Coronavirus

Direktør i Dansk Luftfart: Vi skal på den anden side af sommerferien, før europæisk rutetrafik er på vingerne

Der kan gå tre-fire år, før luftfarten igen er nogenlunde, som vi kender den, er vurderingen.

Danskerne skal ikke forvente at kunne sætte sig ind i et almindeligt rutefly og uproblematisk rejse til europæiske destinationer på den her side af sommerferien.

Det vurderer direktøren i brancheforeningen Dansk Luftfart, Michael Svane, til TV 2 og giver dermed for første gang et bud på, hvornår dansk luftfart igen er på vingerne.

Det bliver altså ikke før om nogle måneder, at man igen kan tage et rutefly på en weekendtur til en europæisk storby, anslår Michael Svane. I hvert fald ikke uden at skulle i karantæne og opleve en række restriktioner i forbindelse med rejsen. Charterferien har endnu længere udsigter.

- Så vi kommer ikke lige til at se europæisk eller dansk luftfart, som vi vil have set under normale omstændigheder, siger han.

- Samlet set kigger vi frem mod 2023 og måske endda 2024, før vi er tilbage ved en nogenlunde normal luftfart igen.

Indenrigs på plads inden for få uger

Dog kan Michael Svane også se, at nogle ruter og destinationer kan begynde at åbne i løbet af maj. Det er primært indenrigsflyvninger.

- Dem begynder vi at få på plads inden for nogle få uger, siger han.

Derefter kommer de skandinaviske, inden resten af Europa bliver tilføjet til listen over destinationer, vurderer Michael Svane.

Men det bliver stadig med langt færre afgange og dyrere billetter, forventer han.

Transportminister Benny Engelbrecht pointerer i et svar til TV 2, at flere lande - også Danmark - har indført rejserestriktioner, og derfor er det for tidligt at sige noget om, hvornår og hvordan der bliver lempet.

- Når det er muligt at genåbne luftfarten ud fra et sundhedsmæssigt hensyn, kan jeg ikke udelukke, at det bliver nødvendigt at understøtte luftfarten for at få etableret flyruter, som er vigtige for Danmark og dansk økonomi, skriver Benny Engelbrecht.

Norwegians redningsplan

Det er en presset luftfartsbranche, der i snart to måneder nu mere eller mindre er blevet tvunget på jorden. I første omgang sendte SAS 10.000 medarbejdere hjem i marts, inden selskabet i sidste uge meldte ud, at 5.000 ansatte skal fyres.

Og i denne weekend stod konkurstruede Norwegian med den ene fod i graven.

Mandag fik flyselskabet godkendt en redningsplan af dets aktionærer.

Back to basics

Redningsplanen giver Norwegian mulighed for at få støtte fra den norske stat. Støtte, som Norwegian selv har kaldt nødvendig for at kunne klare sig igennem krisen.

Ifølge aktieanalysechef hos Sydbank Jacob Pedersen går flyselskabet back to basic.

- Der kommer til at være færre Norwegian-fly på vingerne, og selskabet kommer til at have fokus på fly ind og ud af Norden, siger han til TV 2.

Ifølge det amerikanske medie Business Insider er krisen i luftfartsindustrien større end kriserne efter angrebet på World Trade Center i 2001 og finanskrisen i 2008.