
  • Politihelikopterjagt
  • Luftpolitiets faldskærmsanholdelse
  • Brandchefens pionervogn
  • Brandvæsnets helikopterenhed
  • Anholdelse i trafikken
  • Luftpolitiets dronejagt
  • Brand på havnen
  • Politisæt med minifigurer og tilbehør
  • Grillbrand
  • Hundepatrulje
  • Politipatruljevogn
  • Luftpolitiets patrulje-jetfly
  • Politi-klodsboks
  • Skovbrand
  • Politivest
  • Håndjern og politiskilt
  • Nøglering med Duke DeTain
  • Det Hvide Hus
  • Politistation
  • Politimotorcykel
  • Politijagt