Samfund

Dagligvarekæde dropper tilbudsaviser: - Ikke ansvarligt at fælde så mange træer

Dagligvarekoncernen Coop går forrest med at afskaffe markedsføring på tryk, men vil stadig have forbud for at få alle med på vognen.

En pakke medister til 20 kroner, en flaske Cola til 12 kroner eller måske en bakke gulerødder til 14 kroner.

Den slags lokkemad er det snart slut med at se på tryk, hvis man har for vane at slå op i Dagli'Brugsens tilbudsavis.

Det siger dagligvarekoncernen Coop, som opfordrer konkurrenter til at følge trop for at spare ressourcer.

- I de her klimatider er det bare ikke ansvarligt at fælde så mange træer for at lave tilbudsaviser, siger analysechef Lars Aarup fra Coop til TV 2.

Appel til klimaminister

Tidligere på ugen appellerede Coop til klimaminister Dan Jørgensen om et politisk indgreb mod de trykte tilbud.

Det skulle spare skraldespande og forbrændingsanstalter for 84.000 ton papir årligt og skåne livet for 300.000 træer, som hvert år fældes for at danskerne kan finde vej i tilbudsjunglen.

Coop-koncernen, der også står bag supermarkedskæder som Superbrugsen, Kvickly, Fakta og Irma, frygter dog at give konkurrenterne markedsfordele ved at afskaffe samtlige tilbudsaviser i deres portefølje. Derfor bliver det i første omgang kun Dagli'Brugsens tilbudsavis, der forsvinder.

- Vi kan se, at hvis vi er de eneste, der reducerer yderligere, sker der det, at danskerne vælger tilbud i andre kæder. Vi tror på, at vi skal tage et klimainitiativ, spare noget CO2 og få tilbudsavisen væk, siger Coop's administrerende direktør, Peter Høgsted.

Hos Dagrofa, der ejer blandt andet Meny, Spar og Min Købmand, tror man ikke på forbudstanken.

- Vi kigger stadig på, hvad det er, vores kunder ønsker, og man vil fortsat gerne sidde med en trykt tilbudsavis, så det giver vi dem mulighed for at få, siger kommunikationsdirektør Mariam Skovfoged, som dog har gjort sig erfaringer i dele af koncernen.

- Vi fjernede i april alle reklamer fra vores 30 Dagrofa Foodservice-butikker. Det vil sige, alle hoteller, restauranter, kantiner ikke længere får reklamer fra os, men kun digitalt via en app. Det har været en succes, siger Mariam Skovfoged.

Politisk uenighed om tilbudsaviser

Radikale Venstre vil gerne være med til et indgreb, mens Dansk Folkeparti er imod.

- Vi vil gerne se på et stop for alle de tilbudsaviser, der alligevel ender i skraldespanden, siger klimaordfører Katrine Robsøe (RV).

Hans Christian Skibby fra Dansk Folkeparti opfordrer til, at man tænker på pensionister og andre.

- At lave politisk indgreb mod pensionister og alle mulige andre, der godt kan lide at sidde med en kop kaffe og bladre i en tilbudsavis, giver simpelthen ikke nogen mening.

Det er ikke lykkedes at indhente en kommentar fra klimaminister Dan Jørgensen (S).

Erhvervsorganisation advarer mod "politisk stunt"

Til gengæld advarer erhvervsorganisationen Grakom mod det, de kalder et klimastunt fra Coop's side.

- Vi har i Danmark verdens grønneste grafiske branche. Samtidig er ingen bedre end os til genbrug af papir, og vi er helt i front på cirkulær økonomi. Det niveau ses ingen andre steder i verden, siger administrerende direktør, Thomas Torp, til TV 2.

Grakom advarer imod, at det vil koste hundredevis af produktionsarbejdspladser og fratage 10.000 unge deres fritidsjob, lyder det.

Overfor TV 2 opfordrede Salling Group, der ejer Bilka, Netto og Føtex, tidligere på ugen Coop til at gøre forsøget med et stop for tilbudsaviser.

- Det kræver ingen lovgivning. Og det vil vi følge tæt, men vi oplever samtidig, at mange danskere er glade for deres tilbudsaviser, siger kommunikationsdirektør Kasper Reggelsen til TV 2.

Som en service til de kunder, der foretrækker at læse ugens tilbud på papir, vil Dagli’Brugsen trykke et mindre antal - cirka 50 per butik - af ugens digitale tilbud på papir, som kan hentes i butikken.