Coronavirus

Danskernes forbrug styrtdykker

Detailhandlen er hårdt ramt af coronakrisen. Ikke mindst tøj- og skobutikker. Oscar Scott Carl / Ritzau Scanpix

Uden hjælp vil mange forretninger, restauranter og kulturtilbud være truet på overlevelse.

Danskerne er begyndt at passe på pengene.

Sådan lyder konklusionen fra Danske Bank, som har gransket de nyeste tal baseret på kort- og MobilePaybetalinger til og med 23. marts.

Danskernes forbrug er styrtdykket på langt de fleste områder, og detailhandlen er hårdere ramt end under finanskrisen i 2008.

- Hvis man ikke regner forbruget i dagligvarebutikker med, så er forbruget faldet 30-40 procent siden nedlukningen af Danmark, siger senioranalytiker hos Danske Bank Louise Aggerstrøm Hansen til TV 2.

Den nedlukning, som blev indført 12. marts, kan altså aflæses meget tydeligt på de almene forbrugsvaner. Og uden de planlagte hjælpepakker, som skal holde hånden under de hårdest ramte brancher, ville det se sort ud.

- Havde det ikke været for regeringens tiltag, ville det her have været en katastrofe, siger Louise Aggerstrøm Hansen.

Restauranter på sultekur

Forbruget af alt fra restauranter og hoteller til tøj, sko og benzin er faldet yderligere siden sidste opdatering fra Danske Bank.

Sammenlignet med samme tidspunkt sidste år bruger danskerne cirka 70 procent mindre på at gå på restaurant i dag, og deres hotelforbrug er faldet med 80-90 procent.

Der er også langt mellem kunderne i rejsebranchen, hvor danskerne i stor stil holder igen med at købe flybilletter – noget, der ellers normalt er højsæson for i årets første kvartal, da det typisk er der, sommerferien planlægges og bestilles.

Det er med andre ord en økonomisk katastrofeopbremsning af historiske dimensioner.

- Min mistanke er, at man skal helt tilbage til Anden Verdenskrig for at se noget lignende. Under finanskrisen skete faldet over en længere periode, og flere brancher blev ramt. Lige nu er det især brancher som hoteller, biografer og andre kulturtilbud, der rammes rigtig hårdt, siger hun til TV 2.

Ikke overraskende er det daglig- og fødevarehandlen, som har mærket coronakrisen positivt med et tydeligt opsving i den første uge efter nedlukningen.

Siden har forbruget dog normaliseret sig også her.

- Der bliver stadig købt mere ind i dagligvareforretninger end normalt, men den seneste uge har vi ikke set de kraftige spring i forbruget, som vi eksempelvis gjorde 12. marts, hvor kortet blev svinget næsten dobbelt så meget i dagligvarebutikkerne som på samme tid sidste år. Det lader i stedet til, at dagligvareforbruget har fundet et mere stabilt leje, hvor danskerne bruger 20-30 procent mere end normalt, siger analytikeren.

En anden branche, som lige nu holder skindet på næsen og mere til, er byggemarkeder og trælasthandler, hvor der er noteret et 50 procent højere forbrug end sidste år.