Samfund

Fly fra Air Greenland kunne ikke lette – piloter og passagerer var for tunge

Flyet var ikke et normalt rutefly, og flere af sæderne var derfor pillet ud til fordel for last.

30. maj i år var det ved at gå helt galt for et Air Greenland fly, da det skulle til at lette fra Grønlands hovedstad Nuuk.

Mens det drønede med 150 kilometer i timen hen ad landingsbanen, så alt fint ud, men da piloten hev i rorpinden, skete der intet.

Næsen løftede sig marginalt, og piloten måtte blokere bremsen. Flyet stoppede kun 50 meter fra enden af landingsbanen.

Af en rapport, som Havarikommissionen udgav torsdag, fremgår det, at flyet intet fejlede, men at den samlede vægt af passagerer og last lå 300 kilo over det beregnede. Og at balancen i flyet derfor var skæv.

- Hvis det viser sig, at passagererne ombord er tungere end standard, og de sidder uheldigt i flyet, så har det indflydelse på flyets vægt og balance. Det er det, vi har afdækket, siger havariundersøger Anders Kristensen til Ingeniøren.

Lå 300 kilo over grænse

Havarikommissionen fandt, at banen var tør, flyet i god stand og piloterne udhvilede.

Men flyet var ikke et normalt rutefly, og flere af sæderne var derfor pillet ud til fordel for last. Der var derfor kun syv rækker med sæder, og de 28 passagerer måtte sætte sig, hvor de ville.

Alt dette indgik i udregningen, som piloterne laver inden afgang. Men da Havarikommissionen gik tallene efter, stod det klart, at de var udregnet efter standardvægtenheder – hvor mænd inklusive håndbaggage vejer 88 kilo, kvinder 70 kilo og børn 35 kilo. Her vejede de og piloterne teoretisk set lidt over 2600 kilo.

Men det samlede tal var anderledes. Det lå mere end 300 kilo over, og piloterne var blandt dem, der lå over standardvægten, og flere af de tungere passagerer havde ved et tilfælde placeret sig langt fremme i flyet.

Med andre ord var flyet noget tungere end beregnet. Særligt i næsen. Faktisk lå flyets tyngdepunkt seks centimer længere fremme, end piloterne havde udregnet.

Direktør afviser ikke slankekur

Landingsbanen i Nuuk er 950 meter lang, og med forløbet in mente betegner Havarikommissionen hændelsen som "alvorlig".

Air Greenland understreger over for Ingeniøren, at de har overholdt alle regler.

Selskabet oplyser dog, at de fra nu af vil benytte sig af nogle procedurer, som gør, at hvis flyet nærmer sig en grænse, hvor næsen bliver for tung, vil alarmer slå ud på et tidligere tidspunkt, så passagererne eller lasten kan rykkes rundt.

Direktør Jacob Nitter Sørensen vil dog ikke fraråde en slankekur til sine ansatte:

- Det skal de, uden tvivl. Det har været en af mine jokes i 25 år, siger han.

Flyet var et Dash 8-200.