Syv ud af ti bryder færdselsreglerne - mange uden fortrydelse

Politiet uddeler flere fartbøder end nogensinde før, men flere danskerne tager ifølge undersøgelsen let på reglerne.

Noget tyder på, at danskerne ikke er lige så regelrette i trafikken, som loven dikterer.

En ny undersøgelse fra Codan viser, at syv ud af ti ifølge dem selv bryder færdselsloven.

Og det er bekymrende, at bilisterne ikke tager sig i agt bag rattet, siger politiassistent ved Nationalt Færdselscenter Christian Berthelsen:

- Det bryder jeg mig ikke om. Det er jo det, der er årsag til, at vi har de her dræbte og de her voldsomme ulykker i trafikken.

Fakta om undersøgelsen

Radius har gennemført befolkningsundersøgelsen på vegne af Codan.

Analysen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af 18-75-årige danskere.

Dataene er indsamlet via Userneeds' panel i perioden 16. oktober-2. november 2019.

Undersøgelsen er repræsentativ. 

Kilde: Codan

Farten er største synder

Det er især de fartglade chauffører, der ser stort på hastighedsbegrænsningerne rundt om i landet.

Selvom politiet uddeler flere fartbøder og skriver flere rapporter om færdselsovertrædelser end nogensinde før, kører danskerne stadig for stærkt på vejene. Og ifølge undersøgelsen skyldes det ikke udelukkende uopmærksomhed.

21 procent svarer nemlig, at det for det meste kan være i orden at køre lidt for stærkt, mens 30 procent mener, det kan være i orden i visse tilfælde.

Afstemning

Det er en laden-stå-til indstilling til reglerne, som politiet også oplever i deres daglige arbejde.

- Hvis man kigger på vores sigtelser, må man sige, at tilgangen til det er afslappet. Men jeg tror, det er fordi, folk simpelthen ikke kender årsagen til, at det går galt. At det faktisk er dem selv, der er årsag til det, siger Christian Berthelsen.

Sådan fordeler antallet af sigtelser for overtrædelser af hastighedsgrænsen sig over de sidste syv år.
Sådan fordeler antallet af sigtelser for overtrædelser af hastighedsgrænsen sig over de sidste syv år. Foto: TV 2

- Man bliver nødt til selv at tage ansvar

Hos Rådet for Sikker Trafik ser man også med alvorlige øjne på de resultater, undersøgelsen kaster lys over. Forudsætningen for, at trafikken fungerer, er nemlig, at alle lever efter de samme regler, siger specialkonsulent ved foreningen, Jesper Hemmingsen.

- Man bliver nødt til at tage et ansvar selv. Vi ved, at op omkring 95 procent af ulykkerne sker på grund af det stykke kød, der sidder inde i bilen eller oppe på motorcyklen eller cyklen. Altså menneskelige fejl.

Færdselssikkerhedskommissionen har en målsætning om, at der i 2020 maksimalt bør være 120 dræbte, 1000 alvorligt og 1000 lettere tilskadekomne i trafikken.

Den målsætning er Danmark dog ikke kommet nærmere siden 2012, viser statistikkerne. I 2018 var der 171 dræbte, mens trafikken indtil nu har krævet 118 ofre i 2019.

Målsætning i 2020 sammenlignet med antal dræbte siden 2008.
Målsætning i 2020 sammenlignet med antal dræbte siden 2008. Foto: TV 2

I nogle steder af landet har kampagner og oplysning dog en større opgave foran sig end i andre. Der er nemlig regionale forskelle på, i hvor høj grad danskerne ser stort på hastighedsbegrænsningerne.

Se fordelingen på regionerne herunder: