Samfund

Advokat kalder cykelsti for vanvittig – kommune har nye tiltag på vej

Københavns Kommune vil blandt andet opstille skilte og justere lyssignaler for at komme problemet til livs.

Det er et spørgsmål om tid, før folk kommer til skade på en ny cykelsti ved Dybbølsbro i København.

- Den er vanvittigt indrettet, da det giver et usædvanligt virvar, der vil lokke folk ud på glatis, som ud fra mine erfaringer vil føre til uheld, siger Jacob Forman, der er advokat med speciale i trafikuheld. Han har en baggrund i FDM.

Modsat af hvad folk forventer

Den nye cykelsti bliver dobbeltrettet ved et vejkryds. Et sted, der generelt er blandt de farligste steder i trafikken, fordi trafikanter skal orientere sig i forskellige retninger for at undgå ulykker.

Når kommuner bygger nyt i trafikken, er det derfor vigtigt, understreger Jacob Forman, at de holder sig til de gængse design, så vejens forløb svarer til folks forventninger og vaner.

Men det har Københavns Kommune ikke gjort ved den nye cykelsti, lyder advokatens kritik.

Ved cykelstiens begyndelse bliver cyklister og gående pludselig stuvet sammen i en flaskehals, hvor de krydser hinandens færdsel på en måde, de ikke er vant til.

- Det skaber nogle usædvanlige forhold, og ved de færdselsretssager, vi kører ved retten, er det altid usædvanlige forhold, der fører til problemer, siger Jacob Forman.

Nye løsninger er på vej

I en pressemeddelelse anerkender Københavns Teknik- og Miljøforvaltning da også, at det nye kryds er svært at aflæse. I et skriftligt svar til TV 2 skriver centerchef ved Teknik- og Miljøforvaltningen Henriette Hall-Andersen:

- Vi var godt klar over risikoen for, at der kunne opstå nogle udfordringer for cyklisterne på Vesterbrosiden af Dybbølsbro, når de skal over på den nye cykelsti. Og det kommer til at tage noget tid, før man har vænnet sig til de nye forhold.

Indtil da har forvaltningen iværksat nogle tiltag, der skal forbedre vilkårene og øge sikkerheden.

I den kommende tid vil Københavns Teknik- og Miljøforvaltning derfor:

  • Opstille piktogrammer med cykelsymboler på vejbanen. Piktogrammerne skal vise, hvor cyklerne skal køre, og hvor vejbanen er forbeholdt biler.
  • Justere trafiksignalerne, så man opnår en bedre afvikling af cykeltrafikken.
  • Opsætte trafiktavle med cykelforbud på hjørnet af Ingerslevgade/Dybbølsbro.

Derudover vil forvaltningen i samarbejde med Københavns Politi løbende evaluere, om der skal yderligere tiltag til.

Det fembenede kryds udgør et problem for cykelister og gående ved den nye cykelsti på Dybbølsbro. På denne illustration ses de forbedringer, som forvaltningen enten har foretaget eller vil foretage.

Formålet med at udvide Dybbølsbro med den nye cykelsti var, at den gamle cykelsti var kommet under et stort pres af de mange cyklister og gående, der hver dag benytter broen.