Samfund

Omstridt bro åbner lørdag med uprøvet betalingssystem

Lørdag indvies ny forbindelse over Roskilde Fjord. Det vil koste 14 kroner for bilister at passere.

Efter flere års byggeri indvies den både længe ventede og omstridte Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund. Det sker lørdag klokken 10.

Broen ligger nord for den noget bedagede Kronprins Frederiks Bro og har til formål at spare pendlere kørselstid, fortæller Henrik Vincentsen, der er projektchef på Fjordforbindelsen Frederikssund.

- Den nye bro vil spare pendlere, der skal fra for eksempel Skibby til Københavnsområdet, rigtigt meget tid.

- Der vil både være kortere vej, og vi hører også om trafikanter, der sidder i kø i en halv time i myldretiden ved den gamle bro, der i mange år har været en flaskehals, siger Henrik Vincentsen.

Uprøvet betalingssystem

For at spare tid og kilometer skal bilister også betale. Broforbindelsen vil, fra den officielt åbner for trafikanter mandag, koste 14 kroner per tur for almindelige personbiler og små busser og 41 kroner per tur for lastbiler og store busser.

Betalingssystemet er uprøvet på dansk grund, og det vil blive uden bomme, stop og pungen op af lommen.

I stedet vil det være muligt at benytte sig af BroBizz eller nummerpladeregistrering, hvor man skal tilmelde sit køretøj på fjordforbindelsens hjemmeside med sit kreditkort.

Hvis man ikke er registreret, skal man aktivt selv betale inden for fem dage. Ellers kommer der administrationsgebyr på, fortæller Henrik Vincentsen.

Han peger på, at det nye betalingssystem vil kræve tilvænning hos trafikanterne.

- Der vil uden tvivl være øget behov for kundeservice i den første tid, og derfor vil vores operatør sørge for ekstra mandskab, siger han.

Betalingsmodel møder kritik

Kronprinsesse Marys Bro bliver den tredje betalingsbro i Danmark foruden Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Betalingsdelen har mødt kritik fra både lokale og lastbilchauffører.

Blandt andet har en lokal vognmand med ti ansatte ifølge TV2 Lorry anslået, at de 41 kroner per tur over broen vil løbe op i 400.000 kroner ekstra om året.

- Kritikken skal måles op med antal kørte kilometer og transporttid, siger Henrik Vincentsen.

- Det svarer til at købe et turpas i Tivoli og så alligevel skulle btale for nogen af forlystelserne, lyder det fra FDM. Video: Sofie Sparre

Også FDM - Forenede Danske Motorejere - er man heller ikke begejstrede for betalingsdelen af broen.

- Det er ikke en god idé. fordi vi i Danmark allerede har meget høje bilafgifter, siger Torben Lund Kudsk, som er afdelingschef hos FDM.

Han følger op med et eksempel:

- Man kan sammenligne det med at man skal i Tivoli og køber et turpas ved indgangen. Og pludselig skal man så alligevel til at betale for nogle af forlystelserne.

Fakta om Kronprinsesse Marys Bro:

  • Broen har kostet to milliarder kroner, og prisen for at passere broen er fastlagt efter, at den skal tilbagebetales på 40 år, fortæller projektchefen.
  • I forbindelse med åbningen af broen vil der være motionsløb over broen og folkefest med kronprinsesse Mary - som broen er opkaldt efter - som gæst.
  • Fjordforbindelsen bliver en knap 10 km lang fire-sporet motortrafikvej syd for Frederikssund, og knap 1,4 km vil ligge på en højbro mellem Marbæk og Tørslev Hage.
  • Broen indvies den 28. september med en byfest. Den 30. september kan biler køre over broen.
  • Ud over Kronprinsesse Marys Bro består projektet af 16 andre mindre bygværker.
  • Kronprinsesse Marys Bro bliver en betalingsbro. Betalingsanlægget vil være det første såkaldte free flow-betalingsanlæg i Danmark. Det vil koste 14 kroner for biler under 3500 kilo og 41 kroner for lastbiler.
  • Det er desuden ikke muligt for lastbiler over 3500 kilo at benytte den gamle, betalingsfrie bro (Kronprins Frederiks Bro), der ligger nord for den nye bro.
  • Projektets samlede budget udgør cirka to milliarder kroner. 650 millioner kroner er direkte statslig støtte, mens resten finansieres gennem brugerbetaling.

Kilder: TV2 Lorry, Fjordforbindelsen Frederikssund.