13 ting du måske ikke vidste om den nye metrolinje
I samarbejde med TV 2 Kosmopol
Hvor hurtigt vil metrotogene i Cityringen køre? Læs mere om Københavns nye metrolinje, som søndag åbner, her.
Søndag slår Cityringen dørene op for offentligheden.
Her kan du læse mere om den nye metrolinje i København:
- Metrolinjen kaldes Cityringen, fordi den kører i en cirkel og forbinder Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg.
- Cityringen består af 15,5 kilometer lange underjordiske tunneler.
- Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer.
- Københavns nye metrolinje har kostet 25,3 milliarder kroner at bygge. Dermed er projektet blevet 10,5 procent dyrere end forventet, hvilket svarer til 2,65 milliarder kroner.
- Hver station er unik og har sine egne kendetegn, der skal gøre det lettere for passagerer at orientere sig, når de rejser med metroen.
- På to af stationerne, Frederiksberg og Kongens Nytorv, kan man skifte til de eksisterende metrolinjer.
- Metrotogenes gennemsnitsfart vil være 40 kilometer i timen. Tophastigheden bliver 90 kilometer i timen.
- Det vil tage 24 minutter at køre hele Cityringen rundt. Der er aldrig en station, der er mere end 12 minutter væk.
- Metroselskabet regner med, at Cityringen vil knap fordoble antallet af passagerer fra 65 millioner passagerer til 120 millioner passagerer om året.
- På Cityringens stationspladser bliver der blandt andet installeret flere end 150 bænke og plantet knap 800 træer.
- Cityringen er det næststørste metroprojekt i Europa lige nu - kun overgået af Crossrail-projektet i den britiske hovedstad, London.
- Byggeriet er det største i hovedstaden i 400 år, siden Christian IV anlagde Christianshavn.
- Der har været 569 arbejdsulykker i forbindelse med opførelsen af den nye metrolinje. Det har DR kunnet beskrive på baggrund af en aktindsigt.
Kilder: Metroselskabet, TV2 Lorry