Samfund

Coronavirus gør gaming populært: - Det er e-sportens gyldne chance

Allerede inden coronavirussen lukkede det danske samfund, steg e-sport eksplosivt i popularitet. Astralis

Siden coronavirussen lukkede det danske samfund ned, har danskerne brugt mere tid og flere penge på e-sport og gaming, viser analyse.

Mens fodboldbaner, svømmehaller og fitnesscentre står tomme, dyrker danskerne e-sport og gaming som aldrig før.

Selvom digitale spil allerede steg i popularitet med raketfart, inden coronavirus kom til landet, har nedlukningen af samfundet nemlig givet den udvikling et hidtil uset skub.

Man har enten kunnet vælge mellem klubfoldbold i Hviderusland eller svenske hestevæddeløb. Der har været en sult efter at se noget action

Simon Bastiansen, direktør i marketingsvirksomheden MKTG

Det siger Simon Bastiansen, direktør i marketingsvirksomheden MKTG, som blandt andet rådgiver e-sportsvirksomheder om branding og sponsorater:

- Sammen med streamingtjenesterne har gaming og e-sport nærmest haft monopol på underholdning under coronakrisen. Det er en enorm gamechanger, siger han.

Selvom gaming indtil nu primært har været dyrket af børn og unge, er tusindvis af danskere i alle aldersgrupper begyndt at følge med i e-sport - og begyndt at spille selv.

De voksne spiller også med

En analyse fra bank-appen Lunar viser, at deres brugere i april brugte knap tre gange så mange penge på verdens største streamingtjeneste for gaming, Twitch, som normalt.

Samtidig er antallet af danskere, der oddser på resultatet af e-sportskampe skudt i vejret, siden blandt andet fodboldkampe blev aflyst af coronavirussen. Det forklarer direktøren for Danske Licens Spil, Niels Erik Folmann:

- Under coronaen er e-sport gået fra at ligge på en fire til fem procent af vores samlede omsætning til at på visse dage at udgøre over halvdelen af vores omsætning.

I de største turneringer afholdes e-sportsevents i nogle af verdens største arenaer. Her i den polske by Katowice med plads til over 10.000 tilskuere i 2017.

Ifølge Simon Bastiansen tyder det på, at de digitale spil for alvor har fået tag i det voksne publikum.

- Man har enten kunnet vælge mellem klubfoldbold i Hviderusland eller svenske hestevæddeløb. Der har været en sult efter at se noget action, og det har nærmest tvunget det ældre publikum ind i e-sport, siger han.

Den virtuelle sport var sandsynligvis også blevet mere populær blandt et voksent publikum uden en nedlukning af landet, forklarer Simon Bastiansen, men var det ikke for coronavirus, kunne det havde taget flere år.

Hvilke sportsgrene vi følger med i, er nemlig i høj grad en vanesag.

- At følge med i e-sport svarer for mange næsten til at køre i den forkerte side af vejen. Men vanens magt er virkelig blevet brudt med turbofart, fortæller Simon Bastiansen.

Sportssulten stilles online

Mens stadig flere følger med, når professionelle e-sportshold som Astralis og North kæmper i internationale turneringer, er mange danskere også begyndt at spille mere selv.

Ifølge Lunar har deres kunder nemlig brugt dobbelt så mange penge på spil fra udbydere som Steam og Blizzard, end de gjorde, inden landet blev lukket ned.

Derudover har Danmarks største elektronikforhandler, Elgiganten, oplevet en 50 procent stigning i salget af både spil og specialiseret gamingudstyr som mus, keyboards og konsoller. Ifølge administrerende direktør, Peder Stedal, skyldes det, at mange har været fanget bag hjemmets fire vægge:

- Det har været en god måde at finde lidt underholdning til både børn og voksne på. Og så har mange, som allerede går meget op i gaming, også benyttet lejligheden til at opgradere deres udstyr.

Arkivfoto. Elgiganten har oplevet en markant stigning i salget af både konsoller, VR-sæt, computertilbehør og spil.

Samtidig har onlinespil ikke kun fungeret som en substitut for sport i fjernsynet, men også som en måde at konkurrere på uden at mødes i det fysiske foreningsliv, forklarer Simon Bastiansen.

- Vi kan jo godt lide at dyrke sport med vennerne, men under coronakrisen har muligheden for at få stillet sportssulten på gammeldags vis været forsvundet. Derfor er mange søgt over i onlinespil i stedet.

- Det er e-sportens gyldne chance

Selvom e-sport- og spilbranchen lige nu nyder godt af det nedlukkede Danmark, er det dog ikke ensbetydende med, at den voldsomme vækst kommer til at dø ud sammen med virussen, mener Simon Bastiansen:

- Der er ingen tvivl om, at folk virkelig har fået øjnene op for digitale spil, og jeg tror ikke, der er nogen vej tilbage. Mange vil nok begynde at kombinere det med deres interesse for traditionel sport.

Han understreger dog, at nogle af de nye spilentusiaster nok vil vende den virtuelle verden ryggen igen, i takt med at fodboldbaner, træningscentre og sportshaller åbner op.

Derfor bliver det også spændende at se, i hvor høj grad gamingbranchen lykkes med at udnytte det nyfundne momentum, siger Simon Bastiansen:

- Om et halvt år kommer man til at se tilbage på det her som e-sportens gyldne chance. Spørgsmålet er så, hvor godt man får udnyttet den til at hæve sporten til nye højder.