Brandbiler blitzes på stribe under udrykning - absurd, siger beredskab

Der er sket en stor stigning i antallet af fartbøder til brandbiler, siden der i 2018 blev opsat 20 stærekasser. Politiet håber på snarlig løsning.

De permanente fartkontroller er et problem, når brandvæsnet rykker ud med sirener og blå blink.

De kommunale beredskaber har i perioden fra 1. januar til 15. november i år modtaget 260 fartbøder fra Rigspolitiet på baggrund af brandbiler under udrykning.

Det viser en rundringning foretaget af Danske Beredskaber.

Udfordringen er, at de såkaldte stærekasser langs de danske veje ikke kan skelne mellem almindelige biler og udrykningskøretøjer.

Og derfor er der i år sket en stor stigning i antallet af brandbiler, der bliver blitzet.

Det er en helt absurd situation, vi er havnet i

Bjarne Nigaard, sekretariatschef i Danske Beredskaber

Antal fartbøder til brandbiler i 2019

260 gange er brandbiler blevet blitzet under udrykning i 2019.

De fordeler sig således:

Beredskab Øst: 90

Hovedstadens Beredskab: 87

Slagelse Brand og Redning: 24

Nordjyllands Beredskab: 20

Brand og Redning MidtVest: 15

Østjyllands Brandvæsen: 11

Sydvestjysk Brandvæsen: 7

Beredskab Fyn: 6

Lolland-Falster Brandvæsen: 0

I alt: 260

Kilde: Danske Beredskaber

Stor stigning i blitzede brandbiler

Til sammenligning modtog Danske Beredskaber langt færre - i gennemsnit 30 styk - fartbøder om året, før den permanente fartkontrol blev indført.

Det skete primært via fotovogne, der blitzede brandfolk, som dengang trådte lidt for hårdt på speederen.

I løbet af 2018 blev der i hele landet opsat i alt 20 stærekasser på 11 forskellige lokationer. De første blev opsat i slutningen af juni i Måløv, mens de resterende blev taget i brug sidst på året.

Her opstilles stærekasserne

Spild af tid og penge

Danske Beredskaber kalder i en pressemeddelelse den nuværende situation for "uholdbar".

- Det er en helt absurd situation, vi er havnet i, og jeg har meget svært ved at forstå, at der endnu ikke er fundet en løsning på problemet, siger sekretariatschef i Danske Beredskaber, Bjarne Nigaard.

De mange fartbøder under udrykning skaber både bekymring blandt brandmændene og giver Danske Beredskaber et stort administrerende arbejde.

Det er spild af beredskabernes tid, men det er så sandelig også spild af borgernes penge

Bjarne Nigaard, sekretariatschef i Danske Beredskaber

Fartbøderne kan annulleres af Rigspolitiet, men det er ikke lige til, for det kræver dokumentation, som er tidskrævende.

Ifølge Danske Beredskaber kan der gå op mod to og en halv time på at fremskaffe den fornødne dokumentation for, at der har været tale om udrykningskørsel på det pågældende tidspunkt.

- Det kan ikke være rigtigt, at vi skal bruge så mange ressourcer på at annullere bøder. Det er spild af beredskabernes tid, men det er så sandelig også spild af borgernes penge, siger Bjarne Nigaard.

Fartoverskridelserne er samtidig typisk så store, at visse brandmænd står til at få klip i kørekortet eller i værste tilfælde at få frakendt kørekortet.

Og det gør brandfolkene bekymrede, lyder det fra Danske Beredskaber.

Rigspolitiet håber på løsning i 2020

Kritikken af de mange blitz fra landets stærekasser til udrykningskøretøjer er ikke ny, for Danske Beredskaber beklagede sig over situationen tilbage i marts.

Her lød det fra Christian Berthelsen, politiassistent i Det Nationale Færdselscenter, at man var "opmærksom" på problemstillingen, og at man sammen med Vejdirektoratet ville finde en løsning.

TV 2 har forsøgt at få en kommentar til den nye kritik fra Danske Beredskaber, men Rigspolitiet ønsker ikke at stille op til interview.

I stedet har Rigspolitiet sendt en mail med følgende ordlyd:

- Rigspolitiet er fortsat i gang med at afdække, om det er muligt at indføre en enklere procedure i forbindelse med sagsbehandlingen - en procedure der både er formålstjenlig for beredskabsaktørerne og politiet.

Rigspolitiet skriver desuden til TV 2, at man håber, svarene vil kunne danne grundlag for indførelse af en ny procedure i begyndelsen af 2020.