Samfund

Norwegian vil ikke flyve i Danmark før 2021: - Endnu en negativ overraskelse

Flyselskabet Norwegian har fremlagt en redningsplan, der skal holde selskabet flyvende. Men det er ikke godt nyt for alle.

Flyselskabet Norwegian kæmper for overlevelse, efter coronakrisen har tæret hårdt på virksomheden.

Mandag morgen har Norwegian fremlagt en redningsplan for at undgå konkurs. Først til næste år - i 2021 - vil de røde og hvide fly være at se uden for norsk luftrum. Med andre ord vil ingen Norwegian-fly lette fra danske lufthavne før næste år.

- Norwegians planer om først at genåbne i 2021 er endnu en negativ overraskelse for lufttrafikken. Grunden til, at det varer så længe, er, at sommerperioden allerede nu kan anses for død, fordi der ikke er tilladelse til at flyve, og at vintersæsonen traditionelt set er lavsæson for flyselskaberne, lyder det fra Ole Krohn, finanskommentator på TV 2.

En saltvandsindsprøjtning på 2,7 milliarder kroner

Redningsplanen er en krampetrækning, som selskabet gør sig, for at få del i en hjælpepakke fra den norske stat, der skal putte 2,7 milliarder norske kroner - svarende til 1,76 milliarder danske kroner - ind i selskabet.

- Norwegian er ekstremt pressede. Ud fra de oplysninger er pengekassen tom, når vi når midten af maj, så Norwegian er i en brandslukningsøvelse. Långivere skal konvertere lån, leasingselskaber skal eftergive gæld, og der skal laves en aktieemission, siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, til TV 2.

Lyn-analyse

Det er lidt for tidligt at sige, om det er et generelt billede fra alle luftselskaber, fordi Norwegian er økonomisk set på spanden. Deres udgangspunkt var ikke det bedste inden den her krise, og derfor kan man ikke helt sikkert sige, at de andre selskaber har samme tempo. 

Men det virker meget sandsynligt, at dem, der har sat næsen op efter en sommerferie til en destination, man skal flyve til, ser ud til at skulle gentænke deres planer.

Derudover skal flåden af fly reduceres til mellem 110 og 120 fly. Den var tidligere på 168 fly. Det svarer altså til, at omkring hvert tredje fly ikke skal flyve.

- Man er i og for sig tæt på at gå konkurs, men med de positive tilkendegivelser fra långivere og leasingselskaber er der grund til at tro, at Norwegian kan ride stormen af. Det er stadig et selskab, der kæmper med næb og klør, lyder fra aktieanalysechefen.

Analytiker: Selskabet kæmper med næb og klør

Redningsplanen kommer ikke med nogle garantier, siger Ole Krohn:

- Vi ved endnu ikke, om det lykkes Norwegian at undgå en konkurs. Det kræver at den norske statsstøtte falder på plads, som er en vigtig forudsætning for, at selskabet kan overleve.

Alligevel er aktieanalysechefen fortrøstningsfuld omkring selskabets overlevelse.

- Men det er et nyt Norwegian, der vil rejse sig fra asken, og det bliver en meget langsom genrejsning af flytrafikken. Derfor er det meget logisk, at man ikke som rejsende kan forvente, at der letter mange Norwegian-fly fra dansk jord, lyder det fra Jacob Pedersen.

Uvist om SAS snart er på vingerne

Danske flyrejsende er stadig i et limbo, da flere af de andre tunge udbydere af flyrejser ikke har ladet høre fra sig endnu.

- Den anden store spiller i Københavns Lufthavn er SAS, og de har ikke meldt ud, hvornår de ser en genåbning. Så det er usikkert, om de med deres bedre finansielle situation eventuelt ville kunne komme på banen lidt før, siger Ole Krohn.

Torsdag skal redningsplanen godkendes af selskabets aktionærer.

Fire underselskaber konkurs i sidste uge

I sidste uge kom det frem, at Norwegian erklærede fire kabine- og pilotselskaber konkurs - heriblandt tre danske, og ifølge Finans mistede 614 ansatte i Danmark jobbet.

Det norske flyselskab står for omkring 18 procent af flytrafikken ind og ud af Københavns Lufthavn.