Luksusmærke undskylder efter et af deres designs bliver sammenlignet med KZ-uniform

16x9
Sættet, som nu er fjernet fra det spanske mærke Loewes hjemmeside. Foto: Loewe

Sættet koster over 12.000 kroner og er langt fra det første eksempel på et design, der har skabt debat - men ikke et af de værste, mener ekspert.

Et stribet sæt har fået luksusmærket Loewe i problemer.

Det kritiseres nemlig for at minde om de dragter, fangerne havde på i nazisternes koncentrationslejre under 2. verdenskrig.

Sættet er en del af Loewes William de Morgan-kollektion, der er en hyldest til "frihed og fantasi". Men det er ikke sådan, internettet har tolket tøjet.

På Instagram og Twitter skriver brugere blandt andet, at man "for over 1000 dollars kan ligne en af nazisternes fanger", og at "for mange har mistet deres medmenneskelighed og ikke har nogen idé om fortidens rædsler. De burde skamme sig."

En stribet jakke fra Bergen Belsen-koncentrationslejren i Tyskland.
En stribet jakke fra Bergen Belsen-koncentrationslejren i Tyskland. Foto: David Gray / Scanpix Nordfoto

Nu er sættet fjernet fra hylderne, og det spanske mærke har undskyldt, at deres design kunne blive "misforstået som en reference til et af de mest ubehagelige øjeblikke i menneskehedens historie."

Afstemning

Ikke det værste eksempel

- Nu må de slappe af, siger Maria Mackinney-Valentin, da TV 2 fanger hende på telefon, og hun ser billedet af det stribede sæt.

Hun er modeekspert og underviser i etik og mode på Kunstakademiets Designskole.

- Jeg synes ikke, det her er så grelt. Sorte og hvide striber har været brugt mange gange før, og jeg ser det som en krydsning af et 60'er-design og workwear, siger hun.

Ifølge hende er vi de senere år blevet mere følsomme over for det, der ligger på grænsen til det korrekte - særligt når det handler om minoriteter eller køn.

- Nogle gange er kritikken på sin plads. Da Dolce Gabbana lavede en kampagne med en asiatisk model, der havde svært ved at spise italiensk med pinde, synes jeg ikke, at det var sjovt, siger Maria Mackinney-Valentin med henvisning til en kampagne, der sendte mærket ud i en krise.

Modehuse i shitstorms

H&M og en hættetrøje

Foto: Screendump / TV 2
Det var en grøn hættetrøje, der sidste år fik den svenske modegigant i vælten. Problemet var, at modellen var en mørk dreng, og at teksten på trøjen var "coolest monkey in the jungle" (sejeste abe i junglen, red.). Det fik folk på de sociale medier til at reagere og beskylde svenskerne for racisme. H&M kom med en undskyldning, og trøjen blev fjernet deres hjemmeside.

Gucci og en rullekravesweater

Foto: Ritzau Scanpix
'Balaclava knit top black' hedder trøjen, som fik Gucci til at befinde sig midt i en shitstorm sidste år. 
Den sorte trøje havde et hul til munden omkranset af et sæt store, røde læber. Sweateren mødte stor modstand på sociale medier, hvor Gucci blev beskyldt for såkaldt blackfacing - når hvide sminker sig mørke i huden, hvilket forbindes med latterliggørelse af slaver tilbage i 1800-tallet. Gucci lagde sig fladt ned og undskyldte. 

Umbro og en træningssko med et kontroversielt navn

Foto: Umbro
Umbros hvide gummisko fra 2002 er i sig selv ikke problematiske. Men det var skoens navn tilgengæld: Zyklon. 
Zyklon var nemlig navnet på den gas, nazisterne brugte i gaskamrene under Holocaust. Selv om Umbro meldte ud, at navnevalget var "helt tilfældigt", trak de skoen tilbage på grund af folks protester.

Zara og en t-shirt

Foto: Zara
Den var tænkt som en Wild West-inspireret trøje, men endte som en katastrofe for spanske Zara. Den stribede trøje, der var til små børn, havde en gul Sherifstjerne på brystet, men stjernen og striberne fik tankerne hen på KZ-fangernes dragter. 
Zara undskyldte og trak trøjen tilbage og lovede, at lageret af trøjer ville blive destrueret. 

Gucci og en catwalk fuld af spændetrøjer

Foto: Scanpix
Tidligere i år sendte det italienske modehus Gucci en række modeller ned af catwalken iført outfits med referencer til spændetrøjer, der tidligere blev brugt til psykisk syge patienter.
Men det var upassende og stødende, mente modellen Ayesha Tan-Jones, der under showet viste sine håndflader med budskabet: Psykisk sygdom er ikke mode. Gucci udtalte senere, at showet var et statement, og at tøjet ikke skulle til salg i butikkerne. 

Adidas og en sko med lænker

Foto: Adidas
Endnu en kontroversiel sko, der har fundet vej til listen, er Adidas 'S Roundhouse Mids', som er designet med en orange kæde og lænke, der skal rundt om anklen. Skoen blev markedsført som noget, der var "så hot, at man skulle låse den til sin ankel." 
Der gik ikke længe fra modellen blev offentliggjort i 2012 til folk påpegede, at lænken minder om dem, slaverne havde på i 17- og 1800-tallet. Kritikken fik Adidas til at undskylde og droppe at sælge skoene. 

Vagthunde på de sociale medier

Kritikken af Loewe tog for alvor fart, da Instagram-profilen DietPrada, som er en slags mode-vagthund, delte et billede af sættet med teksten "Ude af stand til at se andet end en koncentrationslejruniform."

45.000 mennesker kvitterede med et like og en overvældende mængde af forargede kommentarer.

Netop platforme som Instagram har gjort, at vi reagerer stærkere på de mere eller mindre problematiske designs, mener Maria Mackinney-Valentin.

- Sociale medier gør, at flere kan reagere hurtigere, og det skal man ikke underkende. Det er et kredsløb, og en profil som DietPrada vil også gerne have noget ud af det, når de lægger det op, siger hun.

Selv om kritikken somme tider kan være på sin plads, kan den også ende som en spændetrøje for designerne, mener hun.

- Det kan gøre den kreative proces lidt svær, hvis man ikke må træde nogen over tæerne, siger Maria Mackinney-Valentin.