Coronavirus

38.806 i kø til at handle hos internetsupermarked

Trods formaninger om ikke at hamstre er der enorm kø hos internetsupermarkedet nemlig.com.

Der er dagligvarer nok. Lad være med at hamstre.

Nogenlunde sådan lyder meldingen torsdag fra fødevareminister Mogens Jensen (S) og erhvervsminister Simon Kollerup (S).

Men ikke alle synes at efterleve den opfordring. Hos nemlig.com, som sælger dagligvarer via internettet og leverer varerne til bopælen, er der torsdag formiddag knap 40.000 personer i kø.

Voldsom kø

Nemlig.com udsendte torsdag morgen en pressemeddelelse om, at man på grund af mange brugere på siden har indført et køsystem.

Ritzau loggede torsdag formiddag på køsystemet og fik en plads i køen som nummer 38.806. En kø, som næppe noget fysisk supermarked på jordkloden ville kunne rumme.

- Vi ønsker af konkurrencemæssige årsager ikke at oplyse, hvor mange der handler hos os. Men 40.000 i kø er bestemt i den meget høje ende, skriver administrerende direktør Søren Plenge i en mail til Ritzau.

- Vi gør derfor alt i vores magt for at sluse kunderne ind på sitet i et passende tempo, så de kan foretage deres indkøb i ro og mag, når de er kommet igennem, lyder det fra direktøren.

Ingen grund til panik

I morgenens pressemeddelelse skriver nemlig.com, at der er mange varer på lager, og at flere er på vej - altså den samme melding, som er lydt fra andre supermarkeder.

- Vi har pt. 1000 ekstra paller varer på vej til lager, så danskerne skal ikke gå i panik og købe mere end deres normale forbrug, siger administrerende direktør Stefan Plenge i pressemeddelelsen.

- Vi holder løbende øje med efterspørgslen og situationen hos leverandørerne, så vi fortsat kan sikre varer på lager i den kommende periode, siger han.

Allerede i sidste uge var der tegn på, at der ville ske noget. Nemlig.com oplevede en stigning i antallet af nye brugere.