Samfund

Sådan kommer Norwegian til at flyve fremover - og det ser lovende ud for Danmark, mener analytiker

Flyselskabet Norwegian blev mandag reddet i denne omgang. Når selskabet kommer på vingerne igen, bliver det til en ny virkelighed.

Der er et ”nyt Norwegian” på vej efter coronakrisen.

Sådan lød det fra ledelsen i det norske lavprisflyselskab, efter selskabet mandag blev reddet fra en truende konkurs.

Det er dog nok mere præcist at sige, at det er det gamle Norwegian, der kommer tilbage efter krisen. Hvis selskabet ellers overlever på den lange bane.

Det bliver nemlig back to basic for flyselskabet, lyder det fra aktieanalysechef hos Sydbank, Jacob Pedersen.

- Der kommer til at være færre Norwegian-fly på vingerne, og selskabet kommer til at have fokus på fly ind og ud af Norden, siger han til TV 2.

Den udlægning er TV 2s erhvervskommentator Ole Krohn enig i.

- De trækker sig tilbage til det skandinaviske hjemmemarked. Det betyder, at de kommer til at satse på flyvninger ud af København, Oslo og Stockholm. Så det er godt nyt for Københavns Lufthavn blandt andet, siger Ole Krohn.

Inden krisen stod Norwegian for 17 procent af flyvningerne i Københavns Lufthavn - kun overgået af SAS. Derfor glæder dagens redning af Norwegian også lufthavnens kommercielle direktør, Peter Krogsgaard.

- Det er afgørende vigtigt, at vi har Norwegian. De er med til at bringe danskere ud i verden og turister ind til Danmark. Det er godt for den danske økonomi, siger han til TV 2.

Vil åbne indenrigsruterne først

Allerede inden krisen havde Norwegian et problem. De havde mange passagerer, men de tjente ikke nok penge på dem. Det betyder, at selskabet selv efter redningen mandag har en tocifret milliard-gæld.

I Norwegians seneste årsregnskab kunne man læse, at selskabet ved udgangen af 2019 havde gæld for mere end 58 milliarder norske kroner.

Derfor bliver forretningen skåret ind til benet, når coronakrisen en gang er ovre, fortæller Jacob Pedersen og påpeger, at Norwegian allerede har skåret flåden betragteligt ned og er gået fra mellem 160-170 fly til mellem 110 og 120 fly.

- I første omgang vil de åbne indenrigsruterne op igen. Så ruter mellem de nordiske lande, og efter det vil de åbne mere op for resten af Europa.

- Men alt er jo kaos. Planerne for den fremtidige trafik ligger mange måneder ude i fremtiden. Dog tror jeg, at vi kan være rimelig sikre på, at langdistanceflyvning fra Danmark med Norwegian kommer til at vente længe, vurderer han.

Redningsplan bliver snart offentliggjort

Hvordan den endelige plan for det nye Norwegian kommer til at se ud, vil først blive offentliggjort i løbet af de næste uger, fortæller bestyrelsesformand i flyselskabet, Niels Smedegaard, til TV 2.

Men han vil dog gerne allerede nu løfte lidt af sløret for planen.

- Vi skal have et endnu højere fokus på lønsumhed. Vi skal væk fra at vokse for en værd pris og i stedet fokusere på at tjene penge fremover.

Redning i sidste øjeblik

Norwegian stod henover weekenden med den ene fod i graven, men takket være aktionærernes ja til en redningsplan mandag, kan flyselskabet nu ånde lettet op for en stund.

Her sagde selskabets aktionærer på en ekstraordinær generalforsamling i Oslo ja til en omfattende redningsplan.

Redningsplanen giver det kriseramte flyselskab mulighed for at få støtte fra den norske stat. Støtte som Norwegian selv har kaldt nødvendig for at kunne klare sig igennem krisen.

Konkret har aktionærerne på den ekstraordinære generalforsamling sagt ja til en såkaldt aktieemission, der vil udvide antallet af Norwegian-aktier kraftigt, samt til en konvertering af obligationsgæld til egenkapital og en konvertering af leasingforpligtelser til egenkapital.