Samfund

Minister lukker talentenhed for at få generelt skoleløft – et tab for børnene, siger analytiker

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) afskaffer ordning for særligt begavede børn. Arkivfoto. Thomas Lekfeldt / Ritzau Scanpix

Undervisningsminister dropper enhed til kloge børn. Det møder kritik fra fagpersoner og støtteparti.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) lukker national enhed til kloge børn.

Den særlige talentenhed skulle støtte undervisningen af de dygtigste elever, men de 65 millioner skal i stedet gå til et generelt løft af folkeskolen.

Den beslutning bliver ikke modtaget godt hos Lasse Hønge Flarup, der er chefanalytiker ved Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærds (VIVE) afdeling for børn og uddannelse.

- Det er en udpræget myte, at de højt begavede børn nok skal klare sig, men det holder ikke. Det vil være et tab for børnene, siger han til TV 2.

- Mange af børnene underpræsterer, fordi de keder sig, mens andre bliver udadreagerende. Dermed kan de misse de muligheder, som de ellers ville have haft, hvis man havde haft et større fokus på dem.

Højt begavede børn er blandt andre børn, der har en IQ på mere end 130, hvilket er to procent af børnene – eller hvad der svarer til omkring 14.000 børn i folkeskolen.

Et statsligt behov

En lang række lande har – blandt andet England, USA, Holland og Skotland – i årevis gjort noget for at stimulere de særligt begavede børn, og det er vigtigt, at opgaven i Danmark også forbliver en statslig en af slagsen.

- Hvis ikke staten vil løfte opgaven, så overgår den til kommunerne, og det er ikke sikkert, at det er en opgave, som de mener, de kan finde pengene til, siger Lasse Hønge Flarup.

Manglende dansk forskning på området er også et problem, og den nu lukkede talentindsats kørte ikke længe nok til, at det er muligt at konkludere noget, men det ændrer ikke på behovet.

- Der er masser af indsatser, som fokuserer på de børn, som har det svært, og det er vigtigt, men der er behov for særlige indsatser i begge ender af spekteret, siger chefanalytikeren.

- De højt begavede børn har brug for at blive stimuleret, de har brug for udfordringer både fagligt og emotionelt.

Dårlig idé, mener støtteparti

Undervisningsordfører fra Radikale Venstre, Anne Sophie Callesen, er ikke positiv over for ministerens tiltag.

- Det er selvfølgelig rigtig vigtigt at løfte folkeskolen, og derfor er vi også glade for, at vi på finansloven har fundet en milliard til folkeskolen sammen med regeringen.

- Derfor kan man spørge, hvorfor der er behov for også at fjerne 65 millioner fra en talentindsats. Den betyder noget for de børn, der er stærkest fagligt, som også kan blive udsatte, når de ikke får den hjælp, de har brug for, siger Anne Sophie Callesen.

Selvom et bredt løft vil gavne skolen, fører det ikke til den støtte til talentfulde børn, som de mangler. Anne Sophie Callesen påpeger, at også kloge børn har brug for at blive mødt på deres niveau og set af fællesskabet.