Coronavirus s√¶tter verden i st√•, og det er godt for klimaet ‚Äď for nu

16x9
Flere lande har indf√łrt rejseforbud, og kun en br√łkdel af flytrafikken forlader jordens overflade, mens verden fors√łger at d√¶mme op for smitte med coronavirus. Foto: Christian Bruna / Ritzau Scanpix

Coronavirussens langsigtede klimap√•virkning h√¶nger i h√łj grad sammen med, hvordan verdens√łkonomien klarer pandemien, siger klimaforsker og √łkonom.

Coronavirussen har gjort sit indtog. Rundt om i verden betyder det blandt andet, at byer lukker ned, fly holdes på jorden og flere fabrikker må lukke ned for en periode.

De nye omst√¶ndigheder er skabt af n√łd, men fra set b√¶redygtigt perspektiv kan der rejse sig en positiv effekt.

- Helt isoleret set er det godt for klimaet lige nu, for det betyder, at vi udsender f√¶rre drivhusgasser end normalt. Vi vil formentlig kunne se et betydeligt dyk, siger klimaprofessor og debatt√łr Eigil Kaas.

Mange steder har coronavirus sat trafikken i stå. På vejen mellem Malaysia og Singapore passerer cirka 145.000 biler over hver dag. 18. marts var den helt fri for trafik.
Mange steder har coronavirus sat trafikken i stå. På vejen mellem Malaysia og Singapore passerer cirka 145.000 biler over hver dag. 18. marts var den helt fri for trafik. Foto: Edgar Su / Ritzau Scanpix

- Indhenter hurtigt det tabte

En analyse viser da ogs√• if√łlge mediet The Independent, at Kinas CO2-udledning i februar var 25 procent lavere end i samme periode √•ret f√łr.

Dog vurderer Eigil Kaas ikke, at den midlertidige nedgang vil få en stor betydning for det klimamæssige slutregnskab. Når epidemien igen er under kontrol, er det nemlig nærliggende at falde tilbage i de samme vaner.

- Min tanke er, at vi hurtigt indhenter "det tabte". Vi vil gerne rejse, bes√łge venner, bruge internettet og forbruge. Der er ikke nogen, der vil tilbage til en anden tid, siger han.

I Dubai er strandene lukket, og hverken fly-transporterede turister eller lokale kan slænge sig i solen. Billedet her er fra 17. marts.
I Dubai er strandene lukket, og hverken fly-transporterede turister eller lokale kan slænge sig i solen. Billedet her er fra 17. marts. Foto: Mahmoud Khaled / Ritzau Scanpix

√ėkonomien spiller ind

Professor i klima og √łkonomi p√• DTU Kirsten Halsn√¶s tilslutter sig tanken om, at coronapandemien p√• kort sigt er godt nyt for klimaet.

Dog kommer den langsigtede klimap√•virkning i h√łj grad til at afh√¶nge af, hvordan sygdommen ender med at p√•virke √łkonomien, understreger hun.

Udledningen af drivhusgasser h√¶nger nemlig i h√łj grad sammen med, om der er gang i samfundets √łkonomiske hjul.

- Vi bruger energi, n√•r vi forbruger og producerer ting, s√• n√•r √łkonomien er god, udleder vi mere. Ved √łkonomisk tilbagegang derimod, er der meget lavt udslip af drivhusgasser, siger professoren.

Hun peger p√•, at det i et historisk perspektiv ogs√• st√•r frem, at udledningen er faldet i perioderne efter en √łkonomisk krise.

F√¶rre investeringer i gr√łn omstilling?

Men der er ogs√• en anden klimam√¶ssig udfordring ved, at coronavirussens udbrud presser √łkonomien. Det mener den mellemstatslige energit√¶nketank Det Internationale Energiagentur.

Tidligere p√• ugen udtrykte √łverste chef i t√¶nketanken til mediet The Guardian sin frygt for, at pandemien kan ende med at s√¶nke tempoet p√• omstillingen til gr√łn energi.

- Der er ikke noget at fejre ved den nedgang i udledningen, den √łkonomiske krise sandsynligvis vil give. Uden den rette langsigtede politik og de rette strukturelle forholdsregler, vil nedgangen ikke v√¶re langtidsholdbar, sagde han.

Derfor sendte chefen en b√łn til regeringer verden over om at g√łre gr√łnne investeringer til en central del af de hj√¶lpepakker, der mange steder forberedes for at d√¶mme op for en global √łkonomisk krise.

**

Perspektiv

Kortet viser udledningen af kvælstofdioxid, NO2, i luften over Kina.
Kortet viser udledningen af kvælstofdioxid, NO2, i luften over Kina. Foto: NASA

Luftforurening i Kina

Det er ikke kun CO2-udledningen, der bliver påvirket af coronavirussens indtog.

I december sidste √•r opstod sygdommen i byen Wuhan i Kina. Siden har de kinesiske myndigheder indf√łrt strenge restriktioner og karant√¶ner, og store dele af landets industri er p√•virket af begr√¶nsningerne.

Tidligere på måneden kunne nye målinger fra det amerikanske rumagentur, NASA, så vise, at mængden af kvælstofdioxid i luften over Kina er styrtdykket.

Kv√¶lstofdioxid kommer prim√¶rt fra trafik, kraftv√¶rker og fabrikker, og if√łlge NASA et det bevist, at faldet - i hvert fald delvist ‚Äď kan forklares med virusudbruddet.

***