Samfund

Minister vil erstatte udpinte lokalbaner med busser - her er jernbanerne nedslidte

Flere jernbanestrækninger er så nedslidte, at det nu skal undersøges, om det vil være bedre at fjerne skinnerne og indsætte busser.

Skinnerne på flere af de danske jernbaner er så nedslidte, at det måske slet ikke kan betale sig at udskifte dem.

Det drejer sig særligt om to strækninger ved Køge og Lemvig. For eksempel vil det koste 660 millioner kroner at udskifte skinnerne alene på Østbanen mellem Køge, Rødvig og Faxe Ladeplads.

Derudover har også Vestbanen, Tølløsebanen, Nærumbanen, Odsherredsbanen, Lille Nord og Frederiksværkbanen inden for en årrække brug for renoveringer. Se her, hvordan tilstanden er på de forskellige lokalbaner:

Lokaletog nedslidte v2

Derfor kigger man nu på alternativer. I den forbindelse luftede transportminister Benny Engelbrecht (S) i dag overvejelser om helt at droppe skinnerne for at erstatte dem med asfalt og de såkaldte BRT-busser, der er hurtigbusser med egne kørebaner.

Første skridt på vejen er en undersøgelse af mulighederne.

BRT kører allerede i udlandet

Ifølge Thomas Jensen, som er transportordfører for Socialdemokraterne er det rettidig omhu, at lave en undersøgelse af om det skal være skinner, der kommer til at koste et stort millionbeløb eller om det vil være mere fornuftigt og tidssvarende, at indføre BRT-busser.

Transportministeren overvejer også at indsætte BRT-busser i Danmark. Video: Sofie Sparre

BRT-busser står for Bus Rapid Transit og bruges allerede flere steder i udlandet. Blandt andet i Cambridge i England, hvor busserne kører i de gamle togspor. Også på den anden side af sundet - i Malmø - kører BRT-busser. Her har busserne haft deres egne vejbaner og perroner siden 2014.

I Malmø har BRT busserne deres egen vejbane og perroner. Video: Sofie Sparre

Herhjemme kigger politikerne i første omgang på Østbanen, hvor en undersøgelse til tre millioner kroner skal afgøre, hvad der er fremtiden på strækningen.

- Hvis Region Sjælland kommer i gang med BRT-busser på Østbanen, så er der jo også en god inspiration for eksempel til Region Midtjylland, hvor man har en Lemvig-bane, som også er nedslidt, siger Thomas Jensen.

Ikke alle har hænderne oppe af begejstring

Men allerede inden det er begyndt, møder projektet modstand.

Ifølge transportforsker ved Aalborg Universitet, Andres Pineda, er landstrækningerne, modsat byerne, slet ikke egnet til BRT-busserne.

- I Østbanens tilfælde skal man lave om på vejen og signalsystemet og det hele, så det er ikke sikkert, at det bliver billigere end at opdatere det eksisterende togsystem, siger han.

Heller ikke hos SF er man imponeret over undersøgelsen, som man synes er spild af tid. Her mener de, at man i stedet skal koncentrere sig om at renovere skinnerne, så togene igen kan køre optimalt.

- Det her er nogle områder, som har hårdt brug for at der kommer noget bosætning og vækst i lokalområdet. Og det ved vi, at skinner kan give. Til gengæld ved vi ikke, om BRT kan give det samme, og det kan tage mange år at finde ud af det, siger transportordfører Anne Valentina Berthelsen.

Den første BRT-busrute herhjemme er allerede på vej. I Aalborg er man i gang med at bygge en 12 kilometer lang strækning, som efter planen skal stå færdig i foråret 2023.

___

RETTELSE 13.02.20: Tidligere fremgik det af denne artikel, at tre banestrækninger er så nedslidte, at det måske ikke kan betale sig at udskifte dem. Dette er senere blevet rettet, så banerne i Nordsjælland ikke længere optræder i forbindelse med denne formulering.