Samfund

Coop opfordrer til forbud mod tilbudsaviser

Coop opfordrer i et åbent brev klimaminister Dan Jørgensen (S) til at indføre et forbud mod trykte tilbudsaviser.

Koncernen Coop vil beskytte klimaet med et forbud mod tilbudsaviser, der omdeles til danske husstande.

Der bliver hvert år trykt 84.000 ton tilbudsaviser i Danmark.

Det er spild af ressourcer, mener Coop-koncernen, som står bag supermarkeder som Superbrugsen, Kvickly, Fakta og Irma.

Derfor opfordrer Coop i et åbent brev klimaminister Dan Jørgensen (S) til at indføre et forbud mod trykte tilbudsaviser.

- I en klimatid hvor vi snakker om, hvad vi alle sammen kan gøre for at reducere klimapåvirkningen, synes vi, det er en umiddelbart god idé, der ligger lige til højrebenet.

- Det gør vi også, fordi der allerede findes digitale platforme, som kunderne kan tilgå, siger administrerende direktør i Coop Peter Høgsted.

Vil ikke sende kunder i armene på konkurrenter

Coop har i løbet af de seneste tre år reduceret mængden af tilbudsaviser med 40 procent. Koncernen mener ikke, at den kan skære yderligere i de trykte aviser uden at sende kunderne i armene på sine konkurrenter.

- Vi kan se, at hvis vi er de eneste, der reducerer yderligere, sker der det, at danskerne vælger tilbud i andre kæder. Vi tror på, at vi skal tage et klimainitiativ, spare noget CO2 og få tilbudsavisen væk, siger Peter Høgsted.

Hos Salling Group, der ejer Føtex, Netto og Bilka, opfordrer man Coop til at gå forrest frem for at vente på et politisk indgreb.

- Det kunne være spændende, hvis de vil teste den, så vi kan se, om forbrugerne tager godt i mod det. Det kræver ingen lovgivning. Og det vil vi følge tæt, men vi oplever samtidig, at mange danskere er glade for deres tilbudsaviser, og det vil vi gerne imødekomme, siger kommunikationsdirektør Kasper Reggelsen til TV 2 og peger på, at Salling Group tidligere har været først med at gemme cigaretterne væk.

- Vi har noteret os, at Coop er glade for lovgivning, som de også har foreslået på tobaksområdet. Men vi kan modsat se, at det også kan rykke en hel branche, hvis man tør at gå forrest og ikke bare venter på, at reglerne bliver ændret, og da vi gemte cigaretterne væk af egen drift som de første, fulgte alle andre også trop efterfølgende. Og den mulighed har de jo her.

Forbud er en mulighed af flere

Et egentligt forbud mod tilbudsaviser er én mulighed.

En anden mulighed er en frivillig aftale i branchen om at udfase de trykte tilbudsblade, påpeger Peter Høgsted.

Coops direktør håber og tror på opbakning til sit forslag om at fjerne tilbudsaviserne fra de øvrige butikskæder og koncerner.

- Der er jo en stigende fokusering på klimaet, og vi vælter over hinanden på klimaspørgsmålene.

- Så jeg kan ikke forestille mig, at nogle af vores kolleger i branchen ikke synes, det er en god idé at få det spild og det fråds væk, siger Peter Høgsted.

Han henviser i øvrigt til, at mange danskere ved at påklistre et "reklamer nej tak"-mærkat på postkassen i forvejen har givet udtryk for, at de ikke ønsker tilbudsaviser fra diverse supermarkeder, byggemarkeder og bolighuse.

Tidligere på året har engros fødevarekæden Dagrofa afskaffet tilbudsaviser med succes, oplyser business partner Morten Sponholtz.