Coronavirus sætter verden i stå, og det er godt for klimaet – for nu

16x9
Flere lande har indført rejseforbud, og kun en brøkdel af flytrafikken forlader jordens overflade, mens verden forsøger at dæmme op for smitte med coronavirus. Foto: Christian Bruna / Ritzau Scanpix

Coronavirussens langsigtede klimapåvirkning hænger i høj grad sammen med, hvordan verdensøkonomien klarer pandemien, siger klimaforsker og økonom.

Coronavirussen har gjort sit indtog. Rundt om i verden betyder det blandt andet, at byer lukker ned, fly holdes på jorden og flere fabrikker må lukke ned for en periode.

De nye omstændigheder er skabt af nød, men fra set bæredygtigt perspektiv kan der rejse sig en positiv effekt.

- Helt isoleret set er det godt for klimaet lige nu, for det betyder, at vi udsender færre drivhusgasser end normalt. Vi vil formentlig kunne se et betydeligt dyk, siger klimaprofessor og debattør Eigil Kaas.

Mange steder har coronavirus sat trafikken i stå. På vejen mellem Malaysia og Singapore passerer cirka 145.000 biler over hver dag. 18. marts var den helt fri for trafik.
Mange steder har coronavirus sat trafikken i stå. På vejen mellem Malaysia og Singapore passerer cirka 145.000 biler over hver dag. 18. marts var den helt fri for trafik. Foto: Edgar Su / Ritzau Scanpix

- Indhenter hurtigt det tabte

En analyse viser da også ifølge mediet The Independent, at Kinas CO2-udledning i februar var 25 procent lavere end i samme periode året før.

Dog vurderer Eigil Kaas ikke, at den midlertidige nedgang vil få en stor betydning for det klimamæssige slutregnskab. Når epidemien igen er under kontrol, er det nemlig nærliggende at falde tilbage i de samme vaner.

- Min tanke er, at vi hurtigt indhenter "det tabte". Vi vil gerne rejse, besøge venner, bruge internettet og forbruge. Der er ikke nogen, der vil tilbage til en anden tid, siger han.

I Dubai er strandene lukket, og hverken fly-transporterede turister eller lokale kan slænge sig i solen. Billedet her er fra 17. marts.
I Dubai er strandene lukket, og hverken fly-transporterede turister eller lokale kan slænge sig i solen. Billedet her er fra 17. marts. Foto: Mahmoud Khaled / Ritzau Scanpix

Økonomien spiller ind

Professor i klima og økonomi på DTU Kirsten Halsnæs tilslutter sig tanken om, at coronapandemien på kort sigt er godt nyt for klimaet.

Dog kommer den langsigtede klimapåvirkning i høj grad til at afhænge af, hvordan sygdommen ender med at påvirke økonomien, understreger hun.

Udledningen af drivhusgasser hænger nemlig i høj grad sammen med, om der er gang i samfundets økonomiske hjul.

- Vi bruger energi, når vi forbruger og producerer ting, så når økonomien er god, udleder vi mere. Ved økonomisk tilbagegang derimod, er der meget lavt udslip af drivhusgasser, siger professoren.

Hun peger på, at det i et historisk perspektiv også står frem, at udledningen er faldet i perioderne efter en økonomisk krise.

Færre investeringer i grøn omstilling?

Men der er også en anden klimamæssig udfordring ved, at coronavirussens udbrud presser økonomien. Det mener den mellemstatslige energitænketank Det Internationale Energiagentur.

Tidligere på ugen udtrykte øverste chef i tænketanken til mediet The Guardian sin frygt for, at pandemien kan ende med at sænke tempoet på omstillingen til grøn energi.

- Der er ikke noget at fejre ved den nedgang i udledningen, den økonomiske krise sandsynligvis vil give. Uden den rette langsigtede politik og de rette strukturelle forholdsregler, vil nedgangen ikke være langtidsholdbar, sagde han.

Derfor sendte chefen en bøn til regeringer verden over om at gøre grønne investeringer til en central del af de hjælpepakker, der mange steder forberedes for at dæmme op for en global økonomisk krise.

**

Perspektiv

Kortet viser udledningen af kvælstofdioxid, NO2, i luften over Kina.
Kortet viser udledningen af kvælstofdioxid, NO2, i luften over Kina. Foto: NASA

Luftforurening i Kina

Det er ikke kun CO2-udledningen, der bliver påvirket af coronavirussens indtog.

I december sidste år opstod sygdommen i byen Wuhan i Kina. Siden har de kinesiske myndigheder indført strenge restriktioner og karantæner, og store dele af landets industri er påvirket af begrænsningerne.

Tidligere på måneden kunne nye målinger fra det amerikanske rumagentur, NASA, så vise, at mængden af kvælstofdioxid i luften over Kina er styrtdykket.

Kvælstofdioxid kommer primært fra trafik, kraftværker og fabrikker, og ifølge NASA et det bevist, at faldet - i hvert fald delvist – kan forklares med virusudbruddet.

***