Samfund

SAS suspenderer alle fly til Kina

I første omgang gælder suspensionen fra 31. januar til 9. februar, oplyser SAS i en meddelelse.

SAS suspenderer alle fly til og fra Shanghai og Beijing som følge af coronavirus. I første omgang fra 31. januar til 9. februar, oplyser SAS i en meddelelse.

Aflysningen kommer efter de seneste ugers udvikling i den sygdom, som vi kender som coronavirus. Sygdommen menes at have sit udspring i den kinesiske by Wuhan, hvor det første tilfælde blev konstateret den 31. december sidste år.

Indtil videre er 170 døde af sygdommen i Kina og omkring 7700 er rapporteret smittet med coronavirus, som er en ny type virus kaldet 2019-nCoV.

Flere flyselskaber tager forholdsregler

Også British Airways har aflyst alle flyvninger til Kina i en måned som følge af coronavirus, skriver Reuters.

En talskvinde for luftfartsselskabet siger, at alle fly til Beijing og Shanghai er blevet suspenderet frem til udgangen af februar. Talskvinden siger, at flyvninger til Hongkong ikke er berørt.

I det franske luftfartsselskab Air France kræver kabinepersonale, at flyvninger til Kina indstilles. Personalet frygter, at blive smittet og komme til at blive smittespredere.

Også hos Cathay Pacific og Hongkong Airlines har man skåret ned på flyvingerne til Kina, skriver Business Traveller.

Kommer til at koste SAS millioner

Ifølge aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen er det er ikke overraskende, at SAS indstiller afgange til Kina, når så mange andre fly-selskaber har valgt at gøre det samme:

- Jeg er helt overbevist om, at det her kommer til at brede sig som ringe i vandet. Så kan der være forskel på, hvor meget selskaberne indstiller. SAS fortsætter for eksempel med at flyve til Hongkong, men spørgsmålet er, hvor lang tid man vil blive ved med det.

Ifølge aktieanalysechefen kommer aflysningerne til at koste SAS på bundlinjen.

- De tager et samfundsansvar og er med til at sikre, at smittespredningen bliver minimeret. Men det handler også nogle gange om at reagere på de henstillinger man får fra myndighederne. Det her er jo ikke gratis for SAS. Det kommer formentlig til at koste SAS omkring 50 millioner danske kroner på bundlinjen.