Lærere i opråb: Elever er uopdragne

16x9
Arkivfoto. Foto: Anne Bæk / Scanpix Denmark

Ifølge professor skal forældre være bedre til at opdrage deres børn.

Flere skolelærere i den danske folkeskole fortæller, hvordan de oplever, at eleverne er blevet mere uopdragne end nogensinde før.

Det sker i avisen Berlingske, der de seneste uger har bragt adskillige debatindlæg fra frustrerede lærere, der er trætte af elevernes opførsel.

En af dem hedder Lea Schmidt, og hun er lærer i Ballerup, hvor hun har undervist i 13 år.

Forældre lytter ikke til kritik af deres børn

Ifølge hende er problemet især forældrene, der bruger tid på at forsvare deres børn, når hun skriver hjem til dem om børnenes dårlige opførsel.

Forældrene lytter ofte til børnenes egne forklaringer, hvorfor skylden skydes på andre elever i klassen eller andre faktorer, lyder det. Og ifølge Lea Schmidt er der ikke altid en god undskyldning for børnenes opførsel i skolen:

- Nogle gange er man bare en teenager i 8. klasse, der har siddet uroligt, og ikke har hørt efter og har lavet alt muligt andet, siger hun til TV 2.

Afstemning

Derfor er det ifølge Lea Schmidt vigtigt, at forældrene bliver bedre til at stole på, at læreren har ret i sine iagttagelser:

- Der har jeg brug for nogle forældre, der kigger på deres barn og siger: "Prøv at høre her: Jeg vil ikke have, at du opfører dig sådan, når du er i skole. Jeg vil have, at du hører efter og gør, som læreren siger".

Enkelte elever skaber problemerne

I Skolelederforeningen oplever man overordnet set, at langt de fleste forældre har tillid til skolen.

- Men der er nogle forældre, som stiller spørgsmål ved det, når vi har en dialog med forældrene om deres børns måde at være på i skolen, siger foreningens næstformand, Dorte Andreas.

Jeg hører en forældregeneration, som har svært ved det lille ord "nej"

Mette Visti, folkeskolelærer i Berlingske

En anden folkeskolelærer, Signe Kløve Dreyer, skriver, at enkelte elever skaber store problemer for de andre elever:

- Der bliver sunget, fløjtet, hvisket, fniset, fortalt røverhistorier, diskuteret alt fra fodboldresultater, over yndlingsheste til forventninger til den kommende weekend. Hyggeligt, absolut, men til stor frustration og irritation for klassens øvrige 18 elever, skriver hun i Berlingske.

Forældre skal tage ansvar

Ifølge professor i socialpsykologi Per Schultz Jørgensen fra Aarhus Universitet handler det om, at man ikke i dag opfatter opdragelse, som man gjorde før i tiden.

Afstemning

Tidligere opdrog man børnene til at lystre og gøre, som der blev sagt. I dag vil man i højere grad sige, at børn selv skal finde ud af det, gøre som de har lyst til eller selv være ansvarlige for det, de gør. Og det nytter ifølge ham ikke noget at overdrage opdragelsen af børnene til daginstitutioner eller skoler.

- Som forældre bliver vi nødt til at tage vores opdragelsesansvar mere alvorligt. Det betyder, at der bliver nødt til at være nogle rammer og nogle normer, som børn skal tilegne sig, siger Per Schultz Jørgensen.

Forældre skal sige "nej"

Ifølge lærer Mette Visti kan det dog også handle om noget så simpelt som at få forældrene til at bruge ordet "nej" i deres opdragelse. Det skriver hun i et indlæg i Berlingske, hvor hun fortæller, at hun ofte får elever ind i klassen, der er trætte og uoplagte af for lidt søvn.

- På forældremøderne er der opstået et behov for at drøfte sengetiderne, madpakkerne, computertiden og den almene dannelse. Jeg hører en forældregeneration, som har svært ved det lille ord "nej", skriver hun i indlægget.

Og derfor har hun en klar opfordring til forældrene:

- Søvn, kost og kærlige, men bestemte grænser er og bliver et forældreansvar. Kære forælder – sørg for, at dit barn får en god søvn, en god morgenmad, møder til tiden og respekterer andres grænser, så kan vi sammen sikre folkeskolens opgave om læring for alle.