Samfund

Salling Group foreslår fælles klimamærke på dine dagligvarer

Dagligvarekoncernen har fedtspillet meget længe, men tager nu den gule førertrøje på, mener kommentator.

Du står i supermarkedet, og du vil allerhelst købe de varer, der belaster klimaet mindst. Så hvilken tomat vælger du?

Tomaten fra Italien, der er dyrket under åben himmel og høj sol, men fragtet til Danmark i en lastbil? Eller tomaten fra Fyn, der er blevet fragtet kortere, men som måske er dyrket i et drivhus, der har krævet både strøm og varme?

Eksemplet er Per Banks. Han er administrerende direktør i Salling Group, der står bag blandt andet Bilka, Føtex og Netto. Direktørens eksempel skal illustrere, hvor komplekst det kan være at klimamærke fødevarer.

Salling Group har tidligere været skeptisk over for en klimamærkning, men ændrer nu holdning og støtter en klimamærkning af dagligvarer. Det skriver Per Bank i en kronik i Børsen.

- Når vi taler med vores kunder, som handler i vores og alle andre butikker hver eneste dag, så søger de noget hjælp til at kunne træffe nogle flere klimavenlige valg, siger administrerende direktør Per Bank til TV 2.

Rangordning af de enkelte kategorier

Salling Group foreslår i første omgang en mærkningsordning, hvor varerne bliver rangordnet inden for de enkelte varekategorier. Man sammenligner altså kød med kød og ikke bøffer med tomater.

- I forhold til kød ved vi formentlig, at både svinekød og kyllingekød er mere klimavenligt end oksekød. Så vi skal hjælpe først på det højere plan, og så kunne det være fint, hvis vi til sidst ender med en klimamærkning på de enkelte varer, siger Per Bank.

For et år siden foreslog den daværende regering et klimamærke i forbindelse med klimaudspillet 'Sammen om en grønnere fremtid'.

Men i marts i år droppede regeringen planerne igen. Det var efter et møde mellem daværende klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) og en række aktører fra detailhandlen og fødevarebranchen, blandt andre Coop og Salling Group.

Klimaministeren havde lyttet til branchen, der havde fortalt, at der er mange vanskeligheder forbundet med et klimamærke, sagde Lars Christian Lilleholt til Fødevarewatch.

Tager den gule førertrøje

At Salling Group nu har ændret holdning kommer ifølge erhverskommentator Henrik Ørholst efter, at Salling Group "har fedtspillet i rigtig lang tid" på spørgsmålet.

Men det kommer også efter, at konkurrenten Coop i sommer satte gang i en stor grøn kampagne med udgangspunkt i sin gamle madpyramide.

- Med det, som Per Bank og Salling Group gør nu, så tager de den gule førertrøje på. Meget markant endda, fordi Coop tog udgangspunkt i deres egen ting. Per Bank åbner for, at det skal være et samarbejde på tværs mellem konkurrenter, leverandører og alle mulige. Og det er altså en meget stærk position, han tager, siger Henrik Ørholst.

Det afgørende for, om Salling kommer igennem med sit forslag, er nu, om konkurrenterne vil spille med, og om regeringen, der i næste uge præsentere sit Grønne Erhvervsforum, tager godt imod forslaget.

Det vil dog være meget overraskende, mener Henrik Ørholst, hvis regeringen stiller sig på tværs.

- Det ville være meget dumt af regeringen. Så det understreger endnu engang, hvor smart Per Bank har været i den her sag, siger han.