Samfund

Nu må du købe fyrværkeri - men du må ikke fyre det af endnu

Arkivfoto Jens Nørgaard Larsen / ScanpixDanmark
TV Syd logo
I samarbejde med TV Syd

Drømmer du om flot fyrværkeri nytårsaften, så er det fra i dag søndag den 15. december helt lovligt at købe i butikkerne.

Fyrværkerisalget til dette års nytårsaften begynder i dag søndag, og kan købes helt lovligt ved salgssteder i hele landet.

Selvom du nu kan købe fyrværkeri og måske længes efter at høre høje knald samt se det farverige krudt på himlen, så må du væbne dig med tålmodighed. Det er nemlig ikke lovligt at fyre det af endnu.

Først fra den 27. december er det tilladt at fyre af. Og det må du så i seks dage frem til og med den 1. januar 2020.

Kun fyrværkeri købt i Danmark må fyres af - også selvom det er lovligt og mærket i et andet EU-land.

Sidste nytår havnede 225 danskere på skadestuen efter en fyrværkeriulykke. De fleste af skaderne skyldes forkert anvendelse af fyrværkeriet.

Derfor sætter Sikkerhedsstyrelsen en række kampagner i gang samtidig med åbningen af salget. Kampagnerne er målrettet de grupper af danskere, som er mest udsatte i forhold til at komme til skade med fyrværkeri.

Afstemning

Hvad synes du om fyrværkeri?

Budskabet er: Husk sikkerhedsbriller, hold afstand og brug kun lovligt fyrværkeri.

- Vi kan se i statistikkerne, at mange af ulykkerne sker, fordi folk glemmer beskyttelsesbriller og står for tæt på fyrværkeriet. Det gælder både, når man er den, der tænder batteriet eller raketten, og når man er tilskuer, siger kommunikationschef Mette Cramon i en pressemeddelelse.

Børn og mænd er særligt udsatte i forhold til at komme til skade, men hvert år er der også tilskuere, som bliver ramt af fyrværkeri.

- Vi kører flere kampagner, som er målrettet de forskellige befolkningsgrupper, der har størst risiko for at komme til skade. Særligt unge mænd og drenge er i farezonen, men også børn og tilskuere ender hvert år på skadestuen. Vi har gode erfaringer med at ramme de unge på netop deres mest brugte kanaler, blandt andet Snapchat og YouTube, med budskaber i et sprog, de forstår, siger Mette Cramon.