Samfund

Fare for kollaps - Aarhus Rutebilstation afspærret

Ifølge Midttrafik render passagerer forvirrede rundt og leder efter bussen.

Størstedelen af Aarhus Rutebilstation blev natten til onsdag spærret af på grund af fare for sammenstyrtning i en parkeringskælder under stationen.

Det skriver Midttrafik i en pressemeddelelse.

Loftet over parkeringskælderen holdes oppe af et betondæk, og giver det efter, kan jorden under busstationen styrte sammen.

Ifølge chef for ejendomme hos Teknik og Miljø i Aarhus Kommune Katharina Nyborg er nedstyrtningsfaren ikke til at spøge med.

- Vi har fået lavet en ingeniørvurdering af de bærende konstruktioner, og den viser, at det ikke er forsvarligt at lade rutebiler køre på dækket. Der er en alvorlig risiko for sammenstyrtning, og vurderingen er, at det kritisk, siger hun.

Og selvom busstationen er gammel, kommer det bag på vicedirektør i Midttrafik Mette Julbo, der natten til onsdag blev pålagt at lukke arealet af Aarhus Kommune.

- Området er fra 1954. Vi vidste godt, at kælderen ikke så for godt ud, men vi havde ikke tænkt, at det var så alvorligt, at det hele skule afspærres, siger hun.

Kælderen, der er i fare for at styrte sammen, løber under størstedelen af Aarhus Rutebilstation.

Passagerer render forvirrede rundt

Mette Julbo fortæller, at der er oprettet midlertidige stoppesteder til de busser, som normalt holder i det afspærrede område. Alligevel kan man som passager i Aarhus godt forvente en forlænget rejsetid.

- Der kommer til at være forvirring. Det første, vi har hørt fra vores folk på stedet, er, at nogle passagerer render forvirrede rundt og leder efter bussen, siger Mette Julbo.

  • Linje 3A, 22 og 23 flyttes til linje 87-89-pladserne.
  • Regionalbusserne 113, 114 og 120-123 samt 912X får anvist pladser i Ny Banegårdsgade ved Aarhus Rutebilstation.
  • Fjernbusserne (Flixbus og Kombardo Expressen) holder som normalt.
Området, der er afspærret, er skraveret med rødt.

Ville ikke investere i renovering

Aarhus Kommune er i forbindelse med en ny udviklingsplan for byen allerede i gang med at undersøge, om stationen skal flyttes.

Derfor har Midttrafik tidligere i år udtalt, at man ikke ville gøre nye større investeringer i renovering af stationen. Det skriver Århus Stiftstidende.

I juli blev tagoverdækningen ved busholdepladserne fjernet på grund af alvorlige svagheder i de bærende stolper. Overdækningen havde stået der, siden stationen blev bygget i 1954.