Hver tiende bilist oplever farlige situationer - begår du samme fejl?

En lovændring fra 2011 forvirrer mange danske bilister.

I de mørke måneder kan man risikere at møde biler i trafikken, der kører rundt med slukkede baglygter.

Hver tiende danske bilist har inden for de seneste tre måneder været involveret i en kritisk situation, netop fordi en anden bilists baglygter ikke var tændt.

Det viser en undersøgelse fra 2019 blandt 1557 bilister, som Epinion har gennemført for Rådet for Sikker Trafik.

I en ny kampagne sætter de nu fokus på problemet i samarbejde med Færdselsstyrelsen og transportminister Benny Engelbrecht.

- Det er afgørende, at vi kan færdes sikkert i trafikken. Derfor ser jeg også med stor alvor på, at så mange bilister ikke har lys i baglygterne. Det er til fare for bilisten og ikke mindst for de mange trafikanter, som bliver mødt med det i trafikken, siger ministeren.

Ændring kan forvirre

Ifølge FDM er en del bilister slet ikke opmærksomme på, at de kører rundt uden lys på. De peger på en EU-lov fra 2011, der har skabt forvirring på området.

Ifølge loven skal der være kørelys foran på alle nye biler, også om dagen. Men for at spare energi gælder kravet ikke lys i baglygterne. Med andre ord tænder både forlygter og baglygter ikke nødvendigvis, når man starter bilen, som mange ellers havde vænnet sig til.

- EU-reglerne blev indført for at øge trafiksikkerheden med mindst muligt energiforbrug. Formålet var at nedbringe CO2-udslippet ved at spare energi på forbrugernes brug af brændstof, siger teknisk konsulent hos FDM Yasser Abaiji.

Har du styr på lygterne på din bil?

Nye biler kan også få problemer

Personer med biler, der er typegodkendt i perioden fra 2011 til 30. juli 2016, skal være opmærksomme på, at baglygterne tændes i mørke eller i situationer med nedsat sigtbarhed.

Fra 30. juli 2016 blev lyssensorer, som automatisk tænder baglyset, obligatorisk på alle nye typegodkendte biler. Der er dog stadig problemer forbundet med det automatiske lys.

- Vi oplever stadig et stort problem med lygteautomatik, da sensorer ikke slår til, når man kører i dagslys, mens sigtbarheden er lav. Derfor skal man være særligt opmærksom på sit lys i tåge eller tung regn, opfordrer Yasser Abaiji.