Samfund

Sociale medier bruges til salg af narko - og det er en gamechanger, mener ekspert

Dobbelt så mange unge som for fem år siden tager kokain, og brugerne er yngre og kommer fra alle dele af samfundet, viser ny rapport.

Fri levering og gratis smagsprøve på kokain.

Sådan lyder tilbuddet på et lille, hvidt stykke papir, der er klistret på en postkasse i København.

Hvis man er interesseret, kan man komme i kontakt med pusheren på de sociale medier Snapchat og Wickr – 24 timer i døgnet.

Eksemplet er langtfra enestående. Under den københavnske gadefest Distortion blev der hængt lignende sedler op, og også på de sociale medier vrimler det med tilbud.

Snapchat og andre hurtige medier har været gamechangere

Christina Frederiksen, afdelingsleder i information og rådgivning på Behandlingscenter Tjele

TV 2 er i besiddelse af flere billeder, der viser, hvordan pushere sender tilbud ud på Facebook og Snapchat:

"Københavns bedste optur", lyder det i et Facebook-opslag, hvor der reklameres for "Flake", der er slang for kokain.
Her ses et menukort, hvor man kan se, hvad de forskellige typer stoffer koster. "Flake" og "Fiskeskæl" er slang for kokain.

Netop de sociale medier har været med til at ændre markedet, fortæller afdelingsleder i information og rådgivning på Behandlingscenter Tjele, Christina Frederiksen.

- Snapchat og andre hurtige medier har været gamechangere, fortæller hun til TV 2.

Ifølge Christina Frederiksen er kokain i løbet af de seneste år blevet mere tilgængeligt. Hvor man før skulle kende nogen, der pushede, kan man i dag få bragt kokain hurtigere til døren, end man kan få en pizza.

Søren Skensved, der er direktør i Dansk Misbrugsbehandling, er enig:

- Du har ikke længere oplevelsen af at skulle ned til en kriminel for at få fat i stoffer, siger han til TV 2.

Flere unge tager kokain

At kokain er blevet mere tilgængeligt, kan ses i statistikken.

I en ny rapport svarer godt tre procent unge, at de har taget kokain inden for den seneste måned.

Rapporten omfatter besvarelser fra 3022 repræsentativt udvalgte unge i alderen 15 til 25. De tre procent svarer dermed til 24.600 unge i hele Danmark.

Tallet viser også en udvikling fra 2014, hvor det var 1,6 procent, der svarede det samme.

Som at drikke en fyraftensbajer

Den markante stigning overrasker ikke Christina Frederiksen.

- Det at tage kokain er blevet lige så almindeligt som at tage en fyraftensbajer, siger hun og henviser blandt andet til en sag fra Skive, hvor en bande, der blev døbt Porsche-banden, solgte stoffer til blandt andre soldater.

Det viser ifølge Christina Frederiksen, at kokain ikke længere er et nordsjællandsk og københavnsk problem.

- Kokainen er overalt. Selv de mindste flækker går ikke fri.

Også Søren Skensved kan genkende billedet.

I løbet af de seneste år har de set en fordobling i antallet af folk, der vil i behandling for et kokainmisbrug, siger han.

- Det er blevet mere accepteret at tage kokain, fortæller han.

Mere ren kokain

Udover større tilgængelighed har det også spillet ind, at kokainen ifølge Dansk Misbrugsbehandling er blevet renere i løbet af de seneste år.

For få år siden havde kokainen, der blev solgt på gaden, en renhed på 20 procent. Nu er den oppe på over 50 procent.

- Kokain er let at blive afhængig af, og jo renere det er, jo nemmere er det at blive afhængig af det, siger Christina Frederiksen.