Grimme grøntsager smides ud – ville du købe en krum agurk, hvis du sparede 2 kroner?

Dagligvarebutikkerne har været med til at skabe et glansbillede af, hvordan mad skal se ud, siger kommunikationschef. Det bidrager til stort madspild.

”Grimme”, krumme og deforme grøntsager vinder frem i butikker landet over. Og mange danskere lader glædeligt de mindre skønne eksemplarer lande i indkøbskurven på handleturen, viser nye tal fra organisationen Stop Spild Af Mad.

Indenfor de seneste to år er 370 ton grøntsager med skønhedsfejl blevet solgt i supermarkeder og dermed reddet fra at ende deres dage i en affaldscontainer.

- Dagligvarebranchen bliver nødt til at kigge indad. Vi har skabt en forventning hos forbrugeren om, at tingene skal se perfekte ud, siger Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000.

Netop Rema 1000 var den første detailkæde, som valgte at sælge de forhutlede grøntsager i butikkerne.

Det indre, der tæller

Alene i 2019 blev 180 ton grimme grøntsager solgt gennem initiativet, hvor også detailkæden Salling Group, der ejer Netto, Føtex, Bilka og Salling, deltager.

Både grimme peberfrugter, krumme agurker og for store eller små tomater bliver benådet og solgt til en lidt billigere pris end de perfekte grøntsager. Eksempelvis bliver en førsteklasses agurk fra Danmark solgt til syv kroner, mens forbrugeren kan snuppe en andenklasses agurk fra samme sted til mellem fem og seks kroner i Rema 1000s butikker.

Det er dog udelukkende de ydre skønhedsfejl, der udløser rabatten.

- Jeg kan love dig, at en krum agurk smager lige så godt som en lige agurk, siger Jonas Schrøder.

Vil gøre op med skønhedsidealet

Et andet sted, hvor de uperfekte grøntsager vinder frem, er hos firmaet Grim. Et firma, der sælger abonnementsløsninger på kasser med grøntsager, der ikke lever op til skønhedsstandarderne i størstedelen af supermarkederne.

- Der er så mange krav, der gør, at landmændene står tilbage med en masse lækre grøntsager, som de ellers smider ud. Det her er en meget konkret måde at gøre en forskel på og skabe mere bæredygtighed, siger driftsansvarlig ved Grim, Hanna Danielsson.

Ved hjælp af kasserne har firmaet reddet 110 ton grøntsager det første år. Et tal, der kommer oveni Stop Spild Af Mads beregninger af grimt-grønt-salget i butikkerne.

Forståelse for forskellighed

En undersøgelse foretaget af Epinion for Stop Spild Af Mad viser da også, at over halvdelen af danskerne ville foretrække at købe et fødevareprodukt med et mærke, der viser, at produktet bidrager til mindre madspild - fremfor et produkt uden.

En tendens, som kommunikationschefen hos Rema 1000, Jonas Schrøder, ser positivt på.

- Det er naturens gang. Producenten kan jo ikke bede planten om at gro en helt lige agurk. Så det er godt med en bevægelse hen mod at forstå forskellighed og gøre op med glansbilleder – også indenfor fødevarer, siger han.

Herunder kan du få nogle idéer til, hvordan du kan undgå madspild.