Ny rapport kan bane vejen for mere klimavenligt brændstof til fly
Nu handler det om at komme igang, lyder det fra direktøren i Københavns Lufthavne.
Københavns Lufthavne står overfor et stort gennembrud i forhold til at tanke fly med et mere klimavenligt brændstof, som indeholder en blanding af biogas og CO2.
Der er nemlig ikke nogle tekniske hindringer i at begynde at producere den nye type brændstof. Det konkluderer en rapport fra foreningen for bæredygtig luftfart (NISA), ingeniørvirksomheden NIRAS og Syddansk Universitet, der offentliggøres tirsdag.
Københavns Lufthavne har – sammen med en række andre aktører – været med til at finansiere forundersøgelsen om bæredygtigt flybrændstof.
Det nye brændstof vil være mellem to og to en halv gange dyrere end det nuværende, men den pris er flyselskaberne parat til at betale, vurderer lufthavnen.
- Rapporten bekræfter mulighederne for at lave bæredygtigt brændstof i Danmark og dermed få en gradvist mere CO2-neutral luftfart. Nu handler det i og for sig bare om at komme i gang, siger Thomas Woldbye, direktør i Københavns Lufthavne, til TV 2.
Thomas Woldbye pointerer, at lufthavnen vil engagere sig kraftigt i at få skabt de nødvendige faciliteter til produktion af brændstoffet.
Kan være klar i 2025
Forskerne bag undersøgelsen anbefaler da også, at der snarest muligt tages initiativ til at skabe forudsætninger for produktion af brændstoffet herhjemme.
Hvis arbejdet igangsættes nu, vurderer forskerne, at en produktionsfacilitet på dansk grund kan være klar senest i 2025.
Københavns Lufthavne har sammen med den danske flybranche tidligere i oktober foreslået, at der etableres en klimafond. Med et klimabidrag på danske afgange på omkring 20 kroner per passager vil det give et årligt bidrag til fonden på 300 millioner kroner.
Fra initiativtagernes side mener man, at pengene i fonden først og fremmest skal bruges til at fremme produktionen af bæredygtigt flybrændstof.
- Vi foreslår konkret, at fonden medfinansierer skabelsen af en dansk produktionsfacilitet hurtigst muligt, siger Thomas Woldbye.
Ledning fra Benzinøen
Fra Benzinøen på det nordlige Amager er der allerede en rørledning direkte ud til Københavns Lufthavn. Rørledningen leverer i dag størstedelen af al det brændstof, som flyene får fyldt på. Samtidig ligger et forbrændingsanlæg, der genererer CO2, lige ved siden af.
Lufthavnen lancerer en idé om at lave et testanlæg i nærheden af Benzinøen, så man kan udnytte den eksisterende infrastruktur til hurtigt og klimavenligt at få den nye type flybrændstof ud til flyene nogle kilometer væk.
Med den nye rapport er der for alvor skabt grobund for planerne.
Det er dog uvist om, flybranchen kommer igennem med forslaget om en klimafond på 300 millioner kroner. Flere politiske partier - herunder SF og de radikale - har omfavnet forslaget, men samtidig tilkendegivet, at de finder flyskatten til den lave side.
Hvert år flyver knap 30 millioner passagerer ind og ud af Københavns Lufthavne.