Immigranter bliver smuglet over grænsen ved minus 25 grader

Politi, forskere og NGO'er rapporterer om en hyppigere brug af k√łlertransporter til smugling af immigranter ind i Europa.

Kroppen lukker ned. Blodet til visse organer stopper. Tankerne bliver uklare. S√• kommer bevidstl√łsheden, og til sidst holder hjertet op med at sl√•.

S√•dan beskriver J√łrgen Fisker, overl√¶ge p√• OUH og med speciale i an√¶stesiologi, d√łden ved nedk√łling.

Det var, if√łlge flere britiske medier, formentlig den sk√¶bne, der i sidste uge ramte 39 immigranter, der omkom ombord p√• en k√łlertransport.

Tragedien er et eksempel på, hvordan immigranter satser alt i håbet om et bedre liv, selv ved at opholde sig i længere tid i lukkede rum med temperaturer ned til minus 25 grader.

Bryder ind i trailere

Form√•let med at gemme sig i k√łlertransporter er at undg√• at blive opdaget af gr√¶nsekontrollernes varmescannere, der unders√łger k√łret√łjer for skjulte personer. Scannerne har nemlig sv√¶rere ved at opdage folk, der er nedk√łlede.

Politi og gr√¶nsevagter har de sidste par √•r set en stigning i brugen af k√łlertransporter. Det fremg√•r af en rapport fra engelsk politi fra maj, hvori metoden kaldes for "h√łjrisikabel". Ligeledes konkluderer Europol i en rapport fra 2018, at lastbiler fortsat er √©n af menneskesmuglernes favoritmetoder.

Rapporten fra Europol n√¶vner ogs√•, at √łget kontrol ved gr√¶nseovergangene har betydet, at menneskesmuglere eller immigranter bryder ind i lastbilerne l√¶ngere v√¶k fra kontrolposterne for at undg√• at blive opdaget.

De bruger for eksempel en sk√¶rebr√¶nder til at sk√¶re et hul i k√łlertraileren, som immigranterne s√• kan komme igennem. Det sker typisk via taget. Hullet bliver efterf√łlgende lukket til igen.

Den danske vognmand Henrik Skov Christensen har p√• egne biler oplevet smuglernes metoder. Hele 19 gange i √•r har personer fors√łgt at tr√¶nge ind i √©n af hans trailere.

Hvad der pr√¶cist er sket i sagen fra England, er endnu uvist, men politiet har indtil videre sigtet fire personer i sagen. Heriblandt chauff√łren.

Strammere kontrol g√łr folk desperate

Ved at snige sig ombord p√• k√łlertransporter l√¶ngere v√¶k fra gr√¶nsekontrollerne risikerer immigranterne at skulle skjule sig i l√¶ngere tid, hvilket √łger risikoen for, at turen ender fatalt.

- Det er sv√¶rt at sige n√łjagtig, hvor lang tid et menneske kan opholde sig i en k√łlertransport, men jeg vil ikke tro, der g√•r mange timer, f√łr man er d√łd, siger overl√¶gen J√łrgen Fisker.

Sagen fra England er det seneste eksempel på, at strammere og mere avanceret grænsekontrol får menneskesmuglere til at bruge mere risikable metoder, lyder det fra lederen af Dansk Flygtningehjælps analysecenter, Mixed Migration Centre, Bram Frouws:

- Menneskesmuglerne optrapper deres metoder og taktikker for at kunne snyde grænsekontrollen, siger han.

Immigrations- og seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier, Sine Plambech, har ogs√• observeret, at menneskesmuglere bliver mere "sofistikerede" i deres metoder. Hun er derfor ikke overrasket over, at brugen af k√łlertransporter er blevet mere hyppig.

- Vi har set lignende sager i Frankrig og √ėstrig, siger hun.

Prisen for et bedre liv

B√•de smuglere og immigranter ved godt, hvor farligt det er at opholde sig i en k√łlertransport, forklarer Sine Plambech.

Men for smuglerne er det en forretning, hvor de skal få folk fra A til B, mens det for immigranterne handler om at skabe sig et bedre liv.

En af de afd√łde immigranter i England skulle, if√łlge britiske medier, have betalt op til omkring 260.000 kroner til menneskesmuglere for at komme fra Vietnam til Europa.

Og det viser, mener Sine Plambech, hvor desperate disse flygtninge er, og hvor stort et pres der ligger på dem.

- Der er formentlig tale om, at hele familien har sparet sammen til, at hun kunne rejse væk, få sig en bedre fremtid og sende penge hjem, siger immigrations- og seniorforskeren.

Bel√łbets st√łrrelse viser ogs√•, tilf√łjer hun, at det er blevet mere besv√¶rligt at f√• immigranter ind i Europa.

- Ruterne er blevet l√¶ngere, dyrere og farligere, og n√•r risikoen stiger, g√łr prisen det ogs√•, siger Sine Plambech.