Samfund

Immigranter bliver smuglet over grænsen ved minus 25 grader

Lastbiler er stadig en af af menneskesmuglernes foretrukne metoder til at få immigranter ind i Europa. Herunder er kølertransporter blevet mere eftertragtet blandt smuglerne de sidste par år, da de kan undgå varmescannere (arkivfoto) Abdelhak Senna / Scanpix Denmark

Politi, forskere og NGO'er rapporterer om en hyppigere brug af kølertransporter til smugling af immigranter ind i Europa.

Kroppen lukker ned. Blodet til visse organer stopper. Tankerne bliver uklare. Så kommer bevidstløsheden, og til sidst holder hjertet op med at slå.

Sådan beskriver Jørgen Fisker, overlæge på OUH og med speciale i anæstesiologi, døden ved nedkøling.

Det var, ifølge flere britiske medier, formentlig den skæbne, der i sidste uge ramte 39 immigranter, der omkom ombord på en kølertransport.

Tragedien er et eksempel på, hvordan immigranter satser alt i håbet om et bedre liv, selv ved at opholde sig i længere tid i lukkede rum med temperaturer ned til minus 25 grader.

Bryder ind i trailere

Formålet med at gemme sig i kølertransporter er at undgå at blive opdaget af grænsekontrollernes varmescannere, der undersøger køretøjer for skjulte personer. Scannerne har nemlig sværere ved at opdage folk, der er nedkølede.

Politi og grænsevagter har de sidste par år set en stigning i brugen af kølertransporter. Det fremgår af en rapport fra engelsk politi fra maj, hvori metoden kaldes for "højrisikabel". Ligeledes konkluderer Europol i en rapport fra 2018, at lastbiler fortsat er én af menneskesmuglernes favoritmetoder.

Rapporten fra Europol nævner også, at øget kontrol ved grænseovergangene har betydet, at menneskesmuglere eller immigranter bryder ind i lastbilerne længere væk fra kontrolposterne for at undgå at blive opdaget.

De bruger for eksempel en skærebrænder til at skære et hul i kølertraileren, som immigranterne så kan komme igennem. Det sker typisk via taget. Hullet bliver efterfølgende lukket til igen.

Den danske vognmand Henrik Skov Christensen har på egne biler oplevet smuglernes metoder. Hele 19 gange i år har personer forsøgt at trænge ind i én af hans trailere.

Hvad der præcist er sket i sagen fra England, er endnu uvist, men politiet har indtil videre sigtet fire personer i sagen. Heriblandt chaufføren.

Strammere kontrol gør folk desperate

Ved at snige sig ombord på kølertransporter længere væk fra grænsekontrollerne risikerer immigranterne at skulle skjule sig i længere tid, hvilket øger risikoen for, at turen ender fatalt.

- Det er svært at sige nøjagtig, hvor lang tid et menneske kan opholde sig i en kølertransport, men jeg vil ikke tro, der går mange timer, før man er død, siger overlægen Jørgen Fisker.

Sagen fra England er det seneste eksempel på, at strammere og mere avanceret grænsekontrol får menneskesmuglere til at bruge mere risikable metoder, lyder det fra lederen af Dansk Flygtningehjælps analysecenter, Mixed Migration Centre, Bram Frouws:

- Menneskesmuglerne optrapper deres metoder og taktikker for at kunne snyde grænsekontrollen, siger han.

Immigrations- og seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier, Sine Plambech, har også observeret, at menneskesmuglere bliver mere "sofistikerede" i deres metoder. Hun er derfor ikke overrasket over, at brugen af kølertransporter er blevet mere hyppig.

- Vi har set lignende sager i Frankrig og Østrig, siger hun.

Prisen for et bedre liv

Både smuglere og immigranter ved godt, hvor farligt det er at opholde sig i en kølertransport, forklarer Sine Plambech.

Men for smuglerne er det en forretning, hvor de skal få folk fra A til B, mens det for immigranterne handler om at skabe sig et bedre liv.

En af de afdøde immigranter i England skulle, ifølge britiske medier, have betalt op til omkring 260.000 kroner til menneskesmuglere for at komme fra Vietnam til Europa.

Og det viser, mener Sine Plambech, hvor desperate disse flygtninge er, og hvor stort et pres der ligger på dem.

- Der er formentlig tale om, at hele familien har sparet sammen til, at hun kunne rejse væk, få sig en bedre fremtid og sende penge hjem, siger immigrations- og seniorforskeren.

Beløbets størrelse viser også, tilføjer hun, at det er blevet mere besværligt at få immigranter ind i Europa.

- Ruterne er blevet længere, dyrere og farligere, og når risikoen stiger, gør prisen det også, siger Sine Plambech.